اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفدهم، شماره دوم، پیاپی 34، پاییز و زمستان 1404، صفحات -

    الزام در تربیت دینی از دیدگاه آیت الله اعرافی؛ بررسی و نقد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ اصغر اسماعیلی / *دانشجوی دکتری - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / as.6642302@gmail.com
    محمد داودی / *دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mdavoudi@rihu.ac.ir
    محمدجواد زارعان / دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه / mjzarean@gmail.com
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.5001173
    چکیده: 
    چکیده یکی از چالش های تربیت دینی مدرسه‌ای بحث روایی یا عدم روایی الزام است. در اسلام به تربیت دینی خصوصاً برای کودکان و نوجوانان سفارش شده است. تاکنون اندیشمندان متعدد غربی و اسلامی راجع به الزام در تربیت دینی سخن گفته‌اند که یکی از اندیشمندان مسلمان که به این مساله پرداخته آیت الله اعرافی است. هدف این پژوهش بررسی نظر ایشان درباره الزام در تربیت دینی مدرسه‌ای است که با روش توصیفی - استنباطی ابتدا دیدگاه وی بیان و سپس به ارائه ادله ایشان و نقد آن پرداخته می‌شود. در این پژوهش الزام در سه نوع: الزام قانونی، الزام برنامه‌ای و الزام روشی مطرح است. مهم‌ترین یافته‌های پژوهش حاکی از این است که اعرافی قائل به الزام در تربیت دینی مدرسه‌ای است. ادله ایشان برای این الزام عبارت است از: 1- وظیفه‌مندی دولت اسلامی نسبت به تربیت دینی مدرسه‌ای (با توجه به دلیل عقلی و نقلی)؛ 2- صیانت و نگهداری نفس از انحراف؛ و 3- امر به معروف و نهی از منکر.
    Article data in English (انگلیسی)
    Abstract: 
    abstract One of the challenges of school religious education is the obligation or non- obligation of the requirement. In Islam, religious education is ordered, especially for children and teenagers. So far, many Western and Islamic thinkers have spoken about the obligation of religious education, and one of the Muslim thinkers who has addressed this issue is Ayatollah Arafi. The purpose of this research is to examine his opinion about the obligation of religious education in a school, which is first expressed by descriptive-inferential method, and then his arguments are presented and criticized. In this research, there are three types of obligation: legal obligation, program obligation and procedural obligation. The most important findings of the research indicate that Arafi believes in the obligation of school religious education. His arguments for this requirement are: 1- The responsibility of the Islamic state towards school religious education (according to the rational and narrative reason); 2- Protecting and maintaining the ego from deviation; and 3- enjoining good and forbidding evil.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، اصغر، داودی، محمد، زارعان، محمدجواد.(1404) الزام در تربیت دینی از دیدگاه آیت الله اعرافی؛ بررسی و نقد. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2)، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5001173

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اصغر اسماعیلی؛ محمد داودی؛ محمدجواد زارعان."الزام در تربیت دینی از دیدگاه آیت الله اعرافی؛ بررسی و نقد". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، اصغر، داودی، محمد، زارعان، محمدجواد.(1404) 'الزام در تربیت دینی از دیدگاه آیت الله اعرافی؛ بررسی و نقد'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، اصغر، داودی، محمد، زارعان، محمدجواد. الزام در تربیت دینی از دیدگاه آیت الله اعرافی؛ بررسی و نقد. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17, 1404؛ 17(2): -