اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 30، پاییز و زمستان 1402، صفحات 91-110

    اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی

    نویسندگان:
    ✍️ احمد سعیدی / طلبه سطح عالی حوزه علمیة قم / asaeidi91@gmail.com
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.2021010
    چکیده: 
    رسالت اصلی آموزش و پرورش و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد تربیتی و فرهنگی که در حیطة تربیت نوجوان فعالیت می‌کنند، به‌وجود آوردن خصوصیات ویژه‌ای در جامعة هدف است؛ اما سؤال مهم اینجاست که این خصوصیات چه خصوصیاتی‌اند؟ و از این مهم‌تر اینکه کدام‌یک از آنها اولویت بیشتری دارند؟ در این مقاله بعد از محور قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری و منظومة فکری ایشان، با استفاده از روش تلفیقی تحلیل محتوای کمّی و کیفی و تولید اصول استنباط چهارگانه، به استخراج نظام اولویت شاخصه‌های مذکور پرداخته شده است. با توجه به فرایند گفته‌شده، «ایمان» مهم‌ترین شاخصه برای دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی است. «اهل کار انقلابی و سیاسی بودن»، «باهویت»، «اهل علم» و «دارای مهارت» بودن نیز به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Prioritization of the Characteristics of the Islamic Revolution Students in the View of the Supreme Leader, Focusing on the Integrated Method of Quantitative and Qualitative Content Analysis
    Abstract: 
    Education as well as educational and cultural NGOs involved in adolescent education mainly deal with creating special characteristics in the target society. But an important question is: What qualities these characteristics have and more importantly, which of them has more priority? In this article, after focusing on the statements of the Supreme Leader and his intellectual system, using the integrated method of quantitative and qualitative content analysis and producing four principles of inference, the priority system of the mentioned indicators has been extracted. Based on the mentioned process, "faith" is the most important indicator for the Islamic Revolution student. "Having a revolutionary and political character" and "identity", being interested in "knowledge" and "having skills" are in the next ranks of priority.
    • نهج‌البلاغه، 1414ق، تصحیح صبحی صالح، قم، هجرت.
    • اکبریان، مجتبی و سیداسماعیل نجفی، 1398، «اولویت‌بندی اهداف استراتژیک در کارت امتیازی متوازن با تلفیق دیمتل و ای. ان. پی»، تصمیم‌گیری و تحقیق در عملیات، دوره چهارم، ش 1، ص 74ـ87.
    • ایمان، محمدتقی و محمودرضا نوشادی، 1390، «تحلیل محتوای کیفی»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال سوم، ش 2، ص 15ـ44.
    • بابازاده، طاهره و رضاعلی نوروزی، 1392، «تحلیلی بر اهداف و روش‌های تربیتی مبتنی بر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا»، تربیت اسلامی، ش 16، ص 31ـ55.
    • باب‌الحوائجی، فهیمه، 1376، «تحلیل محتوا»، مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ش 32، ص 98ـ108.
    • بنیانیان، حسن، 1389، «نوشتاری در مورد آسیب‌شناسی فرهنگی و مدیریتی فرایند تصمیم‌گیری در برنامه ریزی کشور: مسئله‌شناسی و مسئله‌یابی در جامعه ایرانی»، سوره اندیشه، ش 46و47، ص 99ـ101.
    • بیانات رهبر معظم انقلاب، در: khamenei.ir
    • تبریزی، منصوره، 1393، «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکرد‌های قیاسی و استقرایی»، علوم اجتماعی، ش 64، ص 105ـ138.
    • حاجی علیان، نیره و خسرو باقری، 1397، «حریت اخلاقی؛ هدف غایی تربیت اخلاقی از منظر اسلام»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره ششم، ش 11، ص 53ـ68.
    • حیدری، علی‌نقی، 1412ق، اصول الاستنباط، قم، جامعة مدرسین.
    • خسروپناه، عبدالحسین، 1396، منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • دانایی‌فرد، حسن و همکاران، 1394، «فهم اولویت‌های راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه‌ای»، مدیریت اسلامی، ش 90، ص 105ـ.136
