اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، بهار و تابستان 1392، صفحات 109-125

    عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمد زندوانیان / عضو هیئت علمی دانشگاه یزد / azand2000@yazd.ac.ir
    محبوبه دهقانی اشکذری / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی / ATTAR_681@YAHOO.COM
    راضیه طیبی / کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی / razieh2026@yahoo.com
    چکیده: 
    پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانش آموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق به انجام فرایض دینی در سال تحصیلی 89-1388 می پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی ـ کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة 467 دانش آموز دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق بود که از این تعداد دویست نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته با صد سؤال است. در تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون «T» برای یک نمونه و «رگرسیون چندگانه» استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که همة چهار عامل خانواده، مدرسه، دوستان، آشنایان و رسانه ها در گرایش دانش آموزان به انجام فرایض دینی نقش معناداری دارند. نتایج تحلیل «رگرسیون چندگانه» نشان می دهد که دو متغیر مستقل رسانه و خانواده می توانند 6/31 درصد واریانس رفتار دینی را پیش بینی و تبیین کنند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Factors Influencing the Inclination of Female High School Students in Sadooq City (Yazd Province) towards Performing Religious Obligatory Duties
    Abstract: 
    The present paper studies the factors influencing the inclination of female high school students in Sadooq towards performing religious obligatory duties city in the academic year of 1388-1389 (2009-2010). Concerning its aim, the study is a research-applied research and concerning the method of data gathering it is a descriptive-survey. The statistics population includes 467 female high school students in Sadooq city 200 of whom were selected as sample through appropriate stratified sampling. A researcher-made questionnaire with 100 items was used in this research. "T-test" for one sample and "multiple- regression" were used to analyze the hypotheses. The research findings show that four factors of family, namely school, friends and acquaintances, and media have a significant role in the students' inclination towards performing religious obligatory duties. The results of the analysis of "multiple-regression" show that two independent factors of media and family can predict and explain %31.6 of the variance of religious behavior
    References: 
    متن کامل مقاله: 

     

     

    مقدمه

    انسان فطرتاً موجودي خداجوست و كنجكاوي از ويژگي‌هاي شاخص او به‌شمار مي‌آيد. بر اساس همين فطرت است كه انسان در جست‌وجوي خداوند و معرفت ديني است. معرفت ديني با تفكر آغاز مي‌شود و انسان در تلاشي دايم مي‌كوشد شناخت جامعي به‌دست آورد و همواره آن را كامل‌تر كند. بنابراين با تكامل معرفت، باورهاي ديني در انسان تثبيت خواهد شد. بر همين اساس، باورهاي ديني را مي‌توان شكل تكامل‌يافتة معرفت ديني دانست كه سبب گرايش عميق فرد به دين مي‌شود (آقايي ميبدي، 1386). از سويي، آثار و شواهد تاريخي موجود نشان مي‌دهد كه بشر در زمان‌ها و مكان‌هاي مختلف، ديني الهي يا غير‌الهي داشته است، به‌طوري‌كه به نظر ساموئل كوئينگ اساساً در جهان طايفه يا جامعه‌اي بدون نيايش، باورها و آداب‌و‌رسوم نيست. در لابه‌لاي اوراق تاريخ، لوح‌ها، كتيبه‌ها و بقاياي آثار تاريخي، بشري بدون مذهب، نيايش و پرستش نمي‌توان يافت (سواري و همكاران، 1380). از‌سوي‌ديگر، شكي نيست كه يكي از عوامل مؤثر بر رفتار و نگرش انسان‌ها در جوامع گوناگون، دين‌داري است. دين‌داري از مفاهيمي است كه پژوهشگران علوم اجتماعي به آن بسيار توجه كرده‌اند. به‌عنوان مثال، هدن (1983) معتقد است كه دين‌داري، عامل اساسي اجتماعي‌شدن و انسجام فكري و عملي است (نازك‌تبار و همكاران، 1385).

    تاريخ نشان مي‌دهد كه در گذشته، مذهب نقشي مهم در تربيت داشته است؛ به‌طوري‌كه مطالعه و تدريس كتاب‌هاي مذهبي هدف اصلي تحصيل شمرده مي‌شده است. مؤسسات آموزشي همان مؤسسات مذهبي بوده‌اند و ارتباط نزديكي ميان مذهب و تربيت برقرار بوده است (ماير، 1374، ص 431). در دوران قرون وسطا مطالب مذهبي نقشي مهم در محتواي دوره‌هاي آموزشي داشتند. در آن دوران، هدف اصلي آموزش مطالعة كتاب‌هاي مذهبي و انجام رفتار در جامعه براساس آن بود. تعليم‌و‌تربيت كشورهاي اروپايي در آن دوران، به ميزان چشمگيري متأثر و زيرنفوذ مذهب قرار داشته است (مشايخي‌راد، 1378).

    بررسي تاريخ آموزش‌و‌پرورش ايران نيز نشان مي‌دهد كه آموزش ديني همواره جزئي از برنامة آموزش‌و‌پرورش رسمي بوده است و در كنار آموزش خواندن، نوشتن و حساب كردن، خواندن قرآن و آموزه‌هاي ديني و اخلاقي سفارش شده است. با رواج آموزش‌و‌پرورش به سبك اروپايي نيز اين روند قطع نشد، حتي در دورة حكومت پهلوي نيز آموزش ديني در برنامة مدارس وجود داشته است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي سرمايه گذاري بزرگي در جهت اجراي طرح‌هاي تربيت ديني در نظام آموزش‌و‌پرورش رسمي كشورمان شكل گرفته است، اما كماكان اين موضوع از دشواري‌هاي اساسي نظام آموزش‌و‌پرورش كشور ماست (آقايي ميبدي، 1386).

    ازاين‌رو، با توجه به اينكه درصد چشمگيري از جمعيت دانش‌آموزان در دورة متوسطه حاضرند و نيمي از آنان را دختران تشكيل مي‌دهند، توجه به كم و كيف تعليم‌وتربيت ديني دانش‌آموزان دختر ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. امام خميني€ دربارة اهميت تربيت درست دختران و زنان مي‌فرمايد:

    بانوان محترم، مسئوليد همه؛ مسئوليم همه. شما مسئوليد كه در دامن‌هاي خودتان اولاد متقي بار بياوريد، تربيت كنيد، به جامعه تحويل بدهيد... مسئوليت داريد نسبت به فرزندان خود، مسئوليت داريد نسبت به كشور خودتان و شما مي‌توانيد بچه‌هايي تربيت كنيد كه يك كشور را آباد كنند. شما هم خود حافظ بايد باشيد و هم نگهبان تربيت كنيد. شما مي‌توانيد بچه‌هايي را تربيت كنيد كه حفاظت از انبياء بكنند؛ حفاظت از آمال انبياء بكنند. خانه‌هاي شما بايد خانة تربيت اولاد باشد. منزل علماست منزل شما، و منزل تربيت علمي، تربيت ديني، تهذيب اخلاق. توجه به سرنوشت اينها برعهدة مادرهاست (مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، 1387).

    پيشينة تحقيق

    مطالعات متعددي وجود دارد كه تأثير مثبت مذهب را در حوزه‌هاي مختلف زندگي بشر، از جمله قدرت روبه‌رو شدن با موقعيت‌هاي پراسترس اجتماعي، سازگارشدن با شرايطي مثل از دست‌دادن فرد محبوب خود و يا ناپايداري زندگي خانوادگي نشان مي‌دهد. اين واقعيت كه بهره‌مندي از سطح بالاي تعهد مذهبي مي‌تواند اين آثار مثبت را در پي داشته‌ باشد ممكن است به اين حدس و گمان بيانجامد كه تعهد مذهبي بالا در دانشجويان و دانش‌آموزان، در وضعيت تحصيلي آنان آثار مثبتي خواهد داشت (جي نس، 2003، ص 45).

    روان‌شناسان تربيتي و جامعه‌شناسان بر اين باورند كه مذهب، خواه به‌صورت دين‌داري شخصي و خواه به پشتوانة حضور در مدارس مذهبي، به‌طور واضح در غلبه بر مشكلات منحصر به فردي كه جوانان و نوجوانان با آنها روبه‌رو‌يند، به ايشان ياري مي‌رساند و همين امر منجر به موفقيت‌هاي تحصيلي و اجتماعي آنان مي‌شود (همان).

