صفحهها:
93-111
تاریخ دریافت: 1395/11/18
تاریخ پذیرش: 1396/03/30
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورة ابتدایی با توجه به مؤلفه های کفایت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی ـ پیمایشی و تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعة آماری تحقیق 150 تن از متخصصان علوم تربیتی و محتوای پژوهش شش کتاب درسی «علوم تجربی» دورة ابتدایی است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، روش «تمام شماری» بوده است. ابزار جمع آوری داده ها در تحقیق حاضر را پرسش نامه و سیاهة ثبت داده ها تشکیل می دهد. روایی ابزارها از طریق مراجعه به خبرگان ارزیابی و تأیید شد و برای آزمون پایایی ابزارها، برای پرسش نامه، از آزمون «همبستگی» بهره گرفته شد و به منظور سنجش پایایی سیاهة ثبت داده ها، از ضریب توافق استفاده گردید. ضریب همبستگی 82/0 و ضریب توافق 78/0 محاسبه گردید که نشان از پایایی بالای ابزارهای تحقیق دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 53/60 درصد کل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دروة ابتدایی ایران به مؤلفه های کفایت اجتماعی پرداخته اند که این نسبت خوبی است، اما نقطة ضعف موجود در عدم توازن بین میزان تأکید بر چهار مهارت کفایت اجتماعی است که البته این مسئله در تک تک کتاب های درسی نیز وجود دارد، بدین گونه که در کل محتوای کتاب ها، بیشترین تأکید بر مهارت های شناختی، و کمترین تأکید بر مهارت های هیجانی بوده است.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Content Analysis of the New Edition of Experimental Sciences Text Books in Iran`s Elementary Schools with Respect to Social Components Competence
Abstract:
The aim of the given research is a content analysis of the new edition of the experimental sciences text books in Iran elementary schools with respect to the social components competence. Research methodology was a combination of descriptive and survey analysis. Statistical Society including Experts in educational sciences totally 150 persons and the contents of six experimental sciences text books in Iran elementary schools which all participated in this research. So sampling method in the present research was counting all method. data collection tools were questionnaire and Inventory of the recorded data. The tools reliability were assessed and confirmed through referring to the experts and for the test Reliability of the Tools for questionnaire a correlation test was used and in order to Measure The reliability of the inventory records an agreement Coefficient was used. coefficient correlation was calculated 0/82 and coefficient agreement was 0/78 which is an indication of High reliability of research tools. The results of the study showed 60/53 percent of all contents of experimental sciences text book in Iran were conducted to the Social components competence that is a good ratio, but the weaken point existing in The imbalance between the Amount emphasis on the four components competences skills, of course this problem exists generally in all text books. This means that in all contents of the text books, the most emphasis was on the cognition skills and the less emphasis on the emotional skills
References:
- ابن بابويه (صدوق)، بيتا، خصال، ترجمه: سيداحمد فهري زنجاني، شيراز، علميه اسلاميه.
- الآبی، منصوربن حسین، 1424ق، نثر الدر فی المحاضرات، بيروت، دار الکتب العلمیه.
- برک، لورا، 1386، روانشناسي رشد از لقاح تا کودکي، ترجمه: يحيي سيدمحمدي، تهران، ارسباران.
- بيرامي، منصور و عليرضا مرادي، 1385، «تأثير آموزش مهارتهاي اجتماعي بر کفايت اجتماعي دانشآموزان (مدل فلنر)»، روانشناسي دانشگاه تبريز، ش4، ص67-47.
- پارسا، محمد، 1376، روانشناسي رشد کودک و نوجوان، تهران، بعثت.
- پاينده، ابوالقاسم، بيتا، نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت محمد)، تهران، جاويد.
- تمیمی آمدی، عبدالواحد، 1384، غرر الحکم و درر الحکم، ترجمه: سیدجلالدین محدث، تهران، دانشگاه تهران.
- جليلي آبکنار، سميه، 1389، «آموزش و مهارتهاي اجتماعي»، تعليم و تربيت استثنايي، ش104، ص72-66.
- جوادي عاملي، عبدالله، 1392، مفاتيح الحيات، قم، اسراء.
- رکني، پريسا و همكاران، 1394، «بررسي تأثير آموزش کفايت اجتماعي بر بهبود عملکرد رفتاري کودکان داراي ناتواني يادگيري»، کودکان استثنايي، ش57، ص54-43.
