اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 20، پاییز و زمستان 1397، صفحات 21-42

    اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ معصومه رمزی مختاری / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی / mrmzymkhtary@gmail.com
    سوسن کشاورز / استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی / ss.keshavarz@yahoo.com
    اکبر صالحی / استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی / salehihidji2@yahoo.com
    علی رضا صادق زاده قمصری / استاد دانشگاه تربیت مدرس / alireza_sadeqzadeh@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه زیبایی شناختی علامه طباطبایی در المیزان و دلالت های آن در تعیین اهداف تربیت زیبایی شناسانه بوده است. برای دستیابی به این هدف، دو پرسش اساسی طرح گردیده است: 1. دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در مورد زیبایی شناسی چیست؟ 2. بر مبنای نظرگاه ایشان، چه اهدافی را می توان در تربیت زیبایی شناسانه استخراج کرد؟ برای استخراج یافته های تحقیق، از روش پژوهش تحلیل مفهومی و روش استنتاجی بهره گرفته شده است. یافته های حاصل از این پژوهش، بیان گر این است که در متن آیات قرآنی، زیبایی ها در سه محور محسوس، معقول و اخلاقی مورد تأکید قرار گرفته اند. متناظر با گزاره های توصیفی و تجویزی مستخرج از آیات قرآنی و دیدگاه های علامه، در ساحت تربیت زیبایی شناختی؛ اهداف ذیل قابل استنباط بوده است: غایتمندی زیبایی ها، دستیابی به جمال مطلق، فناپذیربودن زیبایی ها(محسوس)، نگرش ژرف نگرانه داشتن، زمینة امتحان الهی، دلبسته نبودن نسبت به زیبایی ها، عامل هدایت، زمینه ساز دستیابی به معرفت، استوار نمودن عهد الهی و زمینه ساز دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Aesthetic Education Goals in Formal and Public Education System, Investigating Allameh Tabatabai's Viewpoint in Al-Mizan
    Abstract: 
    The purpose of this study was to explain the aesthetic view of Allameh Tabataba'i in al-Mizan and its implications in determining the goals of aesthetic education. To achieve this goal, two basic questions have been posed: 1. what is the Quranic view of Allameh Tabataba'i on aesthetics?, 2. According to his point of view, what goals can be achieved in aesthetic education? Conceptual analysis and inferential methods were used to extract the research findings. The findings of this study indicate that in the context of the Quranic verses, beauties are emphasized in three sensible, reasonable, and ethical aspects. Corresponding to the descriptive and prescriptive propositions derived from the Quranic verses and Allama's views, the following aims have been deduced in the area of aesthetic education: the limitation of beauties, achieving absolute beauty, mortality of beauties (sensible), having a profound attitude, a context for a divine challenge, being disinterested in beauties, a guiding factor, a foundation for the attainment of knowledge, a foundation of the divine covenant, and a foundation for the attainment of worldly and Hereafter bliss
    References: 
    References: 
    • اسماعيلي يزدي، عباس، 1386، فرهنگ صفات، قم، مسجد جمکران.
    • امين، مرتضي، 1370، معارف قرآن در الميزان، تهران، ‌سازمان تبليغات اسلامي.
    • باقري، خسرو، و همکاران، 1389، رويکردها و روش‌هاي تحقيق در فلسفه تعليم و تربيت، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • تقوايي، ويدا، 1381، «از جمال‌شناسي تا زيبايي‌شناسي»، هنر و معماري، ش 11، ص4ـ12.
    • جعفري، محمدتقي، 1365، زيبايي و هنر از ديدگاه اسلام، تهران، وزارت ارشاد اسلامي.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1373، لغت‌نامه، زير نظر محمدمعين و جعفر شهيدي، تهران، روزنه.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1374، ترجمه تفسير الميزان، ج 5، ترجمه محمدباقر موسوي همداني، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
    • قرشي بنابي، 1386، قاموس قرآن، ج 3، تهران، دار الکتب اسلاميه.
    • هاشمي رفسنجاني، اکبر، 1386، فرهنگ قرآن، ج 15، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا.(1397) اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2)، 21-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معصومه رمزی مختاری؛ سوسن کشاورز؛ اکبر صالحی؛ علی رضا صادق زاده قمصری."اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10، 2، 1397، 21-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا.(1397) 'اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(2), pp. 21-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رمزی مختاری، معصومه، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، صادق زاده قمصری، علی رضا. اهداف تربیت زیباشناسانه در نظام تربیت رسمی و عمومی، واکاوی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10, 1397؛ 10(2): 21-42