هدف این پژوهش بررسی رابطة هوش هیجانی و دینداری با توجه به نقش واسطه ای وضعیت اقتصادی دانش آموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی در قالب معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش دانش آموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه (2401 نفر) بود که با توجه به تعداد متغیرها و حداقل تعداد نمونة موردنیاز در تحلیل مسیر، تعداد 331 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامة هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، مقیاس دینداری گلاک و استارک (1965) و پرسش نامة وضعیت اقتصادی قدرت نما و همکاران (1392) بود. برای بررسی فرضیات پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر هوش هیجانی بر وضعیت اقتصادی دانش آموزان (0.833)، تأثیر هوش هیجانی بر دینداری آنان (0.993) و تأثیر وضعیت اقتصادی بر دینداری آنها (0.267) تأیید می شود. همچنین مقدار آزمون سوبل (3.92) نقش وضعیت اقتصادی (متغیر میانجی) در تأثیر هوش هیجانی بر دینداری دانش آموزان را تأیید می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و بهبود وضعیت اقتصادی دانش آموزان، تأثیر مثبتی بر دینداری آنها خواهد داشت.
محمودی، سیروس، حاتمی، سمیرا.(1402) بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطهای وضعیت اقتصادی دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1)، 65-82
سیروس محمودی؛ سمیرا حاتمی."بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطهای وضعیت اقتصادی دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15، 1، 1402، 65-82
محمودی، سیروس، حاتمی، سمیرا.(1402) 'بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطهای وضعیت اقتصادی دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1), pp. 65-82
محمودی، سیروس، حاتمی، سمیرا. بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطهای وضعیت اقتصادی دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15, 1402؛ 15(1): 65-82