اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهاردهم، شماره اول، پیاپی 27، بهار و تابستان 1401، صفحات 87-102

    بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ ابوالفضل هاشمی سجزه ای / دکتری حکمت متعالیه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / abolfazl.hashemy@gmail.com
    احمدحسین شریفی / استاد گروه فلسفه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / sharifi1738@gmail.com
    چکیده: 
    «خودتربیتی» یعنی: تربیت نفس خود. علامه مصباح به اقتضای دیدگاه فلسفی، اخلاقی و تفسیری خود، نظریه تربیتی ویژه ای را ارائه نموده که شیوه خودتربیتی نیز متأثر از آن است. به علت اهمیت موضوع خودتربیتی و به سبب جامع بودن اندیشه این دانشمند، بررسی و تحلیل این شیوه دارای اهمیت است. این تحقیق ضمن ارائه اندیشه تربیتی مشارالیه به صورت «توصیفی»، ابعاد گوناگون آن را به شیوه «تحلیلی» بررسی و واکاوی کرده و شواهدی از آیات قرآن برای این منظور ارائه داده است. از جمله یافته های پژوهش این است که در این شیوه، به پیش فرض های عقلی و منطقی و ویژگی های مشترک و اختصاصی انسان ها و همچنین به همه ابعاد نفس توجه شده است. با وجود پیچیدگی نفس، به وضوح ارتباط ابعاد نفس و جایگاه آنها مشخص است. نقطه ثقل در خودتربیتی، امیال و گرایش هاست و جایگاه عبودیت و دین مداری به خوبی در آن روشن است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی سجزه ای، ابوالفضل، شریفی، احمدحسین.(1401) بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 14(1)، 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل هاشمی سجزه ای؛ احمدحسین شریفی."بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 14، 1، 1401، 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی سجزه ای، ابوالفضل، شریفی، احمدحسین.(1401) 'بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 14(1), pp. 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی سجزه ای، ابوالفضل، شریفی، احمدحسین. بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 14, 1401؛ 14(1): 87-102