اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هجدهم، شماره اول، پیاپی 35، بهار و تابستان 1405، صفحات -

    واکاوی ابعاد تربیتی وصیت نامه شهید تراز مقاومت (حاج قاسم سلیمانی)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ پروانه مهرجو / استادیار پیام نور / p.mehrjoo@pnu.ac.ir
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2025.5002529
    چکیده: 
    فرازهای وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی مهم‌ترین سند مکتوب به یادگار مانده از این شهید است که مطالعه آن قابلیت تفسیر و تحلیل‌های تربیتی را دارد. ازاین‌رو سؤال اصلی پژوهش آن است که ابعاد تربیتی وصیت‌نامه شهید تراز مقاومت حاج قاسم سلیمانی چیست؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. بر این اساس جامعه پژوهش متن وصیت‌نامه سردار سلیمانی و ابزار پژوهش تهیه فرم و فیش بوده است. اجرای این فرایند بر اساس تحلیل محتوای عمیق صورت گرفته است. با تجزیه‌وتحلیل مفهومی عبارت‌های وصیت‌نامه به شناسایی و دسته‌بندی ابعاد مختلف تربیت در قالب جداول پرداخته شد. یافته‌ها نشان داد متن وصیت‌نامه واجد جنبه‌های نه‌گانه تربیتی ازجمله تربیت عاطفی، جسمانی، جهادی، سیاسی، دینی، معنوی، مهدوی، اجتماعی و تربیت اخلاقی بوده است. همچنین نتایج مطالعه نشان داد برخی از این ابعاد ضمن داشتن اولویت بیشتر با یکدیگر همخوانی و همپوشانی داشته است و این مرزبندی صرفاً جهت شناسایی بوده است. لذا رویکرد سردار شهید در وصیت‌نامه درزمینه ابعاد تربیت جامع و همه‌جانبه بوده و دارای این ظرفیت است که در متون و برنامه‌های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی جهت ارتقا بیداری اسلامی متربیان به‌کار گرفته شود .
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Analysis of the educational dimensions of the testament of the martyr of the level of resistance (Hajj Qassem Soleimani)
    Abstract: 
    The passages of the will of martyr Qasem Soleimani are the most important written document left behind by this martyr, the study of which has the ability to interpret and analyze educationally. Therefore, the main question of the research is: What are the educational dimensions of the will of martyr Taraz-e-Maghrezi Hajj Qasem Soleimani? The present research was conducted with a descriptive-analytical method and a qualitative approach using the qualitative content analysis method. Accordingly, the research population was the text of the will of General Soleimani and the research tool was the preparation of a form and a form. This process was carried out based on deep content analysis. By conceptually analyzing the phrases of the will, different dimensions of education were identified and categorized in the form of tables. The findings showed that the text of the will had nine educational aspects, including emotional, physical, jihadi, political, religious, spiritual, Mahdavi, social, and moral education. The results of the study also showed that some of these dimensions, while having greater priority, were consistent and overlapped with each other, and this demarcation was merely for identification purposes. Therefore, the approach of the martyred general in his will is comprehensive and all-encompassing in terms of educational dimensions and has the potential to be used in texts and curricula at different levels of education to promote the Islamic awakening of educators.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهرجو، پروانه.(1405) واکاوی ابعاد تربیتی وصیت نامه شهید تراز مقاومت (حاج قاسم سلیمانی). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 18(1)، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5002529

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پروانه مهرجو."واکاوی ابعاد تربیتی وصیت نامه شهید تراز مقاومت (حاج قاسم سلیمانی)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 18، 1، 1405، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهرجو، پروانه.(1405) 'واکاوی ابعاد تربیتی وصیت نامه شهید تراز مقاومت (حاج قاسم سلیمانی)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 18(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهرجو، پروانه. واکاوی ابعاد تربیتی وصیت نامه شهید تراز مقاومت (حاج قاسم سلیمانی). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 18, 1405؛ 18(1): -