اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 8، پاییز و زمستان 1391، صفحات 33-57

    روش‌شناسی الگو در انتقال ارزش‌ها

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی فلاح رفیع / عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس / a.fallahrafie@gmail.com
    چکیده: 
    بحث و بررسی در زمینه‌ی چیستی الگو و نقش آن در تربیت، همواره دغدغه‌ی مهم فیلسوفان تعلیم و تربیت بوده است. بر این اساس، درباره‌ی جایگاه الگو و اهمیت آن، سخنان نغز، بسیار گفته شده است؛ اما درباره‌ی نقش الگو در انتقال ارزش ها و چگونگی اثرگذاری آن بر افرادِ تحت تربیت، به ویژه نسل جوان، کمتر سخن به میان آمده است. پژوهش حاضر بررسی نقش الگو با رویکرد یاد شده را مطمح نظر خود قرار داده است. نویسنده در این نوشتار با تقسیم روش شناسی مرتبط با الگو و افراد هدف و بیان مؤلفه هایی در ذیل هریک، کوشیده است تا به دیدگاهی نو در این زمینه تقرب جوید. اهمیت و حساسیت الگوپذیری، برخوردار از فرایندی است که سرعت و سلامت آن، به دقت و توجه به این مؤلفه ها و رعایت عملی آنها وابسته است. این پژوهش با رویکرد درون دینی و به شیوه‌ی تحلیلی ـ منطقی انجام شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Methodology of Model for cherishing Values
    Abstract: 
    Among the subjects which have been the special concern of educationists are the nature of model and its role in education. There have been so many novel discussions on the importance of model and only few discussions on the role of model in cherishing the values and how values influence trainees, especially the youth. The present paper studies the role of model in cherishing the values. Dividing methodology into two kinds: model-related and target group, and elaborating on the components of each of them, the author presents a new idea in this regard. The importance and significance of modeling has a process whose pace and soundness are contingent upon the attention given to these components and their practical application. The author uses an intra-religious (textual) approach and analytical-logical method in this research
    References: 
    References: 
    • ستيوهين، هوش هيجاني، ترجمه رؤيا كوچك انتظار، بي‌جا، انتشارات سفير اردهال، 1386.
    • جعفري، محمدتقي[علامه]، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، چ هشتم، بي‌جا، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1386.
    • حافظ شيرازي، خواجه شمس الدين، چ پنجم، تهران، سنايي، 1361.
    • حرّاني، ابو محمد حسن‌بن علي حسين‌بن شعبه، تحف العقول، ترجمه صادق حسن‌زاده، چ دوم، بي‌جا، آل‌علي، 1382.
    • سنايي غزنوي، ابوالمجد مجدود بن آدم، ديوان سنايي، (به سعي و اهتمام سيد محمّدتقي مدرّس رضوي)، تهران، كتابخانه سنايي، 1362.
    • شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن علي بن الحسين بابويه القمي، الخصال، تصحيح: علي اكبر غفاري، قم، منشورات جامعه المدرسين في الحوزه العلميه بقم، 1403ق.
    • ـــــ ، عيون الاخبار الرضا(عليه السلام)، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1380.
    • مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، چ سوم، بيروت، مؤسسه التاريخ العربي، 1403 ق.
    • مولوي، جلال‌الدين محمدبن محمد، مثنوي معنوي، شرح عبدالباقي گولپينارلي، ترجمه و توضيح توفيق سبحاني، سازمان انتشارات، 1374.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح رفیع، علی.(1391) روش‌شناسی الگو در انتقال ارزش‌ها. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(2)، 33-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی فلاح رفیع."روش‌شناسی الگو در انتقال ارزش‌ها". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4، 2، 1391، 33-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح رفیع، علی.(1391) 'روش‌شناسی الگو در انتقال ارزش‌ها'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(2), pp. 33-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح رفیع، علی. روش‌شناسی الگو در انتقال ارزش‌ها. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4, 1391؛ 4(2): 33-57