هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» چهارم ابتدایی از لحاظ میزان توجه به مؤلفههای تربیت جهادی در بعد فردی و اجتماعی، به روش کمّی مبتنی بر تحلیل کیفی است. جامعة آماری شامل هفت عنوان کتاب درسی بود که با توجه به نمود بیشتر مؤلفههای تربیت جهادی در کتاب «هدیههای آسمانی»، این کتاب بهعنوان نمونه انتخاب شد و همة مطالب کتاب، شامل متن، تصاویر و پرسشها بررسی شدند. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات، از فهرست وارسی سنجش مؤلفههای تربیت جهادی، و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش کیفیـ توصیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 116 قسمت از کل کتاب به مؤلفههای تربیت جهادی اختصاص یافته است: تصاویر با فراوانی 17؛ جملات درون متن با فراوانی 55 و پرسشها و تمرین و فعالیت انتهای هر درس با فراوانی 44. از نکات قابل توجه اینکه مؤلفة تعاون و همکاری با فراوانی 18 و درصد فراوانی 51/15، بیشترین فراوانی را در بین مؤلفههای تربیت جهادی به خود اختصاص داده و صبر با فراوانی 15 و درصد فراوانی 93/12 در ردة دوم و مبارزه با ظلم و شرک با فراوانی 14 و درصد فراوانی 06/12 در جایگاه بعدی قرار داشتهاند. همچنین به مؤلفههای شجاعت، روحیة جهادی و پرکاری، کمترین توجه معطوف شده است.
اسماعیل پور، حیدر، زارعی دولت آبادی، یاسین.(1399) بررسی مؤلفههای «تربیت جهادی» کتاب هدیههای آسمانی پایة چهارم ابتدایی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2)، 75-98
اسماعیل پور، حیدر، زارعی دولت آبادی، یاسین.(1399) 'بررسی مؤلفههای «تربیت جهادی» کتاب هدیههای آسمانی پایة چهارم ابتدایی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2), pp. 75-98
اسماعیل پور، حیدر، زارعی دولت آبادی، یاسین. بررسی مؤلفههای «تربیت جهادی» کتاب هدیههای آسمانی پایة چهارم ابتدایی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12, 1399؛ 12(2): 75-98