    براتي (1375، ص 108) دربارة بررسي عوامل مؤثر بر تربيت ديني فرزندان چند عامل را دريافت:

    الف) والدين مهم‌ترين و اصلي‌ترين عامل تربيت ديني فرزندان شمرده شوند؛

    ب) معلمان و عوامل مدرسه نيز پس از والدين مهم‌ترين عامل تربيت ديني محسوب مي‌گردند؛

    ج) رسانه‌ها و دوستان نيز مي‌توانند نقشي مهم در باورهاي ديني داشته باشند.

    تحقيق امراللهي (1379، ص 108) دربارة نقش والدين در تربيت مذهبي فرزندان نشان داد كه والدين به‌سبب ارتباط مستقيم با فرزندان، اصلي‌ترين نقش را در تربيت ديني فرزندان بر عهده دارند؛ از‌اين‌رو، وقتي كه والدين با مهرباني و محبت با فرزندان رفتار مي‌كنند فرزندان به والدين وابستگي مي‌يابند و با الگوبرداري فرزندان از والدين مي‌توان تربيت مذهبي را بهتر انجام داد.

    تحقيق سعيدي (1380، ص 108) در زمينة نقش مدرسه در تربيت مذهبي دانش‌آموزان نشان داد:

    الف) معلمان با رفتار خود بهترين الگو بخصوص براي دانش‌آموزان دورة ابتدايي‌اند و مهم‌ترين نقش را در تربيت مذهبي دانش‌آموزان بر عهده دارند؛

    ب) مديران پس از معلمان مي‌توانند نقشي مهم در تربيت مذهبي دانش‌آموزان بر عهده داشته باشند؛

    ج) معلمان پرورشي نيز با برگزاري مراسم مذهبي مي‌توانند نقشي مهم در تربيت مذهبي دانش‌آموزان مدرسه داشته باشند.

    نتايج پژوهش آقايي ميبدي (1386) دربارة عوامل مؤثر در رشد و تثبيت باورهاي ديني دانش‌آموزان سال سوم دورة متوسطة شهرستان اردكان نشان مي‌دهد:

    الف) والدين عمده‌ترين نقش را در ايجاد و تقويت باورها و اعتقادات مذهبي فرزندان بر عهده داشته، با رفتارهاي مناسب خود مي‌توانند الگوهاي مذهبي مناسبي براي فرزندان باشند؛

    ب) معلمان و مديران و مربيان پرورشي نقشي مهم در رشد و تقويت باورهاي ديني دانش‌آموزان داشته، مي‌توانند با رفتارهاي مناسب خود و همچنين اتخاذ برنامه‌هاي ديني جذاب در مدارس نقش خود را به‌خوبي ايفا كنند؛

    ج) آشنايان و دوستان مي‌توانند در تقويت و رشد باورهاي ديني نقشي مهم داشته باشند. آشنايان به‌سبب رفتار مناسب و الگودهي و دوستان نيز در قالب گروه مي‌توانند باورهاي ديني را تقويت و رشد دهند؛

    د) رسانه‌ها با برنامه‌هاي خود مي‌توانند نقشي مهم در ترويج فرهنگ اسلامي و همچنين تقويت و رشد باورهاي ديني نوجوانان و جوانان ايفا كنند؛

    ه‍ ) يافته‌ها دربارة جنسيت نشان داد از ميان چهار عامل خانواده، مدرسه، آشنايان و دوستان و رسانه‌ها، فقط در عامل مدرسه ميان نظريه‌هاي دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداري بود و دانش‌آموزان پسر اعتقاد بيشتري به تأثير مدرسه در تثبيت باورهاي ديني خود داشته‌اند.

    تحقيق باقري رناني و لائي (1388) دربارة نقش آموزه‌هاي تلويزيون در ايجاد و تقويت گرايش‌هاي ديني دانشجويان در قالب پنج مؤلفة رعايت ارزش‌هاي اخلاقي، رعايت اصول ديني، رعايت احكام ديني، مقابله با جهل و خرافات، مقابله با تعصبات مذهبي نشان داد كه نقش آموزه‌هاي تلويزيون در رعايت ارزش‌هاي اخلاقي با ميانگين 16/2، رعايت احكام ديني با ميانگين 91/1، تقابل با تعصبات مذهبي با ميانگين 80/1 و تقابل با جهل و خرافات با ميانگين 38/1 با اطمينان 95 درصد كمتر از سطح متوسط بود و دربارة رعايت اصول ديني با ميانگين 66/2 بيشتر از سطح متوسط بوده است. همچنين دربارة نقش آموزه‌هاي تلويزيون در تقويت گرايش‌هاي ديني، متغيرهاي تأهل، جنسيت، ميزان تحصيلات، ميزان تحصيلات پدر و مادر تأثيري نداشتند. نتايج نشان داد كه اين آموزه‌ها فقط دربارة رعايت اصول ديني در دانشجويان مؤثر بوده است و دربارة مؤلفه‌هاي تقابل با تعصبات مذهبي، رعايت ارزش‌هاي اخلاقي، رعايت احكام ديني و تقابل با جهل و خرافات مؤثر نبوده است.

    ماركيدز (Markids) نشان داد كه يكي از عوامل مؤثر بر خشنودي زندگي در افراد بزرگ‌سال، حضور در كليسا و پرداختن به عبادت است. پولوما(Poloma) و پنولتون(Penotton) در مطالعة خود نشان دادند كه بهترين عامل تأمين‌كنندة سلامت رواني افراد، پرداختن به عبادت است (به‌نقل‌از سواري و همكاران، 1380). كوهرنيك(Kouhernic) در پژوهش «مناجات، واقعيت ديده و ناشنيده» اظهار مي‌دارد كه مناجات نوعي روش ايدئال براي تداوم زندگي شمرده مي‌شود و گفت‌وگو با خداوند در‌نهايت به لذت، رضايت، پذيرش و تجلي نفس منجر خواهد شد.

    لوين و تايلور در پژوهش خود با عنوان «تفاوت‌هاي سني در الگوها و هم‌بستگي آن با فراواني عبادت و نيايش بر روي 1481 زن و مرد سنين مختلف» دريافتند كه عبادت و نيايش غالباً در همة گروه‌هاي سني صورت مي‌گيرد، اما در مردان بزرگ‌سال آمريكايي كه آفريقايي‌تبارند در مقايسه با مردان آمريكايي سفيدپوست بيشتر ديده مي‌شود. همچنين تحليل آماري ميان عبادت و نيايش با رفتار احسان، اعتقاد و تجارب مذهبي گروه‌هاي سني ارتباط معناداري را نشان مي‌دهد (به‌نقل‌از بشليده و همكاران، 1382).

    موني(Mooney) (2010، ص 197) در پژوهش «مذهب، نمرات دانشگاهي و رضايت در دانشجويان دانشگاه‌هاي اليت»، با بررسي 3924 دانشجو در 28 دانشگاه آمريكا دريافت كه دين‌داري سبب افزايش ساعات مطالعة دانشجويان و كاهش شركت در مهماني‌هاي شبانه مي‌شود. پارك (2001، ص 361) در پژوهشي نشان داد كه دين‌داري جوانان رابطة مثبت و معناداري با موفقيت تحصيلي دارد. پژوهش استوارد و جو (1998، ص 3) دربارة 121 دانشجو نشان داد كه روحية مذهبي به‌صورت چشمگيري با سلامت روان و سازگاري رابطه دارد؛ افرادي كه خود را بيش از همه مذهبي مي‌دانند از ديگران سازگارترند و بالاترين عملكرد تحصيلي را دارند. كويوبك دريافت كه در دانش‌آموزان دبيرستاني مسيحي هم‌بستگي مثبتي ميان درجة تعهدات مذهبي و دستاورد تحصيلي هست (به‌نقل‌از جي‌نس، 2003، ص 45). لاين (2005، ص 3) در پژوهش «ارتباط ميان دين‌داري فردي و عملكرد تحصيلي در دانشجويان» دريافت كه ميان دين‌داري فردي، براي نمونه دعا خواندن، با عملكرد تحصيلي رابطه‌اي قوي وجود دارد؛ و سرانجام كلر در پژوهشي دريافت دانش‌آموزان روستايي كه در فعاليت‌هاي كليسا مشاركت مي‌كردند نمرات بهتري در مدرسه داشتند. اين مطالعه نشان داد كه شركت در فعاليت‌هاي كليسا، نه‌تنها منجر به بهبود پيشرفت تحصيلي مي‌شود، بلكه سبب ارتقاي صلاحيت اجتماعي و ادراك خود مي‌شود (به‌نقل‌از شوبمهل، كوبلوتي، وانورنيوم، 2009، ص 500).

