تربیت کودکان در جامعة مدرن امروز چنان پیچیده است که انتظار ایفای نقش از سوی خانواده بهتنهایی، توقعی دور از انتظار مینماید؛ چنانکه نظام تربیت رسمی نیز صلاحیت لازم برای انجام این امر را بهتنهایی ندارد و صرفاً در سایة تعامل کارآمد این دو نهاد است که میتوان نظام تربیتی کودک را به شکل مناسب مدیریت نمود. یکپارچگی سیستم تربیتی در تعامل بین خانواده و نظام تربیت رسمی، سبب همافزایی در فرایند و روندهای تربیتی میشود. این پژوهش درصدد بررسی و واکاوی مبانی و اصول تربیتی برای تعامل مناسب خانواده و مدرسه در حوزة تربیت کودکان است. بر اساس روش تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، دیدگاههای صاحبنظران دو حوزة تعلیم و تربیت و خانواده و همچنین دیدگاه اسلامی با تکیه بر رویکردهای فقهی، تفسیری و فلسفی احصا شد و در انتها یافتههای پژوهش با تجزیه و تحلیل دادهها استنتاج و اصطیاد گشت.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر اساس نگاه قرآنی روایی و با توجه به ملاحظات تربیتی، «ولایت الله» مبنا و پایة اصلی تعامل خانواده و نظام تربیت رسمی و «اصلاح شیوههای نادرست تربیتی توسط طرف مقابل»، «لزوم ترکیب نگاه کلنگر نظام تربیت رسمی و جزءنگر خانواده»، «عدم انحصارطلبی در تربیت»، «اعتماد متقابل»، «مدیریت متعهدانه» و «وجود فضای حمایتزا» اصولیاند که مسیر تعامل و مشارکت خانواده و مدرسه را اصلاح و هموار میسازد.
سجادی، مرضیه سادات، زارعان، محمدجواد، زارعان، منصوره.(1399) اصول همافزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2)، 5-22
مرضیه سادات سجادی؛ محمدجواد زارعان؛ منصوره زارعان."اصول همافزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12، 2، 1399، 5-22
سجادی، مرضیه سادات، زارعان، محمدجواد، زارعان، منصوره.(1399) 'اصول همافزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12(2), pp. 5-22
سجادی، مرضیه سادات، زارعان، محمدجواد، زارعان، منصوره. اصول همافزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی، بر مبنای ولایت الهی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 12, 1399؛ 12(2): 5-22