اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2، پاییز و زمستان 1388، صفحات -

    نخستین سخن / سردبیر

    نوع مقاله: 
    سخن سردبیر
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    منت حضرت رب العالمین راست، جل و علا، که تمسک به نام کریمش تربیت است و سرپیچی از این راه، آغاز ضلالت.

    سلام عالمیان بر پیامبر رحمت، که آغاز و انجام رسالتش تربیت انسان بود و در این مسیر تا مرز ندای «ما انزلنا علیک القرآن لتشقی» (طه: 2) همت گمارد.

    و درود بر امامان پاک، این مربیان واقعی بشر که با کلام و رفتاری الهی، طرحی جامع برای انسان سرگردان ترسیم کردند.

    وادی تعلیم و تربیت وادی شگفت‏آوری است... .

    قطاری در حرکت، با شش میلیارد مسافر جهان، از کودک و پیر و نوجوان و جوان، سرشار از مسائلی گسترده و گوناگون، به گستردگی و تنوع زندگی بشر، درگیر با انبوه دیدگاه‏ها، عقاید و راه کارهایی گاه متضاد و ناهمگون، و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای زندگی مسالمت‏آمیز و عادلانه!

    وادی تعلیم و تربیت وادی غریبی است... .

    دین گریزان و دین‏ستیزانی آماده،

    متحجران و روشنفکرانی پیاده،

    دلسوزانی دردآشنا و نا آشنا به درمان

    و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای زندگی معنادار و با هدف!

    وادی تعلیم و تربیت وادی مظلومی است... .

    بسنده کردن به الگوهای آماده، هر چند ناهمگون؛

    به کار بستن شیوه‏های هرچند غیربومی؛

    و بنایی پرداخته بر مبانی وارداتی، هر چند با رنگ و نمای اسلامی، و اینک... هنوز تشنگانی در راه، تشنه راه حلی روزآمد برای یک زندگی اسلامی!

    تعلیم و تربیت صحنه‏ای است پر هیاهو... .

    امروز کدام مقوله اجتماعی، فلسفی، سیاسی و اقتصادی و ... را سراغ دارید که آموزش و پرورش، این عنصر حیاتی بشر را در زمرة نخستین اهداف خود قرار نداده باشد و آن را راهی برای خود نداند؟ «جهانی‏سازی»،[1] در این میدان حضور دارد؛ فمینیسم[2] در باب آموزش و پرورش زنان غوغا می‏کند، آموزش و پرورش صلح و مسالمت[3] در فضای اهداف خود از این راه فایده می‏برد؛ متفکران «توسعه»[4] آموزش و پرورش را وسیله‏ای حیاتی برای پیشبرد اهداف خود قلمداد می‏کنند. «ارزش»، این مقوله حیاتی در میدان تعلیم و تربیت ، به اعتقاد همه دیدگاه‏های شرقی و غربی نیازمند بازنگری است و دوباره باید در گام گام میدان‏های نظر و عمل در آموزش و پرورش بازبینی گردد. از این‏رو، مبحث آموزش و پرورش ارزش‏ها[5] رخ می‏نماید؛ و ده‏ها باب و مسئلة دیگر، که هر یک در این میدان راهی برای خود می‏جویند.

    امروز چنین است؛ دیروز هم چنین بود؛ و فردا نیز همین گونه خواهد بود؛ اگر برای بالندگی همت نکنیم.

    تلاشی است سهل و ممتنع...

    در آرزوی پژوهش گرانی کهنه‏کار و روزآمد، نوآفرین و متعهد تا با تعهد انسانی، تقید دینی، تخصص و نوآوری عالمانه و جامع‏نگری، پای به این میدان نهند و طرحی دراندازند در شأن نظام آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران.

    و اینک در آغاز برنامه‏ای نو و در ادامه مسیر پر فراز و نشیب بیست سال فعالیت‏های آموزشی و پژوهشی در گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مجله علمی ـ تخصصی «اسلام و پژوهش‏های تربیتی» را با این باور تقدیم حضورتان می‏کنیم که به رغم فعالیت‏های ارزنده همرنگ، همچنان به کاوش، تحقیق و پژوهش در این باب نیاز داریم؛ هر چه در این مسیر بکاویم و بجوییم، همچنان اندر خم یک کوچه‏ایم.

    با احترام به همه فعالیت‏های علمی این میدانِ بس بزرگ، ما نیز به سهم خود روزنه‏ای به افق‏های روشن و امیدبخش آینده گشوده‏ایم، باشد تا عالمان متعهد و دلسوزان آموزش و پرورش کشور با طرح آزاد نظرات و دیدگاه‏های محققانه خود و نقد دیدگاه‏های مطرح، تنویر افکار دهند، چشم‏انداز را توسعه دهند و راه را برای نسل‏های بعد روشن‏تر سازند.

    در آغازین گام با مشکلاتی برخاسته از ناآشنایی‏مان رو به رو شدیم. به این امید که از این پس یاری همه پژوهش گران عرصه تعلیم و تربیت را حس کنیم و با قلم آنان راه را هموار سازیم.

    خدای مهربان را بر این فرصت و نعمت بزرگ شکر می گوییم و خاضعانه سپاس بی‏مقدار خود را به پیشگاه باعظمتش تقدیم می‏داریم.

    سردبیر

    [1]. globalization

    [2]. feminism

    [3]. peace education

    [4]. development

    [5]. values education

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1388) نخستین سخن / سردبیر. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(2)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."نخستین سخن / سردبیر". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1، 2، 1388، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1388) 'نخستین سخن / سردبیر'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). نخستین سخن / سردبیر. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1, 1388؛ 1(2): -