اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393، صفحات 59-78

    فلسفه برای کودکان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمد صادقی هاشم ابادی / کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی / m.sadeghi553@yahoo.com
    سیدمحمدکاظم علوی / استادیار دانشگاه حکیم سبزواری / alavismk@yahoo.com
    چکیده: 
    موضوع مورد تحقیق در این مقاله، «فلسفه برای کودکان» است. این عنوان که با کوتاه نوشت «فبک» یا p4c، نشان داده می شود، برنامه ای آموزشی است، که هدفش پرورش قدرت تفکر و استدلال در کودکان است و روش خود را بر اساس پژوهش گروهی (حلقة کندوکاو، نشستن حوزوی) پایه گذاری کرده، و درصدد تربیت انسان هایی متفکر، آگاه، هدفمند، باشعور و خداجوست. اصطلاح فلسفه در این کاربرد، نه به معنای عقاید و آرای فلسفی، بلکه اشاره کننده به جنبة دیگر فلسفه، یعنی مهارت فلسفه ورزی است. ما پیش از ورود به بحث، «فلسفه برای کودکان» را تعریف، و در ادامه، اهداف و فواید آن را بررسی کرده ایم، و سپس به بیان ضرورت اجرای طرح پرداخته ایم. ازآنجاکه در قرآن کریم امر به تفکر شده و در اسلام تفکر عبادت به شمار می رود، نهایتاً نتیجه گرفتیم که این برنامه با اهداف و روح کلی حاکم بر آموزش و پرورش اسلامی هماهنگ است و می تواند جزئی از نظام آموزشی و تربیتی اسلامی به شمار آید.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی هاشم ابادی، محمد، علوی، سیدمحمدکاظم.(1393) فلسفه برای کودکان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2)، 59-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد صادقی هاشم ابادی؛ سیدمحمدکاظم علوی."فلسفه برای کودکان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 2، 1393، 59-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی هاشم ابادی، محمد، علوی، سیدمحمدکاظم.(1393) 'فلسفه برای کودکان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2), pp. 59-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی هاشم ابادی، محمد، علوی، سیدمحمدکاظم. فلسفه برای کودکان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(2): 59-78