پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقالة حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضة ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیت اند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقالة حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد.
توانا، محمدعلی، مولوی نسب، ملیحه.(1391) وضعیت پستمدرنیسم و ارزشها: نسبتسنجی هستیشناسی و معرفتشناسی پستمدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(2)، 59-84
محمدعلی توانا؛ ملیحه مولوی نسب."وضعیت پستمدرنیسم و ارزشها: نسبتسنجی هستیشناسی و معرفتشناسی پستمدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4، 2، 1391، 59-84
توانا، محمدعلی، مولوی نسب، ملیحه.(1391) 'وضعیت پستمدرنیسم و ارزشها: نسبتسنجی هستیشناسی و معرفتشناسی پستمدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(2), pp. 59-84
توانا، محمدعلی، مولوی نسب، ملیحه. وضعیت پستمدرنیسم و ارزشها: نسبتسنجی هستیشناسی و معرفتشناسی پستمدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4, 1391؛ 4(2): 59-84