نخستین سخن / سردبیر
Article data in English (انگلیسی)
منت حضرت رب العالمین راست، جل و علا، که تمسک به نام کریمش تربیت است و سرپیچی از این راه، آغاز ضلالت.
سلام عالمیان بر پیامبر رحمت، که آغاز و انجام رسالتش تربیت انسان بود و در این مسیر تا مرز ندای «ما انزلنا علیک القرآن لتشقی» (طه: 2) همت گمارد.
و درود بر امامان پاک، این مربیان واقعی بشر که با کلام و رفتاری الهی، طرحی جامع برای انسان سرگردان ترسیم کردند.
وادی تعلیم و تربیت وادی شگفتآوری است... .
قطاری در حرکت، با شش میلیارد مسافر جهان، از کودک و پیر و نوجوان و جوان، سرشار از مسائلی گسترده و گوناگون، به گستردگی و تنوع زندگی بشر، درگیر با انبوه دیدگاهها، عقاید و راه کارهایی گاه متضاد و ناهمگون، و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای زندگی مسالمتآمیز و عادلانه!
وادی تعلیم و تربیت وادی غریبی است... .
دین گریزان و دینستیزانی آماده،
متحجران و روشنفکرانی پیاده،
دلسوزانی دردآشنا و نا آشنا به درمان
و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای زندگی معنادار و با هدف!
وادی تعلیم و تربیت وادی مظلومی است... .
بسنده کردن به الگوهای آماده، هر چند ناهمگون؛
به کار بستن شیوههای هرچند غیربومی؛
و بنایی پرداخته بر مبانی وارداتی، هر چند با رنگ و نمای اسلامی، و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای یک زندگی اسلامی!
تعلیم و تربیت صحنهای است پر هیاهو... .
امروز کدام مقوله اجتماعی، فلسفی، سیاسی و اقتصادی و ... را سراغ دارید که آموزش و پرورش، این عنصر حیاتی بشر را در زمرة نخستین اهداف خود قرار نداده باشد و آن را راهی برای خود نداند؟ «جهانیسازی»،[1] در این میدان حضور دارد؛ فمینیسم[2] در باب آموزش و پرورش زنان غوغا میکند، آموزش و پرورش صلح و مسالمت[3] در فضای اهداف خود از این راه فایده میبرد؛ متفکران «توسعه»[4] آموزش و پرورش را وسیلهای حیاتی برای پیشبرد اهداف خود قلمداد میکنند. «ارزش»، این مقوله حیاتی در میدان تعلیم و تربیت ، به اعتقاد همه دیدگاههای شرقی و غربی نیازمند بازنگری است و دوباره باید در گام گام میدانهای نظر و عمل در آموزش و پرورش بازبینی گردد. از اینرو، مبحث آموزش و پرورش ارزشها[5] رخ مینماید؛ و دهها باب و مسئلة دیگر، که هر یک در این میدان راهی برای خود میجویند.
امروز چنین است؛ دیروز هم چنین بود؛ و فردا نیز همین گونه خواهد بود؛ اگر برای بالندگی همت نکنیم.
تلاشی است سهل و ممتنع...
در آرزوی پژوهش گرانی کهنهکار و روزآمد، نوآفرین و متعهد تا با تعهد انسانی، تقید دینی، تخصص و نوآوری عالمانه و جامعنگری، پای به این میدان نهند و طرحی دراندازند در شأن نظام آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران.
و اینک در آغاز برنامهای نو و در ادامه مسیر پر فراز و نشیب بیست سال فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مجله علمی ـ تخصصی «اسلام و پژوهشهای تربیتی» را با این باور تقدیم حضورتان میکنیم که به رغم فعالیتهای ارزنده همرنگ، همچنان به کاوش، تحقیق و پژوهش در این باب نیاز داریم؛ هر چه در این مسیر بکاویم و بجوییم، همچنان اندر خم یک کوچهایم.
با احترام به همه فعالیتهای علمی این میدانِ بس بزرگ، ما نیز به سهم خود روزنهای به افقهای روشن و امیدبخش آینده گشودهایم، باشد تا عالمان متعهد و دلسوزان آموزش و پرورش کشور با طرح آزاد نظرات و دیدگاههای محققانه خود و نقد دیدگاههای مطرح، تنویر افکار دهند، چشمانداز را توسعه دهند و راه را برای نسلهای بعد روشنتر سازند.
در آغازین گام با مشکلاتی برخاسته از ناآشناییمان رو به رو شدیم. به این امید که از این پس یاری همه پژوهش گران عرصه تعلیم و تربیت را حس کنیم و با قلم آنان راه را هموار سازیم.
خدای مهربان را بر این فرصت و نعمت بزرگ شکر می گوییم و خاضعانه سپاس بیمقدار خود را به پیشگاه باعظمتش تقدیم میداریم.