این مقاله با هدف بررسی چگونگی تحول خواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد و ارائة الگوی مدرسه مسجدمحور براساس پژوهش داده بنیاد انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است و براساس نظریة برخاسته از داده ها تنظیم شده است. در این پژوهش ابتدا به سیر تحول خواهی در آموزش و پرورش پرداخته و سپس به انواع مدارس تحول خواه با محوریت مسجد اشاره شده است. به منظور ارائة الگوی مدارس مسجدمحور، پس از تحلیل داده های به دست آمده از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق با مدیران، مربیان، دانش آموزان و والدین دانش آموزان برخی از مدارس کشور و نیز تحلیل محتوای اسناد و فیلم های مستند مربوط به آن، مقوله های اصلی الگو در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در مرحلة کدگذاری باز، 178 کد اولیه شناسایی شد که در مرحلة کدگذاری محوری به بیست مقولة اصلی و در مرحلة کدگذاری گزینشی به شش مقوله یا بعد اساسی الگو طبقه بندی شدند که عبارت اند از: پدیدة اصلی «مدرسة مسجدمحور»، علل زمینه ساز (علل ایجادی و ایجابی)، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای مدارس مسجدمحور.
حدادی پیشه، مرتضی، موسوی نسب، سیدمحمدصادق، شرف الدین، سیدحسین.(1402) تحولخواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد؛ ارائة الگوی مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش دادهبنیاد. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1)، 7-32
مرتضی حدادی پیشه؛ سیدمحمدصادق موسوی نسب؛ سیدحسین شرف الدین."تحولخواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد؛ ارائة الگوی مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش دادهبنیاد". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15، 1، 1402، 7-32
حدادی پیشه، مرتضی، موسوی نسب، سیدمحمدصادق، شرف الدین، سیدحسین.(1402) 'تحولخواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد؛ ارائة الگوی مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش دادهبنیاد'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(1), pp. 7-32
حدادی پیشه، مرتضی، موسوی نسب، سیدمحمدصادق، شرف الدین، سیدحسین. تحولخواهی آموزش و پرورش در بستر مسجد؛ ارائة الگوی مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش دادهبنیاد. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15, 1402؛ 15(1): 7-32