تاریخ دریافت: 1404/01/20
تاریخ پذیرش: 1404/05/05
چکیده:
چکیده
اصلاح مجرمان و بازگرداندن آنها به جامعه، همواره از دغدغههای جوامع بشری بوده است. در کنار مجازاتهای کیفری، راهبردهای تربیتی غیرکیفری متعددی در حقوق اسلامی برای اصلاح مجرمان وجود دارد. با توجه به افزایش جرم و جنایت در جوامع امروزی، تبیین راهبردهای تربیتی غیرکیفری اصلاح مجرمان از منظرحقوق اسلامی، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. این راهبردها میتوانند به عنوان مکمل مجازاتهای کیفری، در تربیت مجرمان مؤثر باشند. تاکنون تحقیقات متعددی در زمینه اصلاح مجرمان صورت گرفته اما تمرکز بیشتر این تحقیقات بر مجازاتهای کیفری بوده و به راهبردهای تربیتی غیرکیفری کمتر توجه شده است. هدف پژوهش پاسخ به این پرسش است که مهمترین راهبردهای تربیتی غیرکیفری اصلاح مجرمان از منظر حقوق اسلامی کدامند؟ اثربخشی این راهبردها در اصلاح مجرمان تا چه حد است؟ روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. با مطالعه گسترده در متون فقهی و حقوقی، این نتیجه حاصل شد که نرخ بازگشت به جرم در بین مجرمانی که تحت راهبردهای تربیتی غیرکیفری قرار گرفتهاند، به طور قابل توجهی کمتر از مجرمانی است که تحت مجازاتهای کیفری قرار گرفتهاند.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Non-punitive educational strategies in the rehabilitation of criminals from the perspective of Islamic law
Abstract:
Abstract
The rehabilitation of criminals and their reintegration into society has always been a concern for human communities. In addition to punitive measures, numerous non-punitive educational strategies for the rehabilitation of criminals exist in Islamic law. Given the rise in crime and delinquency in modern societies, the clarification of non-punitive educational strategies for the rehabilitation of criminals from the perspective of Islamic law is of great importance and necessity. These strategies can effectively complement punitive measures in the reformation of offenders. Although many studies have been conducted on the rehabilitation of criminals, the majority have focused on punitive measures, while non-punitive educational strategies have received less attention. The aim of this research is to address the question: what are the most important non-punitive educational strategies for the rehabilitation of criminals from the perspective of Islamic law? To what extent are these strategies effective in rehabilitating criminals? The research methodology is descriptive-analytical. Through an extensive study of legal and jurisprudential texts, it was concluded that the recidivism rate among offenders who underwent non-punitive educational strategies is significantly lower than those subjected to punitive measures.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، محمدجواد، حسینی، سیدابراهیم، محمدی کرجی، رضا.(1404) بازپروری دگرگونساز: الگوی نوین تربیت غیرکیفری در حقوق اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، ()، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5001310
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدجواد مقدم؛ سیدابراهیم حسینی؛ رضا محمدی کرجی."بازپروری دگرگونساز: الگوی نوین تربیت غیرکیفری در حقوق اسلامی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، ، ، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، محمدجواد، حسینی، سیدابراهیم، محمدی کرجی، رضا.(1404) 'بازپروری دگرگونساز: الگوی نوین تربیت غیرکیفری در حقوق اسلامی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، (), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، محمدجواد، حسینی، سیدابراهیم، محمدی کرجی، رضا. بازپروری دگرگونساز: الگوی نوین تربیت غیرکیفری در حقوق اسلامی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، , 1404؛ (): -