اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 19، بهار و تابستان 1397، صفحات 85-98

    نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سیده نجمه تقوی نسب / دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت / taghavinasab.n@gmail.com
    محمد حسن کریمی / استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز
    چکیده: 
    این پژوهش به هدف ایجاد درکی دقیق از واقعیت های جهانی و پیش رو در حوزه‌ی آموزش وپرورش، از منظر رویکرد بازسازی اجتماعی آینده گرا، انجام شده است. در این راستا سند تحول بنیادین آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از جهت میزان توجه آن به چالش ها و الزامات آینده بررسی شده است. بنابراین، در مرحله‌ی اول، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، چهار مضمون سازمان دهنده، در قالب الزامات آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی و ساختاری، از جامعه‌ی آماری موردنظر، استخراج شدند. در مرحله بعد، با استفاده از تحلیل محتوای کمی وکیفی، میزان مطابقت سند تحول با چارچوب به دست آمده، بررسی شد. نتیجه‌ی تحقیق نشان می دهد که در این سند معنا یابی و شناخت صحیح ارزش ها، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است؛ اما نگاه آینده گرایانه نسبت به زمینه های مختلف، ازجمله زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ویژگی های شخصیتی، کم رنگ است. بنابراین، لازم است که برای توسعه مهارت آینده نگری در دانش آموزان و معلمان و تقویت چشم انداز آینده نگر در سند تحول، راه کارهایی در نظرگرفته شوند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study of the Content of Futuristic Education and the Components of the Fundamental Reform Document of Education(FRDE) in the Islamic Republic of Iran
    Abstract: 
    Aiming at creating an accurate understanding of the global future realities in the field of education, this research is carried out from the perspective of the futuristic social reconstruction approach. In this regard, the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran has been reviewed in terms of its attention to future challenges and requirements. Therefore, in the first phase, using the conventional qualitative content analysis method, four organizing themes were extracted from the statistical population in the form of educational, personality, social, cultural and structural requirements. In the next step, using quantitative and qualitative content analysis, the degree of the conformity of the Reform Document with the obtained framework was examined. The results of the research show that in this document, understanding the meaning of values and proper appreciation of them have been strongly emphasized; however, a futuristic view of different areas, including cultural, social and personality traits, is narrow. Therefore, it is necessary to consider the strategies to develop futuristic skills of students and teachers and to strengthen the futuristic prospects in the Reform Document
    References: 
    References: 
    • ايمان، محمدتقي؛ نوشادي، محمودرضا، 1390، «تحليل محتواي کيفي»، پژوهش، سال سوم، ش 2، ص15-44.
    • باقري، خسرو، 1390، نگاهي دوباره به ‌تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
    • بذرافشان، مجتبي و ديگران، 1394، «جايگاه نظارت و راهنمايي در اسناد تحول بنيادين آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران»، پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت، سال5، ش2.
    • پدرام، عبدالرحيم، 1392، چيستي آينده‌پژوهي اسلامي و راهبردهاي تحقق آن، رساله دکتري رشته آينده‌پژوهي، دانشگاه بين‌المللي امام خميني.
    • پوراحمدي، محمدرضا، 1394، پژوهش پيرامون آينده‌پژوهي در قرآن و روايات، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، دانشکده اصول دين دزفول.
    • رهبري، مهدي و ديگران، 1394، «هويت ملي در سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران»، مطالعات ملي، ش61.
    • سبحاني نژاد، م؛ نجفي، ح، 1396، «مفهوم تعالي و نقد وضعيت موجود آن در سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش»، مطالعات ملي، ش70.
    • سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران،1390.
    • شعباني، حسن، 1388، «تحليل انتقادي منابع دروس آموزش عالي، رويکردها و چالش‌ها»، سخن سمت، ش31، ص64-50.
    • کاشاني، مجيد؛ پوشنه، کامبيز،1392، «تحولات و چالش‌هاي آموزش‌وپرورش در جامعه امروز»، مصاحبه ‌منتشرشده، کتاب علوم اجتماعي، ش67.
