اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، بهار و تابستان 1389، صفحات 7-45

    تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدحسن میرزامحمدی / استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه شاهد / mir.educated@gmail.com
    رحیمه رسولی / کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعليم وتربيت اسلامي) دانشگاه شاهد / rahimehrasooli@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از بزرگ ترین موانع موجود در تربیت دینی، ناآشنایی متولّیان تربیتی، با مبانی اصیل دینی، و ارائه آن به صورت «کما هو حقه» است. مهم ترین مسئله، امر «ولایت» است؛ حقیقت و اساس دین و طریق جریان آن ولایت می باشد، اما هنوز این مسئله به منزله‌ی اصلی ترین مبنا در دین، در میان نخبگان علمی و تربیتی، به ظهور نیافته است. بنابراین، پرداختن به هرگونه تربیت دینی و الهی، جز با شناخت حقیقت ولایت، امکان پذیر نیست! بر این اساس، در این مقاله ابتدا مفاهیم تربیت از دیدگاه های مختلف مطرح، و مباحث ولایت، تربیت ولایی و مبانی اصولی این نوع تربیت، ارائه و آن گاه آثار این تربیت در زندگی انسان تبیین می شود. روش مورد استفاده در انجام این پژوهش، تحلیل اِسنادی است که بر اساس آن همه‌ی منابع نوشتاری و غیرنوشتاری مربوط به موضوع شناسایی، و با انجام نمونه گیری هدف مند، داده های لازم از طریق فرم های فیش برداری گردآوری می شوند. داده های گردآوری شده با استفاده از شیوه های کیفی طبقه بندی و تحلیل شده است. و نتیجه گیری لازم به عمل خواهد آمد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Wilaie Education: the Principal Basis of Religious Education
    Abstract: 
    One of the greatest obstacles for religious education is the unfamiliarity of those responsible for education with authentic religious bases and the way of presenting them "properly". The most important issue here is Wilaya (i.e. the divine authority conferred to the Prophet and Imams); it is the reality and foundation of religion and the channel for its flow. However, it has not been emerged as the principal basis of religion among the scientific and education elites. Therefore, dealing with any religious and divine education is not possible except by recognizing the reality of Wilaya. On this basis, here we firstly deal with the meanings of education from various viewpoints; then the discussions related to Wilaya, Wilaie education and the fundamental bases of this type of education are presented and their effects are explained. The method used in this study was the documentary analysis, based on which all written and non-written sources related to the subject were identified, and the necessary data were gathered through a purposeful sampling, using cards. The data gathered were classified and analyzed through qualitative methods, and the necessary results were obtained
    References: 
    References: 
    • ـ نهج البلاغه، ترجمة محمد دشتي، قم، الطيار، 1386.
    • ـ مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي، قم، انتشارات نبوغ، 1384.
    • ـ جوادي‌آملي، عبدالله، شميم ولايت، قم، اسراء، چ سوم، 1385.
    • ـ ابراهيم‌زاده، عيسي، فلسفه تربيت، تهران، پيام نور، چ پانزدهم، 1385.
    • ـ ابن بابويه، محمدبن علي، علل الشرايع والاسلام، تأليف شيخ صدوق، ترجمة و تحقيق محمد جواد ذهني تهراني، قم، مؤمنين، 1380.
    • ـ امام خميني، كلمات قصار، www.hawzah.net/Per/K/Kalemat
    • ـ باقري، خسرو، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه، چ پانزدهم، 1385.
    • ـ بني هاشمي، سيدمحمد، معرفت امام عصرعجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف، قم، نيك معارف، چ چهارم، 1384.
    • ـ برقي، عباس، خاطره‌اي از حاج احمد متوسليان - http://haj-ahmad.blogfa.com
    • ـ دلشاد تهراني، مصطفي، سيري در تربيت اسلامي، تهران، ‌دريا، چ سوم، 1385.
    • ـ مطهري، مرتضي، تعليم و تربيت در اسلام، تهران صدرا، چ چهلم، 1382.
    • ـ شيخ صدوق، شيعه كيست؟، ترجمة سيدمحمدحسين سجاد، اصفهان، مهر ثامن‌الائمه‌عليه‌السلام، 1387.
    • ـ شيخ كليني، محمدبن‌يعقوب، اصول كافي، كتاب الحجة، باب نادر جامع في فضل الامام و صفاته، تهران، اسلاميه، 1368.
    • ـ گوتك، جرالد ال، مكاتب فلسفي و آراء تربيتي، ترجمة محمدجعفر پاك سرشت، تهران، سمت، 1386.
    • ـ ميرباقري، سيدمحمدمهدي، مباحثي پيرامون امام شناسي، قم، مؤسسة فرهنگي فجر ولايت، هشتم، 1387.
    • ـ ــــ ، ولايت الهيه، قم، فرهنگستان علوم اسلامي، 1387.
    • ـ ماندگاري، محمدمهدي، نظرات مكتوب حضوري.
    • ـ نوري طبرسي، حاج ميرزا حسين، مستدرك الوسائل، قم، بي‌نا، 1369.
    • WWW.Hawzah.net/Per/K/WriterIndex.htm
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه.(1389) تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1)، 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسن میرزامحمدی؛ رحیمه رسولی."تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2، 1، 1389، 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه.(1389) 'تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1), pp. 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه. تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2, 1389؛ 2(1): 7-45