هدف کلی تحقیق حاضر، تدوین الگوی تربیت دینی کودک (بعد عملی یا فروعات) بر اساس اندیشة تربیتی ابنسیناست. از نظر ابنسینا، تربیت دینی تجلی حکمت، رحمت و نعمت عظیم خداوندی است. به بیانی دیگر، تربیت دینی پرورش بعد معنوی و ایجاد رابطه با خداوند است. «هدف» تربیت دینی آشنایی با اعمال عبادی است. هدف غایی آن از نظر ابنسینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی گردید. زمینههای تربیت دینی، ازدواج و محیط میباشند. اصول تربیت دینی نیز شامل آشنایی با اعمال عبادی و اصل اعتدال است. در زمینة روشها، روش آمادهسازی، الگوپذیری و آشنایی با اماکن مذهبی قابل بحث است. محتوای تربیت دینی را ابنسینا مشتمل بر محتوای عبادی و آشنایی با نماز و دعا کردن میداند. بر اساس بیانات بوعلی، عوامل تربیت دینی شامل خانواده، مدرسه و دوستان است و موانع عبارتاند از شرک در عبادت و صفات رذیله. در نهایت نیز الگوی جامع تربیت دینی تدوین میگردد.
حیدری، ناهید، بهشتی، سعید، دلاور، علی، ایمانی، محسن.(1399) تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابنسینا. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2)، 23-40
ناهید حیدری؛ سعید بهشتی؛ علی دلاور؛ محسن ایمانی."تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابنسینا". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12، 2، 1399، 23-40
حیدری، ناهید، بهشتی، سعید، دلاور، علی، ایمانی، محسن.(1399) 'تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابنسینا'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2), pp. 23-40