اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 16، پاییز و زمستان 1395، صفحات 29-48

    جایگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از نظر ابن‌سینا

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین کارآمدبیشه / عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، مؤسسة آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعةالمصطفی / hkaramadbi@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش با روش «تحلیلی و استنتاجی» و با هدف بررسی حس و تجربه، به عنوان یکی از راه های مهم شناخت حقایق جهان هستی از نظر ابن سینا و دلالت های آنها در تعلیم و تربیت سامان یافته است. ابن سینا «حس» و «تجربه» را بسیار حایز اهمیت می داند تا جایی که برخی حتی او را حس گرا و تجربه گرا می نامند. وی بر این باور است که بیشتر معرفت های بشری بر حس مبتنی است و معارف و تجربه های حسی زمینة رشد و شکوفایی توانایی عقلانی انسان را فراهم می آورد. با وجود این، «عقل»، به عنوان نیروی ممیّز انسان از حیوان و اعتباربخش معارف بشری، در جایگاه برتر قرار دارد. یافته ها حاکی از آن است که «اعتبار منطقی» و «تناسب با سطح درک و فهم فراگیران»، مهم ترین اصول حاکم بر محتوای آموزش به شمار می آید. توجه به نقش حواس و تجربه، فعال بودن فراگیران و رشد و پرورش قدرت تفکر آنان نیز از جمله موضوعاتی است که در آموزش و یادگیری باید مطمح نظر واقع شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کارآمدبیشه، حسین.(1395) جایگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از نظر ابن‌سینا. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8(2)، 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین کارآمدبیشه."جایگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از نظر ابن‌سینا". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8، 2، 1395، 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کارآمدبیشه، حسین.(1395) 'جایگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از نظر ابن‌سینا'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8(2), pp. 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کارآمدبیشه، حسین. جایگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از نظر ابن‌سینا. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 8, 1395؛ 8(2): 29-48