    • گارودي، روژه، 1375، سرگذشت قرن بيستم؛ وصيت‌نامه فلسفي روژه گارودي، ترجمة افضل وثوقي، تهران، سروش.
    • گوتک، جرالد ال، 1388، مکاتب فلسفي و آرا تربيتي، ترجمة محمدجعفر پاک‌سرشت، تهران، سمت.
    • محمدي، شيرکوه و ديگران، 1395، «مديريت آموزش چندفرهنگي در مدارس ايران: فرا تحليلي کيفي»، مديريت مدرسه، دوره چهارم، ش2.
    • مرزوقي، رحمت‌اله و ديگران، 1395، «تحليل و نقد نظري و روش‌شناختي اسناد تحول بنيادين آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران»، پژوهش‌نامه مباني تعليم و تربيت، سال6، ش2.
    • مرزوقي، رحمت‌اله، 1394، نقد متديک و تئوريک اسناد تحول بنيادين آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران، تهران، آواي نور.
    • نويدادهم، مهدي، 1391، «الزامات مديريتي تحول بنيادين در آموزش‌وپرورش»، راهبرد فرهنگ، ش17و18، ص295.
    • Barrow, R. Woods, R (2006). An Introduction to Philosophy of Education. Rutledge. London and New York.
    • Boreus,K.Bergstrom,G (2017).Analyzing Text and Discourse.SAGE Puplications LTD
    • Cheng, Y. Ch (2011). Toward the Third Wave School Leadership. Revisit de Investigation Educative. 29 (2). pp. 253-275
    • Dash,N (2015). Philosophical Foundation of Education Direction Continuing Education. Utkal University.
    • Facer, k. (2011). Learning Futures. Education, technology and social chang. By Routledge.
    • Hicks,D (2012). The future only arrives when things look dangerous:Reflections on futures education in the UK. Futures, 44 (1): 4-13
    • Hsieh‌,H. SHanon,s (2005).Three Approaches to Content Analysis.Qualitativr Health Research, vol 15,No.9, 2995.
    • James. M.E (1995). Social reconstruction thriough education: the philosophy, Histroy, and curricula of a radical ideal. Greenwood publishing group.
    • Reichenberger, J.R (2005). Applicability of Educational Reconstruction Theory In present Day Curriculum planning. A Research paper submitted for the Master of Science Degree in Education. University of Wisconsin – stout
    • Strathern,O (2007). A Brief history of the future. Endeavor Press.
    • Tallent, R.M. (2007). Resources for Gifted Students Studying the Future. Gifted child today vol, 30, no 1 pp. 50-54.
    • Toffler, A (1989). The thirdwave. Bantam. Book.
    • _____ , (1991). Power shift. Bantam books.
    • _____ , (1971). Future shock. Bantam book
    • _____ , (1974). Learning for Tomorrow: The Role of the Future in Education
    • _____ , (2006).Interview with Couric.k about Revolutionary Wealth. NBC universal media 2006
    • _____ , (2007).Reshaping learning from the Ground up.Edutopia magazine.January.2007.no.24
    • Toffler, A. Toffler.H (1993).War and anti war.A Time Warner Company
    • _____ , (1995).Crating a new civilization. Turner Publishing Inc.Atlanta USA.
    • Wan Zakaria, F (2012). Alvin Toffler: knowledge, Technology and change in future Society. International Journal of Islamic. Thought vol.1 pp. 54-61
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقوی نسب، سیده نجمه، کریمی، محمد حسن.(1397) نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(1)، 85-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیده نجمه تقوی نسب؛ محمد حسن کریمی."نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10، 1، 1397، 85-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقوی نسب، سیده نجمه، کریمی، محمد حسن.(1397) 'نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10(1), pp. 85-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقوی نسب، سیده نجمه، کریمی، محمد حسن. نگاهی تطبیقی به‌ مضامین تعلیم و تربیت آینده‌گرا و مؤلفه‌های سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 10, 1397؛ 10(1): 85-98