    روش‌شناسي تحقيق

    هدف كلي اين پژوهش، بررسي عوامل مؤثر بر گرايش دانش‌آموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق براي انجام فرايض ديني در سال تحصيلي 89 ـ 1388 است. براي دستيابي به هدف كلي، فرضيه‌ها و پرسش‌هاي پژوهش تدوين گرديد:

    1. عامل خانواده در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد؛

    2. عامل مدرسه در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد؛

    3. عامل آشنايان و دوستان در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد؛

    4. عامل رسانه‌ها در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد؛.

    5. تا‌چه‌ميزان دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني (رفتار ديني) پايبند هستند؟

    6. هريك از عوامل خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان و رسانه‌ها تا‌ چه‌ميزان مي‌توانند رفتار ديني را پيش‌بيني كنند؟

    7. چگونه مي‌توان با رعايت ملاحظات محتوايي و روان‌سنجي، تعداد سؤالات پرسشنامه را كاهش داد؟

    جامعة آماري اين پژوهش شامل همة دانش‌آموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق بود (467 نفر) كه از اين شمار 200 نفر به روش نمونه‌گيري طبقه‌اي متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌اي محقق‌ساخته با صد سؤال است. براي تجزيه و تحليل سؤالات و فرضيه‌هاي يك تا پنج از آزمون «T» براي يك‌نمونه و براي سؤال شش از «رگرسيون چند‌گانه» استفاده شد. براي محاسبة پايايي پرسشنامه از «روش آلفاي كرونباخ» استفاده شد كه مقدار آلفا 859/0 است. از‌آنجاكه براي تهية سؤال‌هاي پرسشنامه از آراي كارشناسان (استادان دانشگاهي و حوزوي) به‌صورت حضوري استفاده شده است؛ محققان پس از تدوين گويه‌ها (سؤالات) دربارة مرتبط بودن آن با حوزه‌هاي ديني به نظرخواهي از كارشناسان پرداختند. درضمن آثار مكتوب و منابع متعدد ديني هجده استاد حوزه و دانشگاه كه در پيوست نيز آمده است (جدول 20)، مطالعه شده و بر اساس آن سؤالات پرسشنامه تدوين شده است؛ از‌اين‌رو پرسشنامة محقق‌ساخته روايي محتوايي است.

    براي گردآوري داده‌ها از پرسشنامة صد سؤالي با طيف «ليكرت» استفاده شد كه در مقابل هر سؤال پنج گزينة هميشه، اغلب، گاهي اوقات، به‌ندرت و هرگز قرار گرفته كه به‌ترتيب به گزينه‌ها ارزش عددي صفر تا چهار تعلق گرفت.

    گفتني است كه نمره‌گذاري سؤالات 34، 40، 56، 64، 65، 77، 78 و 97 فرايندي معكوس دارند. براي كاربردي‌تر كردن يافته‌هاي توصيفي، ملاك ارزيابي وضعيت براي گويه‌ها تعريف شده است، بدين‌صورت كه ميانگين كمتر از دو نشان‌دهندة وضعيت نامطلوب، ميانگين 2 تا 99/2 نشان‌دهندة وضعيت نسبتاً مطلوب و ميانگين سه تا چهار نشان‌دهندة وضعيت مطلوب است. به‌اين‌ترتيب، با قرار دادن گزينة ملاك ارزيابي در جداول شماره‌هاي يك تا پنج وضعيت هر سؤال با توجه به ملاك ارزيابي مشخص شده است.

    از‌آنجايي‌كه پژوهش حاضر در پي بررسي ميزان گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني و نقش چهار عامل خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان و رسانه‌ها بر متغير وابستة گرايش به انجام فرايض ديني و رفتار ديني است، به طراحي سؤالاتي زمينة اصول دين، فروع دين، واجبات و مستحبات در چارچوب چهار عامل مزبور پرداخته است. بنابراين در جداول آتي، ستوني به نام حوزة ديني وجود دارد كه در آن مشخص شد كه هر سؤال مختص به كدام حوزة ديني است.

    يافته‌هاي توصيفي تحقيق

    همان‌طور كه در جدول (1) مشخص است، از هجده سؤال مربوط به عامل خانواده، در هشت سؤال وضعيت مطلوب، در پنج سؤال نسبتاً مطلوب و در پنج سؤال نامطلوب است. نتايج پذيرفتني است، اما براي بهبود سؤال‌هاي نامطلوب بايد تدابيري انديشيد. بهره‌گيري از اجبار از طرف والدين و مدرسه براي رعايت حجاب، كم‌توجهي به نمازجمعه در خانواده، كم‌توجهي به محاسبة اعمال و كم‌توجهي به اصل معاد در گفت‌وگوهاي خانوادگي، موارد ضعف خانواده‌ها در تربيت ديني‌اند.

    همان‌طور كه در جدول (2) مشخص است از چهارده سؤال عامل مدرسه، در دو سؤال وضعيت مطلوب، در شش سؤال نسبتاً مطلوب و در شش سؤال نامطلوب است. به‌طور مشخص براساس نظر دانش‌آموزان، معلمان و عوامل مدرسه به مسئلة شركت در نماز جماعت مدرسه اهميتي نمي‌دهند؛ نه‌تنها خود در نماز جماعت شركت نمي‌كنند، بلكه گاهي برنامه‌هاي آنان سبب شركت نكردن دانش‌آموزان در نماز جماعت نيز مي‌شود (سؤالات 39، 40 و 41).

    از‌سويي، رفتار آنان باعث مي‌شود كه دانش‌آموزان به‌جاي راست‌گويي مسير دروغ‌گويي را پيش گيرند (سؤال 79). مواردي از اين دست نشان‌دهندة آن است كه وضعيت عامل مدرسه چندان رضايت‌بخش نيست و نتوانسته آن‌گونه كه بايد الگوي عملي خوبي براي دختران جوان ما باشد.

    همان‌طور كه در جدول (3) مشخص است از نوزده سؤال مربوط به عامل آشنايان و دوستان، در هفت سؤال وضعيت مطلوب، در هفت سؤال نسبتاً مطلوب و در پنج سؤال نامطلوب است. گرچه نتايج پذيرفتني است، متأسفانه مواردي مانند بدگويي و غيبت ديگران در جمع‌هاي خودماني يكي از نقاط ضعف بسيار شايع است كه بايد راه‌هاي درماني براي آن انديشيده شود.

    همان‌طور كه در جدول (4) مشخص است از 22 سؤال مربوط به عامل رسانه، در شش سؤال وضعيت مطلوب، در سيزده سؤال نسبتاً مطلوب و در سه سؤال نامطلوب است. به‌طور كلي، نقش رسانه‌ها نسبتاً مطلوب ارزيابي مي‌شود؛ يعني رسانه‌ها توانسته‌اند نقش خود را درحد متوسط سودمند و مؤثر ايفا كنند. رسانه‌هاي ملي بخصوص بر نقش خود در تربيت ديني و تقويت ارزش‌ها واقف‌اند. رسانه‌ها علاوه بر اينكه ابزاري براي سرگرمي و تفريح مردم‌اند، ابزاري براي آموزش‌و‌پرورش، فكر و انديشه، تحول و تكامل جامعه بوده و از اين حيث نقشي مهم در تعليم‌و‌تربيت مردم بخصوص نسل جوان دارند.

    همان‌طور كه در جدول (5) مشخص است از 27 سؤال مربوط به رفتار ديني، در هجده سؤال وضعيت مطلوب، در هشت سؤال نسبتاً مطلوب و در يك سؤال نامطلوب مي‌باشد (متغير وابسته).

    به‌طور‌كلي، مي‌توان وضعيت انجام دادن رفتار ديني و اخلاقي دانش‌آموزان را مطلوب ارزيابي كرد؛ يعني در‌حد بسيار بالايي دانش‌آموزان دختر فرايض و رفتار ديني‌شان را انجام مي‌دهند.

    جدول (شمارة 1): سؤالات مربوط به عامل خانواده (18 سؤال)

    سؤال

    گويه

    ميانگين

    ملاك

    حوزه ديني

    2

    ديدگاه پدر و مادرم مرا معتقد به اصل توحيد كرده است.

    3.25

    مطلوب

    اصول- توحيد

    3

    نوع تربيت خانوادگي ما چنين است كه هنگام شروع خوردن غذا، بسم الله الرحمن الرحيم مي‌گوييم.

    3.03

    مطلوب

    اصول- توحيد

    11

    به‌سفارش خانواده، اغلب شب‌ها اعمال و كردارم را محاسبه مي‌كنم.

    1.74

    نامطلوب

    اصول- معاد

    12

    به‌اتفاق خانواده دربارة اصل معاد و مسائل مربوط به مرگ و حساب روز قيامت بحث و گفت‌وگو مي‌كنيم.

