اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفدهم، شماره دوم، پیاپی 34، پاییز و زمستان 1404، صفحات -

    اعتبار سنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مژگان قیصری رمضانیان / دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران / mj.qeisari@gmail.com
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2025.5000874
    چکیده: 
    پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی انجام پذیرفت. جامعه آماری اساتید دانشگاه تهران با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند 16 مصاحبه شونده انتخاب شدند. . به¬منظور تعیین روایی پرسشنامه¬ از روایی محتوایی و سازه و همچنین پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش‌های استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرم‌افزارهای Spss-V23 و Smat Pls-V3 استفاده شد. یافته¬ها نشان دادند که پرورش تفکر کودک در آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلام شامل 159 شاخص، 32 مولفه و 7 بعد اخلاقی شدن کودک و فهم مباحث ارزشی، ایجاد تفکر عقلی، استدلالی و منطقی، دیدگاه شهودی و فلسفی، ارتقا درک سیاسی و اقتصادی، ارتقا درک معرفت شناسی و هستی شناسی، تادیب و تربیت کودک و درک خداشناسی بود.در نهایت با توجه به عوامل شناسایی شده، الگوی پرورش تفکر کودک در آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلام ارائه شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Validation of the Model of Children's Thinking Development Components in the Philosophy Education Program for Children based on Islamic Epistemology
    Abstract: 
    The present study was conducted with the aim of validating the model of children's thinking development components in the philosophy education program for children based on Islamic epistemology. The research method according to the purpose was applied according to the type of data, qualitative, according to the time of data collection, cross-sectional and according to the method of data collection or the nature and method of the research, content analysis. The statistical population of this research was university professors and experts of the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents and relevant officials of education, who were selected using the principle of saturation and non-random sampling method. 16 interviewees were selected. Data collection tools were systematic literature review and semi-structured interviews. In order to ensure the validity of the tool and to ensure the accuracy of the findings, from the point of view of professors familiar with this field and academic experts, as well as the open-ended reliability of the test and the intra-subject agreement method were used to calculate the reliability of the conducted interviews. In order to determine the validity of the questionnaire, content and construct validity as well as reliability were calculated through Cronbach's alpha coefficient and composite reliability, and the results indicated the validity and reliability of the instrument. The method of data analysis according to the research questions, inferential methods (sample t-test and confirmatory factor analysis test) were used using Spss-V23 and Smat Pls-V3 software. The findings showed that the development of children's thinking in the education of philosophy for children based on Islamic epistemology includes 159 indicators, 32 components and 7 dimensions of the child's moralization and understanding of value issues, creating rational, argumentative and logical thinking, intuitive and philosophical views, promoting It was political and economic understanding, promotion of understanding of epistemology and ontology, child discipline and understanding of theology. Also, the findings regarding the analytical-critical analysis of the development of children's thinking in philosophy education for children based on Islamic epistemology showed that the characteristics of development of children's thinking from the perspective of Islamic epistemology include creating a free space for discussion and criticism, encouraging questions and deep thinking. It was to present the problems of Islamic philosophy in simple language, encourage critical thinking and multiple understanding, and pay attention to the development of the power of abstract thinking. Finally, according to the identified factors, the model of developing children's thinking in philosophy education for children was presented based on Islamic epistemology, which had a suitable validity.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قیصری رمضانیان، مژگان، معصومی فرد، مرجان، رضایی، صادق، محمودی، مهدی.(1404) اعتبار سنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2)، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5000874

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مژگان قیصری رمضانیان؛ مرجان معصومی فرد؛ صادق رضایی؛ مهدی محمودی."اعتبار سنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قیصری رمضانیان، مژگان، معصومی فرد، مرجان، رضایی، صادق، محمودی، مهدی.(1404) 'اعتبار سنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قیصری رمضانیان، مژگان، معصومی فرد، مرجان، رضایی، صادق، محمودی، مهدی. اعتبار سنجی الگوی مولفه های پرورش تفکر کودک در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مبنای معرفت شناسی اسلامی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17, 1404؛ 17(2): -