اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، بهار و تابستان 1392، صفحات 127-148

    آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد مزیدی / دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز / mmazidi52@gmail.com
    ماه منیر ایران پور / دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز / iranpoormahmonir@yahoo.com
    فریبا خوشبخت / استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز / Farimah2002us@yahoo.com
    چکیده: 
    فعالیت‎های پرورشی در مدارس برای تربیت دانش‎آموزان انجام می‎شود و تفکر غالب آن است که این فعالیت‎ها به تربیت دینی و اخلاقی می‎انجامد. هدف این پژوهش آسیب شناسی این فعالیت هاست که می‎تواند راه را برای برنامه‎ریزان و مسئولان روشن کند. بدین منظور٢٧٣ نفر مربی پرورشیِ مقاطع گوناگون تحصیلی شهر شیراز در این پژوهش توصیفی مشارکت کردند که به شیوه‌ی تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده، پرسش‎نامه‎ای ٥٦ گویه‎ا ی بود. روایی و پایایی پرسش‎نامه حاکی از مطلوبیت آن بود. برای پاسخ گویی به پرسش های پژوهش از آزمون های «اندازه گیری مکرر»، «تی تست» برای گروه های وابسته و مستقل و تحلیل «واریانس یک طرفه» استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، آسیب های موجود، برخاسته از ساختار، شیوه‌ی ‎ اجرا و انگیزش‎ مادی و معنوی مربیان است. میان مقطع تدریس آزمودنی‎ها با دیدگاهشان درباره‌ی ساختار، روش اجرای برنامه ها و انگیزش معنوی رابطه‌ی معنا دار وجود دارد. جنسیت و رَسته‌ی شغلی با هیچ یک از ابعاد ساختاری اجرایی، انگیزش مادی، نیروی انسانی و انگیزش معنوی رابطه‌ی معنا‎دار نداشت. متغیر سن با ابعاد یادشده رابطه‌ی معنادار نداشت و متأهلان درباره انگیزش مادی نگرش منفی تری داشتند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Pathology of Pedagogical Activities and Educational Affairs from the View of Pedagogical Pedagogues Working in Different Academic Levels in Shiraz; Construction and Analysis of a Pathology Questionnaire
    Abstract: 
    The aim of pedagogical activities in schools is to educate students and it is commonly thought that these activities will lead to religious and moral education. The present paper tries to study the pathology of these activities, which can clear the way for the planners and those in charge of education. To this end, 273 pedagogical pedagogues who were selected through random cluster sampling form different academic levels in Shiraz to conduct this descriptive research. A questionnaire with 56 items was used in this research. The validity and reliability of the questionnaire indicate that it was acceptable. "Repeated measurement" tests, "T-test" for dependent and independent groups, and "one-way ANOVA" were used to answer the questions of the research. The research findings show that the existing harms were ascribed to structure, way of implementation, and pedagogues' spiritual and material motives. There is a significant relationship between the academic levels of the subjects and their views on the structure, the way programs were implemented and spiritual motive. The relationship of gender and occupational rank with the material motive, manpower, spiritual motive, and structural-executive dimensions is not significant. There is no significant relationship between age variable and the aforementioned aspects, and married individuals have a more negative attitude towards material motive
    References: 
    References: 
    • بختيار نصرآبادي، حسنعلي و رضاعلي نوروزي، «بررسي عوامل درون آموزشگاهي مؤثر در گرايش دانش‌آموزان به امور تربيتي» (فروردين و ارديبهشت 1383‎)، علوم انساني، سال سيزدهم، ش 50، ص ‌85 -102‎‎.
    • پاک‌سرشت، محمدجعفر و ديگران (1384)، درآمدي بر تعليم‌و‌تربيت اسلامي، تهران، سمت.
    • جعفري علم‌آبادي، علي (1378)، بررسي نگرش اعضاء ستادهاي تربيتي مدارس منطقه رضويه نسبت به فعاليت‌هاي پرورشي، پايان‌نامة دوره‌ كارشناسي ارشد، مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي و روان‎شناسي دانشگاه فردوسي مشهد.
