اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 11، بهار و تابستان 1393، صفحات 113-136

    خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ غلام حیدر کوشا / کارشناسی ارشد جامعه شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی / gh.koosha@hotmail.com
    ابوالفضل ساجدی / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی / sajedi@qabas.net
    چکیده: 
    این نوشتار به یکی از مسائل اجتماعی معاصر اشاره دارد. الگوپذیری نوجوان مسئله ای است که در قالب مدگرایی، ارتباط با گروه های نابهنجار اجتماعی، گرایش به هنجارهای زودگذر و سستی روابط خانوادگی بروز می یابد. واکنش های ابتدایی والدین در دو طیف افراط و تفریط قرار دارد. آنان، گاهی سخت گیر می شوند و طرد بی حساب را در پیش می گیرند و گاهی تسلیم می شوند و در قبال سرنوشت نوجوان به گونه ای خنثا عمل می کنند. وضعیت مطلوب آن است که والدین با در نظر داشتن شرایط سنّی و اجتماعی نوجوان و با استفاده از راهبردهای تربیتی مؤثر، الگوپذیری نوجوان را مدیریت و سامان دهی کنند. راهبردهای پیشنهادی مقاله‌ی حاضر در قالب دو راهبرد کلان «مدیریت الگوپذیری از طریق معاشرت» و «مدیریت الگوپذیری از طریق هم اندیشی با نوجوان» جای می گیرد. این راهبردها با استفاده از آیات و روایات و با توجه به شرایط و ظرفیت های زندگی خانوادگی مطرح گردیده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Family and Control of Youngsters' Modeling
    Abstract: 
    The present paper deals with family and control of youngsters' modeling, one of the contemporary social issues. Youngsters' modeling manifests itself in the form of fashionism, contact with abnormal social groups, tendency towards transient norms and weakness in family relations. Parents' early reactions towards their children go from one extreme to the other. They sometimes become strict and behave outrageously towards the youngsters and sometimes become so permissive that they see neutral about their destiny. The proper way is that the parents manage and organize youngsters' modeling, taking into consideration their age and social conditions using influential educational policies. This paper proposes two macro-policies: "modeling management by maintaining association with the youngsters" and "modeling management through sympathizing with youngsters". These policies are the outcome of a study of Quranic verses and traditions and a review of family background
    References: 
    References: 
    • ابن‌أبي‌الحديد، عبدالحميد، 1404ق، شرح نهج البلاغه، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي.
    • آقا محمديان، حميدرضا، 1384، روان‌شناسي بلوغ و نوجواني، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • تميمي‌آمدي، عبدالواحد، 1366، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • حدادعادل، غلامعلي، 1372، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، تهران، سروش.
    • حراني، حسن‌بن علي، 1380، تحف‌العقول عن آل الرسول، ترجمة بهراد جعفرى، تهران، اسلاميه.
    • حكيمي، برادران، 1380، الحياة، ترجمة احمد آرام‏، تهران، فرهنگ اسلامى.
    • دهخدا، علي‌اكبر، 1352، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران.
    • دهقاني، محسن، 1389، درسنامه حجاب، قم، صبح صادق.
    • ديلمى، شيخ حسن، 1412، إرشاد القلوب إلى الصواب، قم، شريف رضي.
    • رفعت‌جاه، مريم، 1386، «هويت انساني زن در چالش آرايش و مد»، كتاب زنان، ش 38، ص 135-179.
    • سيدرضي، محمدبن‌حسين، 1414ق، نهج‌البلاغة، قم، هجرت.
    • شرفي، محمدرضا، 1368، مراحل رشد و تحول انسان، چ سوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • شهرآراي، مهرناز، 1384، روان‌شناسي رشد نوجوان، تهران، علم.
    • شيخ حرعاملى، محمدبن‌حسن، 1409 ق، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • شيخ‌صدوق، محمدبن‌علي‌ بن بابويه، 1404ق، من لا يحضره الفقيه، چ دوم، قم، جامعه مدرسين.
    • ___، بي‌تا، علل الشرائع، قم، داوري.
    • ـــــ، 1400ق، امالي الصدوق، چ پنجم، تهران، اعلمي.
    • ضرابي، عبدالله، 1379، «نقش و عملكرد مسجد در تربيت»، معرفت، ش 33، ص 61–75.
    • طبرسى‏، علي‌بن حسن، 1385، مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، نجف، حيدريه.
    • طبرسي، حسن‌بن فضل،1370، مكارم الاخلاق، چ چهارم، قم، شريف رضي.
    • عباسي، محمد، 1383، «عوامل فرار دختران از خانه»، معرفت، ش 80، ص 95-110.
    • علامه‌حلى‏، حسن‌بن يوسف، 1982، نهج‌الحق و كشف الصدق‏، بيروت، دار الكتاب اللبناني‏.
    • كلينى، محمدبن يعقوب‌، 1407ق، ‏كافي، تحقيق على‌اكبر غفارى و محمد آخوندى، چ چهارم، تهران‏، دار‌الكتب الإسلامية.
    • گيدنز، آنتوني، 1390، جامعه‌شناسي، ترجمة حسن چاوشيان، چ ششم، تهران، ني.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار‌الأنوار، چ دوم، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
    • مطهري، مرتضي، 1378، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • مهدي‌زاده، حسين، 1390، فلسفه حجاب، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مهريزي، مهدي، 1385، حجاب، چ چهارم، تهران، كانون انديشه جوان.
    • نخعي، زينت، 1385، «علل ضعف پوشش و راه‌كارهاي بهينه سازي آن»، بانوان شيعه، ش 10، ص 121-130.
    • نورى، حسين‌بن محمدتقى، 1408،‏ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، قم، مؤسسة آل‌البيت‏.
    • يعقوبى، احمدبن‌ ابى‌يعقوب، 1371، تاريخ يعقوبي، ترجمة محمد ابراهيم آيتى، چ ششم، تهران، علمى و فرهنگى.
    • Kendall, Diana, 2011, Sociology in Our Times, USA, Wadsworth, Cengage Learning.
    • TURNER, BRYAN S, 2006, The Cambridge Dictionary of sociology, New York, Cambridge University Press.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوشا، غلام حیدر، ساجدی، ابوالفضل.(1393) خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1)، 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    غلام حیدر کوشا؛ ابوالفضل ساجدی."خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6، 1، 1393، 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوشا، غلام حیدر، ساجدی، ابوالفضل.(1393) 'خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6(1), pp. 113-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوشا، غلام حیدر، ساجدی، ابوالفضل. خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 6, 1393؛ 6(1): 113-136