از عصر نوزایی به بعد، همزمان با رخنه در پیکرة دین، این سؤال مطرح شد که آیا بدون دین و خدا، نمی توان خوب و اخلاقی بود؟ این سؤال اصل رابطة دین و اخلاق را می جوید، سؤال مترتب بر آن، در باب کیفیت رابطة این دو بود. دین و اخلاق قابل تفکیک نیستند. عمده گزاره های اخلاقی فطری یا عقلی اند، اما در هر حال، به دین نیازمندند.تأیید، توسعه، تحدید، انگیزش، تشویق و تضمین اجرای رفتارهای اخلاقی از جانب دین، برخی از نیازهای اخلاق به دین است. اخلاق دینی به پرورش و تربیت نیاز دارد. با روش های متعدد در عرصه های نگرشی، گرایشی، کنشی، تربیت اخلاقی حاصل می شود. در برابر، قرائت سکولاریستی، اخلاق را از دین جدا دانسته، برای انسان کمال معنوی قایل نیست، بلکه به اخلاقی قایل است که رفاه دنیوی را فراهم می آورد و با دخالت دین در امور زندگی مخالف است. هستی شناسی مادی مبنای اصلی این تفکر است.
متقی فر، غلامرضا، معارف، مجید، زارعان، محمدجواد، دادجو، یدالله.(1394) ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی). دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 7(1)، 5-26
غلامرضا متقی فر؛ مجید معارف؛ محمدجواد زارعان؛ یدالله دادجو."ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی)". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 7، 1، 1394، 5-26
متقی فر، غلامرضا، معارف، مجید، زارعان، محمدجواد، دادجو، یدالله.(1394) 'ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 7(1), pp. 5-26
متقی فر، غلامرضا، معارف، مجید، زارعان، محمدجواد، دادجو، یدالله. ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی). اسلام و پژوهشهای تربیتی، 7, 1394؛ 7(1): 5-26