    1.70

    نامطلوب

    اصول- معاد

    19

    من در خانواده‌اي بزرگ شده‌ام كه پدر و مادرم قرآن تلاوت مي‌‌كنند.

    3.02

    مطلوب

    اصول- نبوت

    37

    والدينم نمازهاي يوميه خود را مي‌خوانند.

    3.29

    مطلوب

    فروع - نماز

    38

    به اتفاق مادر، خواهر و يا دوستم در نمازجمعه شركت مي‌كنم.

    1.63

    نامطلوب

    فروع - نماز

    47

    من روزه‌هاي هرسال ماه رمضان را به اتفاق والدينم مي‌گيرم.

    3.60

    مطلوب

    فروع - روزه

    62

    خانواده‌ام مرا به رعايت حجاب سفارش مي‌كنند.

    3.52

    مطلوب

    واجبات- حجاب

    64

    واكنش والدينم در برابر من مواقعي كه حجاب را رعايت نمي‌كنم، نصيحت و تنبيه بدني است.

    1.75

    نامطلوب

    واجبات- حجاب

    65

    به‌اجبار والدين يا به اجبار از طرف مدرسه چادر را مي‌پوشم.

    1.02

    نامطلوب

    واجبات- حجاب

    66

    من گاه دست و صورت پدر و مادرم را مي‌‌‌بوسم.

    2.22

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- احسان به والدين

    67

    حرف زور پدر و مادرم را نمي‌پذيرم.

    2.32

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- احسان به والدين

    68

    به توصيه‌هاي پدر و مادرم به امر تحصيل توجه دارم.

    3.09

    مطلوب

    واجب- احسان به والدين

    72

    دوستي با كسي را كه والدينم او را طرد مي‌كنند، نمي‌پسندم.

    2.56

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- احسان به والدين

    77

    والدينم نسبت به دروغگويي من اهميت نمي‌دهند.

    2.86

    نسبتاً مطلوب

    واجبات - دروغ

    91

    نوع تربيت خانوادگي ما به‌گونه‌اي است كه حق همسايه را رعايت مي‌كنم.

    3.39

    مطلوب

    واجبات- حق همسايه

    98

    گاه كه والدينم به غيبت و بدگويي از كسي مي‌پردازند به آنان گوشزد مي‌كنم.

    2.85

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- غيبت

    جدول (شمارة 2): سؤالات مربوط به عامل مدرسه (14 سؤال)

    سؤال در پرسشنامه

    گويه

    ميانگين

    ملاك ارزيابي

    حوزه ديني

    4

    معلمان ما را به توسل و توكل به خداوند در همة امور سفارش مي‌كنند.

    2.67

    نسبتاً مطلوب

    اصول - توحيد

    13

    كتاب‌هاي درسي دين و زندگي و ادبيات به مسئلة معاد مي‌پردازند.

    2.90

    نسبتاً مطلوب

    اصول - معاد

    20

    كتاب دين و زندگي ما محتوايي دربارة نبوت دارد.

    2.84

    نسبتاً مطلوب

    اصول - نبوت

    21

    همان‌طور كه در سالروز تولد حضرت محمد(ص) در مدرسه جشني برپاست در ايام كريسمس و تولد حضرت عيسي(ع) نيز معلم يا مدير برايمان سخنراني مي‌كند.

    1.09

    نامطلوب

    اصول - نبوت

    26

    در مدرسة ما ايام شهادت امام حسين(ع) و ديگر ائمه(عليهم السلام) پارچه‌هاي سياه نصب مي‌شود.

    3.48

    مطلوب

    اصول - امامت

    27

    در ايام ولادت يا شهادت ائمه(عليهم السلام) در مدرسه ما مراسمي هرچند كوتاه برپا مي‌شود.

    2.81

    نسبتاً مطلوب

    اصول - امامت

    28

    هرهفته دعاي توسل و زيارت عاشورا را در مدرسه مي‌خوانيم.

    3.13

    مطلوب

    اصول - امامت

    39

    معلمان در مراسم نماز جماعت مدرسه شركت مي‌كنند.

    1.48

    نامطلوب

    فروع - نماز

    40

    تراكم درسي يا تداخل ساعت كلاس با ساعت نماز جماعت باعث شركت نكردن من در نماز جماعت مي‌شود.

    1.68

    نامطلوب

    فروع - نماز

    41

    شرايط محيط مدرسه به‌گونه‌اي مهياست كه باعث اشتياق من به شركت در نماز جماعت مي‌شود.

    1.96

    نامطلوب

    فروع- نماز

    69

    انجام تكاليف درسي را بر انجام فرامين والدينم ترجيح مي‌دهم.

    1.98

    نامطلوب

    واجب- احسان به والدين

    70

    معلمان من احترام به والدين را گوشزد مي‌كنند.

    2.59

    نسبتاً مطلوب

    واجب -احسان به والدين

    71

    از نظر مدير مدرسة ما، انجام تكاليف درسي بر فرامين والدين ارجحيت دارد.

    2.05

    نسبتاً مطلوب

    واجب- احسان به والدين

    79

    گاه رفتار معلمان به‌گونه‌اي است كه دروغ را بر صداقت ترجيح مي‌دهم.

    1.84

    نامطلوب

    واجبات- دروغ

     

    جدول (شمارة 3 ): سؤالات مربوط به عامل آشنايان و دوستان (19 سؤال)

    سؤال

    گويه

    ميانگين

    ملاك ارزيابي

    حوزه ديني

    6

    هم‌نشيني با برخي دوستانم مرا به ياد خدا مي‌اندازد.

    2.33

    نسبتاً مطلوب

    اصول - توحيد

    14

    مرگ يكي از دوستان و آشنايان و خويشان من را متوجه مسئله مرگ و حسابرسي مي‌كند.

    3.05

    مطلوب

    اصول - معاد

    15

    مشاهده برخي اعمال نيك يا بد دوستان يا خويشان و همسايگان مرا متوجه مسئله حساب روز قيامت مي‌كند.

    2.73

    نسبتاً مطلوب

    اصول - معاد

    16

    روحانيان در سخنراني‌ها به اصل معاد مي‌پردازند.

    2.58

    نسبتاً مطلوب

    اصول- معاد

    29

    خويشان و همسايگان ما در ايام خاص نذري دارند.

    2.86

    نسبتاً مطلوب

    اصول - امامت

    42

    دوستان نزديك من نماز خود را به‌موقع و اول وقت مي‌خوانند.

    2.78

    نسبتاً مطلوب

    فروع نماز

    43

    دليل عمدة علاقة من به دين اين است كه فعاليت‌هاي مساجد مطابق فعاليت‌هاي اجتماعي من است.

    2.24

    نسبتاً مطلوب

    فروع نماز

    44

    توصيه دوستانم باعث شركت من در نماز جماعت و نمازجمعه مي‌شود.

    1.99

    نامطلوب

    فروع نماز

    48

    همة دوستان من در ماه رمضان روزه‌دارند.

    3.37

    مطلوب

    فروع روزه

    50

    من در ايام اعتكاف براي روزه‌داري به مسجد مي‌روم.

    1.81

    نامطلوب

    فروع روزه

    51

    در ماه مبارك رمضان به‌اتفاق همسايگان يا خانواده مراسم ختم قرآن برگزار مي‌كنيم.

    3.04

    مطلوب

    فروع روزه

    58

    خواندن زيارت عاشورا چون نشاني از وظيفة تولي و تبري است كار معمول من و دوستانم است.

    3.14

    مطلوب

    فروع تولي وتبري

    63

    دوستان من مقيد به پوشيدن چادر و رعايت حجاب‌اند.

    3.30

    مطلوب

    واجبات- حجاب

    73

    دوستانم را خود انتخاب مي‌كنم با معيارهاي خودم نه با معيارهاي والدينم.

    2.86

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- احسان به والدين

    74

    به‌اتفاق دوستانم براي تهية كادوي روز مادر يا روز پدر برنامه‌ريزي مي‌كنم.

    1.81

    نامطلوب

    واجبات- احسان به والدين

    81

    دوستان و آشنايان، صداقت من را مي‌پذيرند.

    3.12

    مطلوب

    واجبات - دروغ

    97

    دوستانم زماني كه به بدگويي كسي مي‌پردازم بي‌تفاوت‌اند.

    1.77

    نامطلوب

    واجبات- غيبت

    99

    به جاي اينكه ديد ديگران را دربارة كسي تخريب كنم سكوت را ترجيح مي‌دهم.

