اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 6، پاییز و زمستان 1390، صفحات 37-56

    رابطة تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی همت بناری / استادیار علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / ah.banari@gmail.com
    چکیده: 
    «تعلیم» و «تربیت» دو مفهوم کلیدی در حیات علمی و معنوی بشر است که پیوسته در کنار هم به کار رفته، و همراه هم هستند، اما آیا این دو مفهوم، دو مفهوم بیگانه از هم هستند که به صورت اتفاقی کنار هم قرار گرفته اند، یا باهم رابطه دارند؟هدف این مقاله، پاسخ به این دست سؤالات است که با روش تحلیلی ـ استنادی تدوین شده است. در این زمینه، شش نوع رابطه میان این دو مفهوم وجود دارد که از میان آنها، رابطه آمیختگی و درهم تنیدگی صائب تر است. در آیات قرآن، دو مفهوم تعلیم و تزکیه، هر چند در کنار هم ذکر شده اند، اما از نحوة همراهی آن دو، می توان رابطه در هم تنیده و غیرقابل تفکیک در محتوا برداشت کرد. در روایات نیز هر چند دو مفهوم تعلیم و تربیت یا تعلیم و تزکیه، در کنارهم به کار نرفته اند، اما دو مفهوم علم و عالم به عنوان ثمرات مستقیم تعلیم به طور گسترده در کنار جلوه های تربیت و تزکیه به کار رفته اند. از بررسی آنها، تفکیک ناپذیری و درهم تنیدگی تعلیم و تربیت قابل استفاده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    همت بناری، علی.(1390) رابطة تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2)، 37-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی همت بناری."رابطة تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3، 2، 1390، 37-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    همت بناری، علی.(1390) 'رابطة تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2), pp. 37-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    همت بناری، علی. رابطة تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3, 1390؛ 3(2): 37-56