    • دیبایی صابر، محسن و همکاران، 1399، «تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و هشتم، دوره جدید، ش 48، ص 87ـ105.
    • رضوانی‌نیا، روح‌الله، 1389، «تحلیل محتوا»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال دوم، ش 1، ص 137ـ156.
    • سیدامامی، کاووس، 1397، پژوهش در علوم سیاسی (رویکرد‌های اثبات‌گرا، تفسیری و انتقادی)، چ سوم، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    • سیدطباطبایی، سیدمهدی و سینا فریدونی، 1396، «الگوی استخراج نظام مسائل آموزش و پرورش کشور مبتنی بر بیانات امام خامنه‌ای»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و پنجم، دوره جدید، ش 34، ص 95ـ131.
    • شمشیری، بابک و عبدالحسین نقیب‌زاده، 1384، «فرایند تعلیم و تربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی»، دانشور رفتار، دوره دوازدهم، ش 12، ص 74ـ89.
    • شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1390، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
    • شورای عالی آموزش و پرورش، 1391، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
    • صادقی فسایی، سهیلا و ایمان عرفان‌منش، 1394، «مبانی روش‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی؛ مورد مطالعه: تأثیرات مدرن‌شدن بر خانواده ایرانی»، راهبرد فرهنگ، دوره هشتم، ش 29، ص 61ـ91.
    • ضیغمی، رضا و همکاران، 1387، «تحلیل محتوا»، پرستاری ایران، ش 53، ص 41ـ52.
    • فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در: www.apll.ir
    • قاسمی طوسی، نیره، 1389، تبیین تربیت اجتماعی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبائی در تفسیر المیزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهراء.
    • قائدی، محمدرضا و علیرضا گلشنی، 1395، «روش تحلیل محتوا از کمّی‌گرایی تا کیفی‌گرایی»، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، سال هفتم، ش 23، ص 57ـ82.
    • کشاورز، سوسن و زهره مقدمی، 1397، «تبیین مؤلفه‌های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»، خانواده و پژوهش، دوره پانزدهم، ش 3، ص 7ـ29.
    • کلینی، محمدبن یعقوب، 1429ق، الکافی، قم، دارالحدیث.
    • محمدی پویا، فرامرز، 1400، «تبیین مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزش و پرورش در گام اول انقلاب»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و نهم، دوره جدید، ش 52، ص 155ـ184.
    • معین، محمد، 1387، فرهنگ فارسی معین، تهران، زرین.
    • ملکی، حسن و مجید حبیبی‌پور، 1386، «پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت»، نوآوری‌های آموزشی، دوره ششم، ش 19، ص 93ـ108.
    • مؤمنی‌راد، اکبر و همکاران، 1392، «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، اندازه‌گیری تربیتی، سال چهارم، ش 14، ص 188ـ222.
    • نظری، جواد و مرضیه مختاری، 1388، «نقش مقوله‌ها و واحد‌ها در تحلیل محتوا»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، ش 14، ص 92ـ96.
    • نوایی، علی‌اکبر، 1384، «راهکار‌های تحقق اهداف فرهنگی سند چشم‌انداز بیست ساله»، اندیشه انقلاب اسلامی، ش 13و14، ص 144ـ161.
    • هدایتی، فریفته و مهدی ناجی، 1398، «الگوی نظام‌مند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از منظر مقام معظم رهبری»، پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، ش 16، ص 12ـ21.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، احمد.(1402) اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15(2)، 91-110 https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.2021010

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد سعیدی."اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15، 2، 1402، 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، احمد.(1402) 'اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15(2), pp. 91-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعیدی، احمد. اولویت سنجی شاخصه های دانش آموز تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری با تمرکز بر روش تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15, 1402؛ 15(2): 91-110