این پژوهش، با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری شامل کلیه کتاب های درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول است که با روش نمونه گیری هدفمند، شش عنوان کتاب «هدیه های آسمانی»، «مطالعات اجتماعی»، «فارسی»، «تفکر و پژوهش»، «پیام های آسمانی» و «تفکر و سبک زندگی»، با 27 جلد در نمونه تحقیق قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که برای تعیین روایی آن از روش روایی صوری، و برای تعیین پایایی آن از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های درسی پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه هشتم متوسطه اول، هیچ اشاره ای به مؤلفه های امر به معروف و نهی از منکر نشده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های بررسی شده، توجه متعادل و متوازنی به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر نشده است.
محمودی، سیروس.(1398) بررسی وضعیت مؤلفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(2)، 37-50
سیروس محمودی."بررسی وضعیت مؤلفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11، 2، 1398، 37-50
محمودی، سیروس.(1398) 'بررسی وضعیت مؤلفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(2), pp. 37-50
محمودی، سیروس. بررسی وضعیت مؤلفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11, 1398؛ 11(2): 37-50