    3.04

    مطلوب

    واجبات- غيبت

    100

    در مجالس مهماني دوستان يا خويشان دربارة ديگران غيبت مي‌كنم.

    1.09

    نامطلوب

    واجبات- غيبت

     

    جدول (شمارة 4): سؤالات مربوط به عامل رسانه (22 سؤال)

    سؤال

    گويه

    ميانگين

    ملاك ارزيابي

    حوزه ديني

    5

    انسان وقتي كتاب‌هاي گوناگون علمي، مذهبي، رياضي را مي‌خواند ايمانش به وجود خداي دانا و قادر بيشتر مي‌شود.

    3.03

    مطلوب

    اصول - توحيد

    7

    تماشاي برخي برنامه‌هاي تلويزيوني يا سينمايي انسان را به وجود خداي دانا و قدرتمند معتقد مي‌سازد.

    2.62

    نسبتاً مطلوب

    اصول توحيد

    8

    ماهواره‌ها اعتقادات ديني ما را دربارة دين اسلام تضعيف مي‌كنند.

    2.78

    نسبتاً مطلوب

    اصول توحيد

    9

    برخي رسانه‌ها به اسم اسلام و اصول دين چيز ديگري را مي‌گويند و تحويل مي‌دهند.

    2.12

    نسبتاً مطلوب

    اصول توحيد

    10

    گاهي مجلات علمي را كه دربارة وجود خدا و علت‌العلل بودن او مي‌نويسند مي‌خوانم.

    1.96

    نامطلوب

    اصول توحيد

    17

    تبليغات و برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي به‌طور‌كلي درباره تقويت اصل معاد ضعيف كار مي‌كنند.

    2.35

    نسبتاً مطلوب

    اصول معاد

    18

    برخي رسانه‌هاي بين المللي ما را دربارة اصل معاد به خواب غفلت فرو مي‌برند.

    2.44

    نسبتاً مطلوب

    اصول معاد

    22

    در ايام تولد يا رحلت حضرت محمد(ص) يا ديگر پيامبران برنامه‌هايي مربوط به زندگي آنان پخش مي‌شود.

    3.22

    مطلوب

    اصول نبوت

    23

    من فيلم‌هايي را كه مربوط به انبياء بوده (مريم مقدس، يوسف پيامبر، محمّد رسول الله و...) با ميل و رغبت ديده‌ام.

    3.41

    مطلوب

    اصول نبوت

    30

    براي آگاهي بيشتر از زندگي ائمه (عليهم السلام) به كتاب‌ها و اينترنت مراجعه مي‌كنم.

    1.97

    نامطلوب

    اصول امامت

    31

    اغلب رسانه‌ها در رساندن اعتقاد انسان به اصل امامت خوب كار كرده‌اند.

    2.24

    نسبتاً مطلوب

    اصول امامت

    32

    برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي دربارة امام زمان(عج) علاقة مرا به ايشان بيشتر كرده است.

    3.18

    مطلوب

    اصول امامت

    45

    تماشاي فيلم‌هاي مذهبي را دوست دارم.

    3.08

    مطلوب

    فروع نماز

    46

    موقعي كه اذان را از راديو و تلويزيون مي‌شنوم، بهترين زمان براي خواندن نماز مي‌دانم.

    3.50

    مطلوب

    فروع نماز

    55

    برنامه‌هاي راديو و تلويزيون در زمينة امر‌به‌معروف و نهي‌از منكر خيلي ضعيف كار مي‌كنند.

    2.39

    نسبتاً مطلوب

    فروع امرونهي

    56

    آنچه من از شرايط و فوايد امر‌به‌معروف و نهي‌از‌منكردر جامعه مي‌دانم همه در كتاب‌ها باقي مانده و اجرا نمي‌شود.

    2.47

    نسبتاً مطلوب

    فروع امرونهي

    57

    تماشاي فيلم‌هاي مربوط به زندگاني ائمه و پيامبران(عليهم السلام) را بر ديگر برنامه‌ها ترجيح مي‌دهم.

    2.89

    نسبتاً مطلوب

    فروع تولي و تبري

    59

    كتاب‌هاي مربوط به زندگاني و احاديث و سخنان ائمه را مطالعه مي‌كنم.

    2.42

    نسبتاً مطلوب

    فروع تولي و تبري

    60

    نهج البلاغه و صحيفة سجاديه و ديگر كتاب‌هاي مذهبي را مطالعه مي‌كنم.

    1.80

    نامطلوب

    فروع - تولي و تبري

    75

    برخي برنامه‌هاي تلويزيوني عاقبت احسان نكردن به پدر و مادر را نشان مي‌دهند.

    2.40

    نسبتاً مطلوب

    واجب- احسان به والدين

    76

    وقتي كه تلويزيون يا سينما، خانة سالمندان را نشان مي‌دهد من را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

    2.95

    نسبتاً مطلوب

    واجب- احسان به والدين

    83

    مطالعة كتاب يا تماشاي يك فيلم انسان را با عمل زشت دروغ آگاه مي‌كند.

    2.91

    نسبتاً مطلوب

    واجبات - دروغ

     

    جدول (شمارة 5): سؤالات مربوط به عامل انجام رفتار ديني، فرايض و مستحبات (27 سؤال)

    سؤال

    گويه

    ميانگين

    ملاك ارزيابي

    حوزه ديني

    1

    هركاري را كه با نام خدا شروع كردم آن كار را بهتر انجام دادم.

    3.65

    مطلوب

    اصول توحيد

    24

    در عزاداري‌هاي حضرت سيدالشهداء و اهل بيت ايشان شركت مي‌كنم.

    3.68

    مطلوب

    اصول امامت

    25

    براي برآورده شدن حاجاتم به ائمه (عليهم السلام) متوسل مي‌‌‌شوم.

    3.56

    مطلوب

    اصول امامت

    33

    من جريان عدل الهي را در زندگي خويش حس مي‌كنم.

    2.83

    نسبتاً مطلوب

    اصول عدل

    34

    وقتي به داشته‌هاي خودم و دوستانم فكر مي‌كنم در عدل الهي شك مي‌كنم.

    2.34

    نسبتاً مطلوب

    اصول عدل

    35

    من به اين واقعيت معتقدم كه خدا هر دري را ببندد دري ديگر به رويم مي‌گشايد.

    3.32

    مطلوب

    اصول عدل

    36

    نماز اول وقت را بر كارهاي روزمره ترجيح مي‌دهم.

    3.29

    مطلوب

    فروع نماز

    49

    در ايام روزه‌داري حق‌الناس را رعايت مي‌كنم.

    3.35

    مطلوب

    فروع روزه

    52

    چون تهمت و دروغ و غيبت از گناهان كبيره‌اي است كه روزه را باطل مي‌كند، در ايام روزه مراعات مي‌كنم.

    3.31

    مطلوب

    فروع روزه

    53

    دربارة امربه‌معروف و نهي‌از‌منكر حساس‌ام.

    2.66

    نسبتاً مطلوب

    فروع امر ونهي

    54

    انسان بايد براي امر‌به‌معروف و نهي‌ازمنكر آماده فداكاري و قبول خطرها باشد.

    3.07

    مطلوب

    فروع امرونهي

    61

    سفرهاي زيارتي را بر سفرهاي توريستي ترجيح مي‌دهم.

    3.13

    مطلوب

    فروع تولي و تبري

    78

    با دروغ بهتر به مقاصدم مي‌رسم ( نمره‌گذاري معكوس است).

    3.11

    نامطلوب

    واجبات- دروغ

    80

    باور دارم كه دروغ كليد در جهنم است.

    3.37

    مطلوب

    واجبات- دروغ

    82

    چون دروغ نگفته‌ام افراد دروغگو را هم نمي‌پذيرم.

    2.97

    نسبتاً مطلوب

    واجبات- دروغ

    84

    فرد خوش‌اخلاقي هستم.

    3.11

    مطلوب

    مستحبات

    85

    مردم را دوست دارم.

    3.24

    مطلوب

    مستحبات

    86

    از حق خود دفاع مي‌كنم.

    3.37

    مطلوب

    واجبات

    87

    اگر به كسي ظلم شود ناراحت مي‌شوم.

    3.42

    مطلوب

    واجبات

    88

    به افراد نيازمند كمك مي‌كنم.

    3.09

    مطلوب

    واجبات

    89

    فردي صبور و بردبار هستم.

    2.87

    نسبتاً مطلوب

    مستحبات

    90

    نذركردن و صدقه‌دادن باعث رفع مشكلات و پيشگيري از خطرهاي زندگي مي‌شود.

    3.52

    مطلوب

    مستحبات

    92

    انجام امور خود را بر كار ديگران ترجيح مي‌دهم.

