اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، بهار و تابستان 1389، صفحات 147-187

    راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    هادی حسینخانی / دانشجوي دكتري روان‌شناسي تربيتي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌قدس‌سره / h.hosseinkhani@yahoo.com
    چکیده: 
    تا کنون در خصوص شیوه‏های حفظ قرآن، آثار متعددی نگاشته شده؛ ولی به اصول روان شناختی حفظ قرآن توجه کمتری شده است. این نوشتار در پی استفاده از یافته‏های روان شناسی برای تسهیل کار حافظان قرآن و ماندگاری بیشتر آیات حفظ شده در ذهن آنان است. در این تحقیق، موضوعات روان شناختی دانش، انگیزش، اراده، تکرار و مرور، بسط و گسترش، سازماندهی و رعایت بهداشت و تغذیه مناسب مورد توجه قرار گرفته است. در موضوع، دانش آگاهی از علوم پیش‏نیاز وروش اصولی حفظ قرآن و نیز شناخت خود و سبک یادگیری مطمح نظر قرار گرفته است. اموری که انگیزش فرد را برای حفظ قرآن افزایش می‏دهد، ذیل عنوان انگیزش بررسی شده است. عبور از موانعی که مانع تداوم فعالیت حافظ می‏شود، تحت عنوان اراده مطرح شده است. تکرار و مرور و تاکتیک‏های آن به صورت عامل مؤثر در حفظ، موضوع پنجم راتشکیل می‏دهد. سازماندهی آیاتی که می‏خواهیم آنها را حفظ کنیم و روش های آن ششمین موضوع و نکات مربوط به رعایت بهداشت تغذیه مطلوب محور آخر این نوشتار است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Psychological Strategies for Memorizing the Quran
    Abstract: 
    Numerous works have been written on the methods for memorizing the holy Quran. However, the psychological principles have been neglected in this regard. The present paper is seeking to use the psychological findings for facilitating the Quran memorizers' task and more durability in the mind of the verses memorized. In this study, the following psychological subjects have been considered: knowledge, motivation, resolution, repetition and review, expansion and development, organizing, and health and nutrition. In this regard, knowledge of the sciences prerequisite to Quran memorization and the basic methods as well as a self-recognition and identifying the learning style have been considered here. Those things increasing the individual's motivation for memorizing Quran have been investigated under the title of 'motivation'. Weathering those obstacles which hinder the task of memorization has been discussed under the title of 'resolution'. Repetition and review and the related techniques as the effective factors in memorization form the fifth subject. Organizing the verses we want to memorize and the related methods is the sixth subject, and the last one is the issues related to health and ideal nutrition
    References: 
    References: 
    • ـ آذربايجاني، مسعود و ديگران، روان‌شناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه، 1382.
    • ـ پرهيزگار، شهريار، چگونه قرآن را حفظ كنيم، تهران، نمايندگي ولي فقيه در نيروي مقاومت بسيج، 1371.
    • ـ توكه، روبرت، چگونه حافظه برتر داشته باشيم، ترجمه ساعد زمان، تهران، ققنوس، 1379.
    • ـ حافظ، شمس‏الدين‌محمد، ديوان حافظ، به اهتمام حسن اعرابي، قم، رواق انديشه، 1379.
    • ـ رضايي، محمدمهدي، «چند تذكر درباره حفظ قرآن كريم»، مجله صحيفه مبين، ش 11، 1376.
    • ـ سادات، «20 نكته براي حفظ قرآن»، سايت جامعة القرآن الكريم، 16/12/1384.
    • ـ چگونه آيات متشابه را حفظ كنيم؟ سايت جامعة القرآن الكريم، 15/5/1386.
    • ـ سيف، علي‏اكبر، روان‌شناسي پرورشي (روان‏شناسي يادگيري و آموزش)، تهران، آگاه، 1380.
    • ـ عباسي، مهدي، «در حفظ قرآن نبايد شتابزده عمل كرد»، گلستان قرآن، ش 31.
    • ـ عبدالكريم قريب، 57 درس براي تقويت حافظه، تهران، اختران، 1380.
    • ـ رضا كُرمي نوري، روان‌شناسي حافظه و يادگيري: با رويكردي شناختي، تهران، سمت،1383.
    • ـ كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ترجمه و شرح سيدجواد مصطفوي، تهران، مسجد چهارده معصوم‌عليهم‌السلام.
    • ـ گلاور، جان اي راجر اچ. برونينگ، روان‌شناسي تربيتي اصول و كاربرد آن، ترجمة علينقي خرازي، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1378
    • ـ مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1404.
    • ـ مرتضوي‏زاده، سيدحشمت‏الله، روان‌شناسي تمركز، تهران، روان‏سنجي، 1383.
    • ـ مطهري، مرتضي، داستان راستان، تهران، صدرا، 1367.
    • ـ مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1373.
    • ـ موگهي، عبدالرحيم، «چگونه قرآن را حفظ كنيم؟»، صحيفه مبين 35 و 36.
    • ـ ميلتن برگر،. ريموند، شيوه‏هاي تغيير رفتار، ترجمه علي فتحي آشتياني و هادي عظيمي آشتياني، تهران، سمت، 1381.
    • -Bieler.R.F. & snow man, Psychology applied to teaching (7th ed), Houghton Mifflin, (1993).
    • -Terry page.G, jB thomas, A R marshall, international dictionary of education, London , kogan page, 1979.
    • -Woolfolk, Anita., winne, philip H., and perry, nancy E, Educational Psychology, second canadian edition, 2004.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1389) راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1)، 147-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی حسینخانی."راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2، 1، 1389، 147-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی.(1389) 'راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1), pp. 147-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینخانی، هادی. راهبردهای روان‌شناختی حفظ قرآن. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2, 1389؛ 2(1): 147-187