- سيف، سوسن، 1374، روانشناسي رشد 1، تهران، سمت.
- شريفي، محمود، 1385، فروغ حديث، چ سوم، تهران، معروف.
- قاسمي، وحيد و نازيلا قدسيه، 1390، «تحليل محتواي کتابهاي درسي دوره ابتدايي از نظر عناصر تشکيل دهنده مفهوم سرمايه اجتماعي»، تعليم و تربيت، ش108، ص132- 109.
- قلتاش، عباس، 1391، «تحليل محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي ايران از منظر توجه به ويژگيهاي شهروندي»، پژوهش در برنامهريزي درسي، ش35، ص131-117.
- کاظمي، رضا و همكاران، 1390، «بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر رفتار سازشي دانشآموزان کمتوانذهني»، ويژهنامه توانبخشي، ش5، ص36-24.
- کريم زاده، منصوره و همكاران، 1387، «تأثير آموزش مهارت هيجاني اجتماعي در رسيد اين مهارتها»، علوم رفتاري، ش2، ص149-143.
- منصور، محمود، 1390، روانشناسي ژنتيک، تهران، سمت.
- نادري، فرح و همكاران، 1387، «تأثير آموزش مهارت زندگي بر اضطراب و ابراز وجود دانشآموزان دبيرستاني شهرستاني بهبهان»، روانشناسي اجتماعي، ش6، ص53-43.
- واحدي، شهرام، و اسكندر فتحي آذر، 1385، «تأثير آموزش و کفايت اجتماعي در کاهش پرخاشگري پسران پيشدبستان»، اصول بهداشت رواني، ش32و31، ص140-131.
- وزارت آموزش و پرورش، 1390، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- ياراحمديان، نسرين، 1391، «ارتقاي توانمندي فرديـ اجتماعي و سلامت عمومي نوجوانان از طريق افزايش کفايت اجتماعي»، علوم رفتاري، ش6، ص288-279.
- Betvin GJ, Griffin KW. Life skills training as a primary prevnetion approach for adolescent
- Carengie council on Adolesent Development.(1989).,turning points:prepring American youth for the 21century New york.Author
- Cheung ck,lee ty.Improving social competence throung character education.Evaluation and program planning 2010;33(3):255-63.
- Coyne, Phyllis. (1980). Social Skills Training: A three- pronged Approach for Developmentally Disabled Adolescents and Young Adults.
- drug abuse and other problem behaviors. International Journal of Emergency Mental
- Health 2002;4(1):41-8
- Kendall.p.c.and Braswel.L.(1993).cognitive-Behavioral oral therapy for impulsive children(2 ed).Newyourk:Guilford press.
- Kim,J.Cicchetti,D.(2010).Social self-efficacy and Behavior Problems in Maltevated and normal treated children. Journal of clinical child and Adolesent Psychology.(32).109-120.
- Low,K.W.L.and Chan,A.H.N.(2004).Gender Role stereoty ping in Hongkong’s pri mary school chines language subject Text bools.Ajws.10(1):49-69.
- Ram,A;Ross,H.S.(2001).Problen-solving,contention,and struggle child Decelopment. (72).1710-1722.
- Rantanen K,E riksson K,Niemine P.social competence in children with epilepsy-areview.Epilepsy&Behavior:E&B.(2012);24(3):295-303.
- Westing,E,Andrews,YA,Peterson,M.Genderdifference in pubertal timing,social competence,and cigarette use:attest of earlymaturetion hypothesis.the journal of adolescencent healf;official publication of the society for Adolescent Medicine (2012);51(2):150-5.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جلیلی، راضیه، ناطقی، فائزه، فقیهی، علیرضا.(1396) تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورهی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 9(1)، 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
راضیه جلیلی؛ فائزه ناطقی؛ علیرضا فقیهی."تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورهی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 9، 1، 1396، 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جلیلی، راضیه، ناطقی، فائزه، فقیهی، علیرضا.(1396) 'تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورهی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 9(1), pp. 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جلیلی، راضیه، ناطقی، فائزه، فقیهی، علیرضا. تحلیل محتوای کتاب های جدیدالتألیف «علوم تجربی» دورهی ابتدایی ایران با توجه به مؤلفه های «کفایت اجتماعی» فلنر. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 9, 1396؛ 9(1): 93-111