هر نظام فکری و آموزشی برای ماندگاری خود، باید مجموعه ای از اندیشه ها و اعتقادات، ارزش ها، اخلاقیات و نیز قوانین و رفتارها را در فرآیند آموزشی خویش، با استفاده از نظام و سازمانی هدفمند به مخاطبان خود منتقل کند. در پاسخ به این سؤال که آیا شیعیان از نظام آموزشی ـ تربیتی کارآمدی برخوردار بوده اند که با استفاده از آن و امکانات و توان فرهنگی، برای انتقال معارف متعالی خویش به مخاطبان بهره برده باشند؟ این مقاله، پس از تعریف نظام آموزشی و تحلیل ویژگی ها و کارکردهای آن، به صورت عام و تبیین شاخصه های آموزشی امامیه در پنج قرن نخست هجری و نیز با تجزیه و تحلیل تاریخی ـ حدیثی، با برشماری فعالیت های آموزشی شیعیان، به تبیین شاخصه های نظام آموزشی ایشان، با استفاده از منابع تاریخی و روایی و با روشی تحلیلی و توصیفی پرداخته است؛ پس از بررسی و تحلیل منابع، این نتایج حاصل گردید که نظام آموزشی ـ تربیتی امامیه، علاوه بر تمایزات و استقلال ماهوی خویش، همواره بر مرجعیت و علوم اهل بیت علیه السلام و همچنین مبانی، محتوا و روش آموزشی خاص ایشان استوار بوده است.
امامی، مرتضی، یاوری سرتختی، محمدجواد.(1398) تبیین و تحلیل تاریخی ـ حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(1)، 47-62
مرتضی امامی؛ محمدجواد یاوری سرتختی."تبیین و تحلیل تاریخی ـ حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11، 1، 1398، 47-62
امامی، مرتضی، یاوری سرتختی، محمدجواد.(1398) 'تبیین و تحلیل تاریخی ـ حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(1), pp. 47-62
امامی، مرتضی، یاوری سرتختی، محمدجواد. تبیین و تحلیل تاریخی ـ حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11, 1398؛ 11(1): 47-62