    2.30

    نسبتاً مطلوب

    مستحبات

    93

    كمك به ديگران را علني انجام نمي‌دهم تا رياكاري نشود.

    2.76

    نسبتاً مطلوب

    مستحبات

    94

    كارهاي خير را به‌گونه‌اي انجام مي‌دهم كه مورد تشويق ديگران باشم.

    2.40

    نسبتاً مطلوب

    مستحبات

    95

    نتيجه صدقه‌دادن را در طول زندگيم تجربه كرده‌ام.

    3.36

    مطلوب

    مستحبات

    96

    هرگاه كاري را با نيت خداپسندانه انجام دادم اثر آن را بر زندگيم چشيدم.

    3.34

    مطلوب

    مستحبات

     

    درمجموع مي‌توان گفت كه وضعيت عامل‌هاي خانواده، رسانه‌ها به‌مثابة متغيرهاي پيش‌بين(مستقل) و رفتار ديني به‌منزلة متغير وابسته مطلوب است. همچنين، وضعيت عامل‌هاي مدرسه و آشنايان و دوستان نسبتاً مطلوب است.

    يافته‌هاي مربوط به فرضيه‌ها و سؤالات پژوهشي

    نتايج اين تحقيق نشان داد كه همة عوامل خانواده، مدرسه، دوستان، آشنايان و رسانه‌ها بر گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني نقشي مؤثر دارند. ميانگين انجام فرايض ديني دانش‌آموزان (65/84) بسيار بيش از سطح متوسط (54) بود كه نشان مي‌دهد دانش‌آموزان در‌حد بالايي فرايض ديني‌شان را انجام مي‌دهند.

    فرض پژوهشي نخست: عامل خانواده در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد.

     

    جدول (شمارة 6): بررسي نقش خانواده در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    گزينه

    تعداد

    ميانگين

    انحراف استاندارد

    خطاي معيار ميانگين

    خانواده

    155

    92/46

    52/7

    607/0

     

     

    جدول (شمارة 7): آزمون «T» يك‌نمونه براي بررسي نقش خانواده در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    Test Value = 36

     

    فاصله اطمينان 95%

    اختلاف ميانگين ها

    سطح معناداري

    (دو دامنه)

    درجه آزادي

    T

    حد بالا

    حد پايين

    12/12

    73/9

    929/10

    0001/0

    154

    092/18

    عامل خانواده

    نتايج آزمون «T» نشان مي‌دهد كه ميانگين عامل خانواده 92/46 است كه از سطح متوسط 36 بيشتر است؛ از‌اين‌رو، مي‌توان گفت عامل خانواده در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني اثر مثبت و معناداري دارد. بنابراين، خانواده مي‌تواند نقش مهم و زيربنايي در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني داشته باشد و اين گرايش به انجام فرايض ديني را تقويت يا تضعيف كند؛ بنابراين، فرض پژوهشي نخست (0001/0 P<) تأييد مي‌شود.

    فرض پژوهشي دوم: عامل مدرسه در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد.

     

    جدول (شمارة 8): بررسي نقش مدرسه در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    گزينه

    تعداد

    ميانگين

    انحراف استاندارد

    خطاي معيار ميانگين

    مدرسه

    159

    44/32

    207/6

    492/0

     

     

    جدول (شمارة 9): آزمون «T» يك‌نمونه براي بررسي نقش مدرسه در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    Test Value = 28

     

    فاصله اطمينان 95%

    اختلاف ميانگين‌ها

    سطح معناداري (دو دامنه)

    درجه آزادي

    «T»

    حد بالا

    حد پايين

    41/5

    47/3

    44/4

    0001/0

    158

    033/9

    عامل مدرسه

    نتايج آزمون «T» نشان مي‌دهد كه ميانگين عامل مدرسه 44/32 است كه از سطح متوسط 28 بيشتر است؛ از‌اين‌رو، مي‌توان گفت عامل مدرسه در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأثير مثبت و معناداري دارد. بنابراين مدرسه و عوامل مدرسه‌اي و بخصوص معلمان و مديران مي‌توانند در تقويت يا تضعيف اين گرايش نقش كليدي ايفا كنند. از‌آنجا‌كه دانش‌آموزان زمان فراواني از دوران زندگي خود را در مدرسه مي‌گذرانند، اهميت اين عامل پس از عامل خانواده مي‌تواند بسيار مهم باشد. پس فرض پژوهشي دوم (0001/0 P<) تأييد مي‌شود.

    فرض پژوهشي سوم: عامل دوستان و آشنايان در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد.

    جدول (شمارة 10): بررسي نقش دوستان و آشنايان در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    گزينه

    تعداد

    ميانگين

    انحراف استاندارد

    خطاي معيار ميانگين

    دوستان و آشنايان

    163

    66/48

    99/6

    548/0

     

    جدول (شمارة 11): آزمون «T» يك‌نمونه براي بررسي نقش دوستان در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    Test Value = 38

     

    فاصله اطمينان 95%

    اختلاف ميانگين‌ها

    سطح معناداري (دو دامنه)

    درجه آزادي

            «تي»

    حد بالا

    حد پايين

    74/11

    58/9

    66/10

    0001/0

    162

    45/19

    عامل دوستان و آشنايان

    نتايج آزمون «T» نشان داد كه ميانگين عامل آشنايان و دوستان 66/48 است كه از سطح متوسط 38 بيشتر است؛ از‌اين‌رو، مي‌توان گفت عامل آشنايان و دوستان در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأثير مثبت و معناداري دارد. چون در نوجواني و جواني افراد انگيزة پذيرش از طرف دوستان را دارند، به رفتار يا عملي دست مي‌زنند كه گروه دوستان آن را تأييد كنند و اين احساس پذيرش يا طردشدگي كه بر ميزان عزت نفس افراد مؤثر است، باعث مي‌شود گروه دوستان نقش اثر‌گذاري بر گرايش دانش‌آموزان دبيرستاني داشته باشد. پس فرض پژوهشي سوم (0001/0 P<) تأييد مي‌شود.

    فرض پژوهشي چهارم: عامل رسانه در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني نقش دارد.

    جدول (شمارة 12): بررسي نقش رسانه در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    گزينه

    تعداد

    ميانگين

    انحراف استاندارد

    خطاي معيار ميانگين

    رسانه

    166

    92/57

    31/8

    645/0

     
     
     
     
     
     

     

    جدول (شمارة 13): آزمون «T» يك‌نمونه براي بررسي نقش رسانه در گرايش دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني

    Test Value=44

     

    فاصله اطمينان 95%

    اختلاف ميانگين‌ها

    سطح معناداري (دو دامنه)

    درجه آزادي

    «تي»

    حد بالا

    حد پايين

    20/15

    65/12

    92/13

    0001/0

    165

    574/21

    عامل رسانه

    نتايج آزمون «T» نشان داد كه ميانگين عامل رسانه 92/57 است كه از سطح متوسط 44 بيشتر است؛ از‌اين‌رو، مي‌توان گفت عامل رسانه بر گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأثير مثبت و معناداري دارد؛ زيرا دانش‌آموزان زمان فراواني را براي استفاده از رسانه‌ها (تلويزيون، اينترنت، ماهواره و موبايل و...) صرف مي‌كنند. اين عامل در گرايش آنان به انجام فرايض ديني نقش دارد. پس فرض پژوهشي چهارم (0001/0 P<) تأييد مي‌شود.

    فرض پژوهشي پنجم: تا چه‌ميزان دانش‌آموزان دختر بر انجام فرايض ديني (رفتار ديني) پايبندند؟

    جدول (شمارة 14): بررسي ميزان پايبندي دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني (رفتار ديني)

    گزينه

    تعداد

    ميانگين

    انحراف استاندارد

    خطاي معيار ميانگين

    رفتار ديني

    148

    65/84

    32/11

    93/0

     

    جدول (شمارة 15): آزمون «T» يك‌نمونه براي بررسي ميزان پايبندي دانش‌آموزان به انجام فرايض ديني(رفتار ديني)

    Test Value=54

     

    فاصله اطمينان 95%

    اختلاف ميانگين‌ها

    سطح معناداري
    (دو دامنه)

    درجه آزادي

    t

    حد بالا

    حد پايين

    49/32

    81/28

    65/30

    0001/0

    147

    92/32

    عامل رفتار ديني

    نتايج آزمون «T» نشان داد كه ميانگين انجام فرايض ديني و رفتار ديني65/84 است كه از سطح متوسط 54 بيشتر است. بنابراين فرض پژوهشي پنجم (0001/0 P<) تأييد مي‌شود؛ يعني دانش‌آموزان دختر درحد بالايي به انجام رفتار ديني پايبندند.