    • حاجي، مرتضي (1387)، تربيت(دلائل و ضرورت‌هاي تلفيق فعاليت‌هاي آموزش‌و‌پرورش)، تهران، لوح بصر.
    • حسني، محمد، «آيا تزکيه بر تعليم مقدم است» (مهر 1385)، روان‌شناسي و علوم تربيتي، دوره سي‌وشش، ش 2، ص‎105‌- 128.
    • حسيني، سيد‌رضا، «تعليم وتربيت در گفت‌وگو با علي‌محمد کاردان» (فروردين و ارديبهشت‎/ خرداد و تير 1385) ماهنامه‌ خبري پژوهشگران، ش 6 و 7‎، ص‎15- ‌‌27‌.
    • صفوي،‌ امان‌الله (1387)، تاريخ آموزش‌و‌پرورش ايران، از ايران باستان تا ١٣٨٠، تهران، رشد.
    • علاقه‌بند، علي (1368)، جامعه شناسي آموزش‌و‌پرورش، تهران، کتابخانه فروردين.
    • کريمي، عبدالعظيم (1383)، آموزش به مثابه پرورش، تهران، پژوهشکده‌ تعليم‌و‌تربيت.
    • لطيفي، سلمان (1374)، بررسي ميزان تحقق اهداف مسابقات فرهنگي هنري در آموزشگاه‌هاي شهرستان نيشابور از‌نظر مديران، مربيان پرورشي و دانش‌آموزان، پايان‌نامه‌ كارشناسي ارشد، برنامه‎ريزي درسي، دانشكده علوم تربيتي و روان‌شناسي دانشگاه علامه طباطبايي تهران.
    • مرادي، اسداله (1382)، آسيب‌شناسي تربيت ديني در گفت‌وگو با انديشمندان و صاحب نظران، تهران، مدرسه.
    • مرتضوي، سيدجليل (1381)، بررسي آراي دانش‌آموزان دوره راهنمايي درباره نحوه برگزاري مسابقات قرآن، پايان‌نامه دوره‌ کارشناسي رشته امور تربيتي عمومي، مرکز آموزش عالي فرهنگيان شهيد رجايي شيراز.
    • منظري‌توكلي، حمدالله (1372)، بررسي آراي مربيان پرورشي استان كرمان در ارتباط با عوامل موثر در افزايش انگيزش شغلي آنان، پايان‌نامه‌ کارشناسي ارشد، برنامه‎ريزي آموزشي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه اصفهان.
    • واحدي، شهرام (1381) «بررسي اثربخشي برنامه‌هاي امور پرورشي (مسابقات فرهنگي هنري) بر فرزندان شاهد فعال و غيرفعال مقطع راهنمايي پسرانه در استان آذربايجان غربي»‎، طرح کاربردي بنياد شهيد و امور ايثارگران.‌ بازيابي شده در 9/ 5 / 1390، از
    • http://www.navideshahed.com/fa/index.php?Page=definition&UID=35049
    • هراتي، حسين، «امور‎تربيتي، دست‎آوردها، بايسته‎ها و کاستي‎ها » (1377) در: هفتمين مجمع علمي جايگاه تربيت و امور‎تربيتي در آموزش‌و‌پرورش، تهران، نشر ليلي.
    • Bertrand, Oliver (1992), Planing Human Resources: Methods, Experiences and Practices, Paris, UNESCO: International Institute for Educational planning.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا.(1392) آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5(1)، 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد مزیدی؛ ماه منیر ایران پور؛ فریبا خوشبخت."آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5، 1، 1392، 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا.(1392) 'آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5(1), pp. 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا. آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های پرورشی و امور ‌تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسش‎نامه آسیب‌‌شناسی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 5, 1392؛ 5(1): 127-148