هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه زیبایی شناختی علامه طباطبایی در المیزان و دلالت های آن در تعیین اهداف تربیت زیبایی شناسانه بوده است. برای دستیابی به این هدف، دو پرسش اساسی طرح گردیده است: 1. دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در مورد زیبایی شناسی چیست؟ 2. بر مبنای نظرگاه ایشان، چه اهدافی را می توان در تربیت زیبایی شناسانه استخراج کرد؟ برای استخراج یافته های تحقیق، از روش پژوهش تحلیل مفهومی و روش استنتاجی بهره گرفته شده است. یافته های حاصل از این پژوهش، بیان گر این است که در متن آیات قرآنی، زیبایی ها در سه محور محسوس، معقول و اخلاقی مورد تأکید قرار گرفته اند. متناظر با گزاره های توصیفی و تجویزی مستخرج از آیات قرآنی و دیدگاه های علامه، در ساحت تربیت زیبایی شناختی؛ اهداف ذیل قابل استنباط بوده است: غایتمندی زیبایی ها، دستیابی به جمال مطلق، فناپذیربودن زیبایی ها(محسوس)، نگرش ژرف نگرانه داشتن، زمینة امتحان الهی، دلبسته نبودن نسبت به زیبایی ها، عامل هدایت، زمینه ساز دستیابی به معرفت، استوار نمودن عهد الهی و زمینه ساز دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی.
رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا.(1397) اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 10(2)، 21-42
معصومه رمزی مختاری؛ سوسن کشاورز؛ اکبر صالحی؛ علی رضا صادق زاده قمصری."اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 10، 2، 1397، 21-42
رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا.(1397) 'اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 10(2), pp. 21-42
رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا. اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 10, 1397؛ 10(2): 21-42