    سؤال پژوهشي ششم: هريك از عوامل خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان و رسانه‌ها تا چه‌ميزان مي‌توانند رفتار ديني را پيش‌بيني كنند؟

    براي بررسي سؤال پژوهشي ششم، چهار عامل خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان، و رسانه‌ها در جايگاه متغيرهاي مستقل (پيش‌بين) و متغير رفتار ديني در مقام متغير وابسته (ملاك) كانون توجه قرار گرفت. براي آزمون اين فرض از روش «رگرسيون چندگانه» گام به گام استفاده شد. نتايج «رگرسيون چندگانه» نشان داد دو متغير مستقل رسانه و خانواده مي‌توانند رفتار ديني را پيش‌بيني كنند، اما دو متغير مدرسه و دوستان و آشنايان در مدل رگرسيوني معنادار نشده‌اند. مقدار هم‌بستگي دو متغير مستقل (رسانه و خانواده) با متغير وابسته رفتار ديني 562/0 است. بنابراين، اين دو متغير مي‌توانند 6/31 درصد واريانس رفتار ديني را تبيين كنند (جدول 16). نتايج مدل تحليل «رگرسيون» نشان داد كه «رگرسيون» از نظر آماري معنادار است. ضريب استاندارد عامل رسانه 342/0 و عامل خانواده 296/0 است.

    جدول (شمارة 16): خلاصة مدل «رگرسيون چندگانه»

    مدل

    ضريب هم‌بستگي

    مجذور ضريب هم‌بستگي

    ضريب تعيين تعديل‌شده

    خطاي معيار برآورد

    1

    504/0

    254/0

    246/0

    19/9

    2

    562/0

    316/0

    30/0

    85/8

     

    جدول (شمارة 17): مدل تحليل «رگرسيون»(ANOVA)

    مدل

    مجموع مجذورات

    درجه آزادي

    ميانگين مجذورات

    F

    سطح معناداري

    رگرسيون

    87/3221

    2

    93/1610

    546/20

    0001/0

    باقيمانده

    04/6978

    89

    4/78

     

     

    كل

    91/10199

    91

     

     

     

     

    جدول (شماره 18): ضرايب مدل «رگرسيون»

     

    ضرايب استاندارد نشده

    ضرايب استاندارد شده

    «تي»

    سطح معناداري

    مدل

    B

    انحراف معيار

    Beta

    1 ثابت

    رسانه

    97/48

    68/6

     

    33/7

    0001/0

    631/0

    114/0

    504/0

    54/5

    0001/0

    2ثابت

    رسانه

    خانواده

    35/41

    97/6

     

    92/5

    0001/0

    428/0

    131/0

    342/0

    26/3

    002/0

    414/0

    147/0

    296/0

    82/2

    006/0

    سؤال پژوهشي هفتم: چگونه مي‌توان با رعايت ملاحظات محتوايي و روان‌سنجي، شمار سؤالات پرسشنامه را كاهش داد؟

    از‌آنجا‌كه محققان علوم رفتاري هميشه درصدد افزايش پايايي و درعين‌حال كاهش سؤالات پرسشنامه‌ها هستند، محققان در پژوهش حاضر نيز در پي تلاش براي كم كردن شمار سؤالات پرسشنامه و پرداختن به تمهيداتي براي بالا بردن و كاربردپذير‌تر كردن نتايج پرسشنامه، تعداد صد سؤال پرسشنامه را به شصت سؤال تقليل دادند. همان‌طور كه در جدول نوزده مشخص است، پايايي عامل خانواده در پرسشنامة صد سؤالي 57درصد و در پرسشنامة شصت سؤالي 568/0 است. شمار پرسش‌هاي‌ اين عامل از هجده به يازده سؤال تقليل يافت. پايايي عامل مدرسه در پرسشنامه صدسؤالي492/0 و در پرسشنامه شصت سؤالي 549/0 است. شمار پرسش‌هاي اين عامل از چهارده به هشت پرسش تقليل يافت. پايايي عامل آشنايان و دوستان در پرسشنامه صدسؤالي 505/0 و در پرسشنامة شصت سؤالي 659/0 است. شمار پرسش‌هاي اين عامل از نوزده به يازده سؤال تقليل يافت. پايايي عامل رسانه‌ها در پرسشنامة صدسؤالي 672/0 و در پرسشنامة شصت سؤالي 695/0 مي‌باشد. شمار پرسش‌هاي ‌اين عامل از 22 به ده سؤال تقليل يافت. پايايي عامل رفتار ديني (انجام فرايض ديني) در پرسشنامة صدسؤالي 805/0 و در پرسشنامة شصت سؤالي 842/0 است. شمار پرسش‌هاي اين عامل از 27 به بيست سؤال تقليل يافت. پايايي كل پرسشنامه صدسؤالي 859/0 بود كه به 886/0 در پرسشنامة شصت سؤالي افزايش يافت. با استناد به نظر بورگ، گال و گال، آزمون‌هايي كه پايايي آنان 8/0 يا بيشتر است به اندازة كافي براي اهداف بيشتر تحقيقات پايا هستند، مي‌توان نتيجه گرفت كه هر دو فرم صدسؤالي و شصت سؤالي براي انجام تحقيقات آتي از اعتمادپذيري بالايي برخوردارند.

     

    جدول (شماره 19): جدول مشخصات سؤالات و پايايي پرسشنامه در دو فرم صد سؤالي و شصت سؤالي

    عامل

    سؤالات در پرسشنامه صدسؤالي

    پايايي(آلفا)

    سؤالات در پرسشنامه شصت سؤالي

    پايايي (آلفا)

    خانواده

    2- 3- 11- 12- 19- 37- 38- 47- 62- 64- 65- 66- 67- 68- 72- 77- 91- 98 ( هجده سؤال)

    57/0

    2- 3- 11- 12- 19- 38- 47- 62- 65- 68- 91 ( يازده سؤال)

    568/0

    مدرسه

    4- 13- 20- 21- 26- 27- 28- 39- 40- 41- 69- 70- 71- 79- (چهارده سؤال)

    492/0

    13- 20- 21- 26- 27- 28- 39- 41- (هشت سؤال)

    549/0

    آشنايان و دوستان

    6- 14- 15- 16- 29- 42- 43- 44- 48- 50 51- 58- 63- 73- 74- 81- 97- 99- 100 (نوزده سؤال)

    505/0

    6- 29- 42- 43- 44- 50 51- 58- 63- 74- 99 (يازده سؤال)

    659/0

    رسانه ها

    5- 7- 8 9- 10- 17- 18- 22- 23- 30- 31- 32- 45- 46- 55- 56- 57- 59- 60- 75- 76- 83 (22 سؤال)

    672/0

    10- 18- 30- 31- 45- 46- 57- 59- 60- 83 (ده سؤال)

    695/0

    رفتار ديني

    1-24- 25- 33- 34- 35- 36- 49- 52- 53- 54- 61- 78- 80- 82- 84- 85- 86- 87- 88- 89- 90- 92- 93- 94- 95- 96 (27سؤال)

    805/0

    25- 35- 36- 49- 52- 53- 54- 61- 78- 80- 82- 84- 85- 86- 87- 88- 89- 90- 95- 96 ( بيست سؤال)

    842/0

    كل

    همه صد سؤال

    859/0

    همه شصت سؤال

    886/0

    بحث و نتيجه‌گيري

    فرض پژوهشي اول مبني بر نقش مؤثر خانواده در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأييد گرديد كه با يافته‌هاي براتي(1375)، امراللهي(1379) و آقايي ميبدي(1386) همسوست.

    فرض پژوهشي دوم مبني بر نقش مؤثر مدرسه در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأييد گرديد كه با يافته‌هاي براتي(1375)، سعيدي(1380)، آقايي ميبدي(1386)، كويوبك (1984)، پارك (2001)، جي نس(2003)، مارگاريتا موني(2010) و كلر (2001) و چارز لاين (2005) همسوست.

    فرض پژوهشي سوم مبني بر نقش مؤثر دوستان و آشنايان در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأييد شد كه با يافته‌هاي براتي(1375) و آقايي ميبدي(1386) همسو و همخوان است.

    فرض پژوهشي چهارم مبني بر نقش مؤثر رسانه‌ها در گرايش دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني تأييد گرديد كه با يافته‌هاي براتي(1375)، آقايي ميبدي(1386) و باقري رناني و لائي(1388) همخواني دارد.

