اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393، صفحات 19-36

    اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدرضا موسوی نسب / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / smrmn1346@gmail.com
    چکیده: 
    تربیت عرفانی و معنوی با موضوع )معرفت الله(، هدف )قرب و فنای فی الله) و روش خاص (کشف و شهود(، از مهم ترین ساحات و جنبه های تربیتی انسان است. ازاین رو شایسته است که تلاش های تربیتی انسان در مسیر رشد و شکوفایی این ساحت، یعنی تعالی معنوی و عرفانی انسان جهت دهی شود. اهداف این عرصه (معرفت یابی، محبت یابی، اطاعت ورزی و خداگونگی) مبتنی بر هست ها و نیست هایی در حوزة هستی شناختی و انسان شناختی و معرفت شناختی است. دستیابی به این اهداف نیز از سویی بر بایدها و نبایدهای برآمده از مبانی استوار است و از سوی دیگر به روش ها و راهبردهایی نیاز دارد که از منابع اصیل دینی و بیانات رهپویان این وادی به دست آمده است. در پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی اهداف اصول و روش های عرفانی پرداخته ایم.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1393) اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2)، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدرضا موسوی نسب."اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 2، 1393، 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1393) 'اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(2), pp. 19-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدرضا. اهداف، اصول و روش های تربیت عرفانی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(2): 19-36