اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، بهار و تابستان 1389، صفحات 7-45

    تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدحسن میرزامحمدی / استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه شاهد / mir.educated@gmail.com
    رحیمه رسولی / کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعليم وتربيت اسلامي) دانشگاه شاهد / rahimehrasooli@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از بزرگ ترین موانع موجود در تربیت دینی، ناآشنایی متولّیان تربیتی، با مبانی اصیل دینی، و ارائه آن به صورت «کما هو حقه» است. مهم ترین مسئله، امر «ولایت» است؛ حقیقت و اساس دین و طریق جریان آن ولایت می باشد، اما هنوز این مسئله به منزلة اصلی ترین مبنا در دین، در میان نخبگان علمی و تربیتی، به ظهور نیافته است. بنابراین، پرداختن به هرگونه تربیت دینی و الهی، جز با شناخت حقیقت ولایت، امکان پذیر نیست! بر این اساس، در این مقاله ابتدا مفاهیم تربیت از دیدگاه های مختلف مطرح، و مباحث ولایت، تربیت ولایی و مبانی اصولی این نوع تربیت، ارائه و آن گاه آثار این تربیت در زندگی انسان تبیین می شود. روش مورد استفاده در انجام این پژوهش، تحلیل اِسنادی است که بر اساس آن همة منابع نوشتاری و غیرنوشتاری مربوط به موضوع شناسایی، و با انجام نمونه گیری هدف مند، داده های لازم از طریق فرم های فیش برداری گردآوری می شوند. داده های گردآوری شده با استفاده از شیوه های کیفی طبقه بندی و تحلیل شده است. و نتیجه گیری لازم به عمل خواهد آمد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه.(1389) تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1)، 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسن میرزامحمدی؛ رحیمه رسولی."تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2، 1، 1389، 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه.(1389) 'تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1), pp. 7-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزامحمدی، محمدحسن، رسولی، رحیمه. تربیت ولایی؛ اصلی ترین مبنای تربیت دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2, 1389؛ 2(1): 7-45