    سؤال پژوهشي پنجم مبني بر اينكه تا چه‌ميزان دانش‌آموزان دختر به انجام فرايض ديني (رفتار ديني) پايبند هستند؟ نيز نشان داد كه ميانگين انجام فرايض ديني ‌دانش‌آموزان دختر بسيار بيش از سطح متوسط است (65/84)، يعني دانش‌آموزان دختر به ميزان فراواني فرايض ديني(رفتار ديني‌شان) را انجام مي‌دهند.

    نتايج تحليل «رگرسيون چندگانه» براي سؤال پژوهشي ششم مبني بر اينكه هريك از عوامل خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان و رسانه‌ها تا چه‌ميزان مي‌توانند رفتار ديني را پيش‌بيني كنند؟ نشان داد كه دو متغير مستقل رسانه و خانواده مي‌توانند رفتار ديني را پيش‌بيني كنند. مقدار هم‌بستگي چندگانه دو متغير مستقل (رسانه و خانواده) با متغير وابسته رفتار ديني 562/0 مي‌باشد؛ از‌اين‌رو، اين دو متغير مي‌توانند 6/31 درصد واريانس رفتار ديني را تبيين كنند.

    گفتني است، تحقيقات فراواني نيز صورت گرفته است كه تأثير مذهب و انجام فرايض ديني را بر جنبه‌هاي مختلف زندگي خانوادگي، تحصيلي و اجتماعي و رواني انسان‌ها مثبت ارزيابي كرده‌ و همگي نشان داده‌اند كه ميان متغيرهاي «مذهب، عبادت و انجام فرايض ديني» و «خانواده، مدرسه، دوستان و آشنايان و رسانه‌ها» رابطه‌اي دوسويه برقرار است. اين يافتة محققان با يافته‌هاي ماركيدز (1983)، كويوبك (1984)، پولوما و پنولتون (1991)، كوهرنيك (1995)، لوين و تايلور (1997)، استوارد و جو (1998)، پارك (2001)، كلر (2001)، چارز لاين (2005) و مارگاريتا موني(2010) همخواني دارد.

    پيوست

    جدول شماره 20- جدول مشخصات برخي موضوعات مورد بررسي و منابع استفاده شده براي ساخت پرسشنامه

    موضوع

    منابع

    اصول دين

    اعتقاد ما، ناصر مكارم شيرازي(1387).

    فروع

    دين

     

    نماز

    بررسي راهكارهاي ايجاد گرايش به نماز در ميان دانش‌آموزان مدارس راهنمايي شهرستان‌هاي خرم آباد و دورود، اشرف بهرامي(1379)؛ نمازشناسي، حسن راشدي(1380)؛ جايگاه نماز در اديان الهي، محمدجواد غمخوار يزدي(1379).

    روزه

    اهميت پزشكي روزه در سلامت انسان، حبيب الله جعفري(1379)؛/ صفاي باطن در پرتو رمضان، سيدمحمد شفيعي(1383).

    امر به معروف و نهي ازمنكر تولي و تبري

    مباني تربيت و اخلاق اسلامي، علي فايضي و محسن آشتياني(1375)؛

    حكمت عبادات، عبدالله جوادي آملي(1381)؛ راه ما: در اصول, فروع و اخلاق اسلامي، علي مشكيني[بي‌تا]

    واجبات

    و

    مستحبات

     

    انفاق و صدقه

    انفاق و صدقه در اسلام، زين‌العابدين احمدي و حسنعلي احمدي(1378)؛

    خواندن قرآن

    راه ما: در اصول، فروع و اخلاق اسلامي، علي مشكيني[بي تا]

    توكل

    مباني تربيت و اخلاق اسلامي، علي فايضي و محسن آشتياني(1375).

    حجاب

    مسئله حجاب، مرتضي مطهري(1353)؛ بررسي عوامل مؤثر بر نگرش دانشجويان دختر مراكز آموزش عالي يزد نسبت به پوشش چادر، پوران انتظار حجت و محمد‌حسين باقياني‌مقدم(1381)؛ تاريخچه حجاب، سكينه آواره و طيبه اميني(1379).

    ريا، غيبت و تهمت

    مباني تربيت و اخلاق اسلامي، علي فايضي و محسن آشتياني(1375).

    راه ما: در اصول، فروع و اخلاق اسلامي، علي مشكيني[بي تا]

    دروغ

    بررسي پاره‌اي از دلايل دروغگويي كودكان و نوجوانان، علي بمان تقي‌زاده هدش(1379).

     

     

    References: 
    • آقايي ميبدي، فهيمه (1386)، بررسي عوامل مؤثر در رشد و تثبيت باورهاي ديني دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان اردكان، يزد، سازمان مديريت و پژوهش استان يزد.
    • امراللهي، فاطمه (1379)، نقش والدين در تربيت مذهبي فرزندان، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران.
    • باقري رناني، نيلوفر و قنبر لائي، «بررسي نقش تلويزيون در ايجاد و تقويت گرايش‌هاي ديني دانشجويان» (بهار 1388)، مديريت در دانشگاه اسلامي، ش 41، ص 65ـ81.
    • براتي، حميد (1375)، عوامل مؤثر بر تربيت ديني فرزندان، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، علوم تربيتي، تهران، دانشگاه تهران.
    • بشليده، كيومرث، و ديگران، «بررسي عوامل مؤثر درون مدرسه‌اي جذب دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز» (پاييز و زمستان 1382)، علوم تربيتي و روانشناسي، ش 3و4، ص 63ـ90.
    • سعيدي، محسن (1380)، بررسي نقش مدرسه در تربيت مذهبي دانش آموزان دوره راهنمايي، پايان‌نامة كارشناسي ارشد، علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران، .
    • سواري، كريم، و ديگران، «بررسي ديدگاه‌هاي فلسفي- عقيدتي دانش آموزان پسر پايه سوم مقطع متوسطه شهر اهواز در مورد نماز» (بهار و تابستان 1380)، علوم تربيتي و روانشناسي، ش 2و1، ص 1ـ10.
    • گال، مرديت، و ديگران (1389)، روش‌هاي تحقيق كمّي و كيفي در علوم تربيتي و روانشناسي، ترجمه احمدرضا نصر و ديگران، تهران، سمت و دانشگاه شهيد بهشتي.
    • ماير، فردريك (1374)، تاريخ انديشه‌هاي تربيتي، ترجمه علي‌اصغر فياض، تهران، سمت.
    • مشايخي‌راد، شهاب‌الدين، «دين و تربيت» (تابستان 1378)، حوزه و دانشگاه، سال پنجم، ش 19، ص 77ـ91.
    • موسسه فرهنگي قدر ولايت (1387)، سي سفارش و توصيه اساسي در خودسازي و حفظ نظام اسلامي از حضرت امام خميني، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت.
    • نازكتبار، حسين، و ديگران، «نقش دين‌داري در ممانعت از بزهكاري در جوانان شهر تهران»، (پاييز 1385) رفاه اجتماعي، سال پنجم، ش 22، ص 233ـ257.
    • Jeynes, H, (2003), “The Effect of Religious Commitment on the Academic Achievement of urban and other Children”, Education and Urban Society, N. 36, p. 44- 62.
    • Line, L, (2005), The relationship between personal religiosity and academic performance among LDS college students at Brigham Young University, Purdue University, MA Dissertation .
    • Park, Hae-Seong, (2001), Religiousness as a Predictor of Academic Performance among High-school Students, Journal of Research on Christian Education, N.2, p. 361-378.
    • Mooney, M, ( 2010) , “Religion, college grades, and satisfaction among students at elite colleges and universities”, Sociology of Religion, N. 71, P. 197-215.
    • Schubmehl, J, Cubbellotti, S, Van¬ornum, W, (2009) , “The impact of spirituality and campus ministry on academic accomplishment”, Adolescence, N. 44, p. 174,499- 502.
    • Steward, R, Joe, H, (1998), Does spirituality influence academic achievement and psychological adjustment of African-American urban adolescence,Michigan state university, MA thesis.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زندوانیان، احمد، دهقانی اشکذری، محبوبه، طیبی، راضیه.(1392) عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5(1)، 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد زندوانیان؛ محبوبه دهقانی اشکذری؛ راضیه طیبی."عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5، 1، 1392، 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زندوانیان، احمد، دهقانی اشکذری، محبوبه، طیبی، راضیه.(1392) 'عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5(1), pp. 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زندوانیان، احمد، دهقانی اشکذری، محبوبه، طیبی، راضیه. عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی شهرستان صدوق(یزد) به انجام فرایض دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5, 1392؛ 5(1): 109-125