یکی از روش های تربیت اخلاقی، تأیید است که در آن، مربی، شخصیت یا رفتار متربی را به بهترین شکل ممکن ارزیابی کرده، کارهای او را به بهترین انگیزه های واقعی ممکن نسبت می دهد. این پژوهش، با هدف بررسی و بیان دیدگاه قرآنی، دربارۀ روش تأیید در تربیت اخلاقی، انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و مقایسه ای است؛ بدین منظور، ابتدا روش های تربیت اخلاقی در رویکرد دل مشغولی، با مراجعه به کتاب ها و مقالات مرتبط، بیان شده است. سپس، روش های تربیت اخلاقی قرآن، با مراجعه به آیات قرآن و کتاب های مرتبط، استخراج شده، در سه محور اندیشه، احساس و رفتار ارائه گردیده است. در نهایت، با بررسی آموزه های اخلاقی دینی، دیدگاه قرآنی، دربارۀ روش تأیید بیان شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که قرآن کریم، روش تأیید را به چند شکلِ ایجاد حس فضیلت جویی، عزتمندی و شرافت در انسان، بیان کرامت ذاتی انسان و استفاده از روش های تغافل و توبه به کار گرفته است.
حسینی محمدآباد، سید علی اصغر، رستمی، محمد حسن، غفاری، ابوالفضل.(1398) مقایسه رویکرد دلمشغولی و آموزههای اخلاقی قرآن؛ بهکارگیری روش تأیید در تربیت اخلاقی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(1)، 63-84
سید علی اصغر حسینی محمدآباد؛ محمد حسن رستمی؛ ابوالفضل غفاری."مقایسه رویکرد دلمشغولی و آموزههای اخلاقی قرآن؛ بهکارگیری روش تأیید در تربیت اخلاقی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11، 1، 1398، 63-84
حسینی محمدآباد، سید علی اصغر، رستمی، محمد حسن، غفاری، ابوالفضل.(1398) 'مقایسه رویکرد دلمشغولی و آموزههای اخلاقی قرآن؛ بهکارگیری روش تأیید در تربیت اخلاقی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(1), pp. 63-84
حسینی محمدآباد، سید علی اصغر، رستمی، محمد حسن، غفاری، ابوالفضل. مقایسه رویکرد دلمشغولی و آموزههای اخلاقی قرآن؛ بهکارگیری روش تأیید در تربیت اخلاقی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11, 1398؛ 11(1): 63-84