اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال نهم، شماره اول، پیاپی 17، بهار و تابستان 1396، صفحات 37-52

    فطرت: استعداد یا فعلیت؟

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    اسدالله طوسی / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / Nashrieh@Qabas.net
    چکیده: 
    «انسان» موضوع تربیت است و مسائل دانش تعلیم و تربیت حول محور چگونگی «شدن، تغییر و تربیت» اوست. از سوی دیگر، انسان دارای ابعاد وجودی گوناگونی است، و از مهم ترین ابعاد وجودی اش بعد فطری اوست. سؤالی که این نوشتار به دنبال پاسخ آن است این است که آیا این بُعد وجودی انسان، مانند برخی دیگر ابعادش، استعدادی است که قابلیت شدن و تغییر دارد یا موهبتی خدادادی و فعلیتی است که ثابت و لایتغیر است؟ اهمیت حل این سنخ مسائل، بنیادی بودن آن است؛ زیرا با حل آنها، تکلیف بسیاری از دست اندرکاران امر تربیت انسان در فرایند و عمل تربیت روشن خواهد شد. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا کوشیده است با تشریح و توصیف معنای «فطرت»، «استعداد» و «فعلیت»، شناخت درستی از این واژه ها ارائه دهد. سپس در یک فرایند فعالیت عقلانی، با تحلیل و تفسیر یافته                                        ها و ضمن نقد و بررسی نظرات موجود دربارة آن، نظر خود را در پاسخ به پرسش مذکور بیان دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طوسی، اسدالله.(1396) فطرت: استعداد یا فعلیت؟. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(1)، 37-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسدالله طوسی."فطرت: استعداد یا فعلیت؟". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9، 1، 1396، 37-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طوسی، اسدالله.(1396) 'فطرت: استعداد یا فعلیت؟'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(1), pp. 37-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طوسی، اسدالله. فطرت: استعداد یا فعلیت؟. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9, 1396؛ 9(1): 37-52