صفحهها:
127-148
تاریخ دریافت: 1391/05/24
تاریخ پذیرش: 1391/09/13
چکیده:
فعالیتهای پرورشی در مدارس برای تربیت دانشآموزان انجام میشود و تفکر غالب آن است که این فعالیتها به تربیت دینی و اخلاقی میانجامد. هدف این پژوهش آسیب شناسی این فعالیت هاست که میتواند راه را برای برنامهریزان و مسئولان روشن کند. بدین منظور٢٧٣ نفر مربی پرورشیِ مقاطع گوناگون تحصیلی شهر شیراز در این پژوهش توصیفی مشارکت کردند که به شیوهی تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده، پرسشنامهای ٥٦ گویها ی بود. روایی و پایایی پرسشنامه حاکی از مطلوبیت آن بود. برای پاسخ گویی به پرسش های پژوهش از آزمون های «اندازه گیری مکرر»، «تی تست» برای گروه های وابسته و مستقل و تحلیل «واریانس یک طرفه» استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، آسیب های موجود، برخاسته از ساختار، شیوهی اجرا و انگیزش مادی و معنوی مربیان است. میان مقطع تدریس آزمودنیها با دیدگاهشان دربارهی ساختار، روش اجرای برنامه ها و انگیزش معنوی رابطهی معنا دار وجود دارد. جنسیت و رَستهی شغلی با هیچ یک از ابعاد ساختاری اجرایی، انگیزش مادی، نیروی انسانی و انگیزش معنوی رابطهی معنادار نداشت. متغیر سن با ابعاد یادشده رابطهی معنادار نداشت و متأهلان درباره انگیزش مادی نگرش منفی تری داشتند.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Pathology of Pedagogical Activities and Educational Affairs from the View of Pedagogical Pedagogues Working in Different Academic Levels in Shiraz; Construction and Analysis of a Pathology Questionnaire
Abstract:
The aim of pedagogical activities in schools is to educate students and it is commonly thought that these activities will lead to religious and moral education. The present paper tries to study the pathology of these activities, which can clear the way for the planners and those in charge of education. To this end, 273 pedagogical pedagogues who were selected through random cluster sampling form different academic levels in Shiraz to conduct this descriptive research. A questionnaire with 56 items was used in this research. The validity and reliability of the questionnaire indicate that it was acceptable. "Repeated measurement" tests, "T-test" for dependent and independent groups, and "one-way ANOVA" were used to answer the questions of the research. The research findings show that the existing harms were ascribed to structure, way of implementation, and pedagogues' spiritual and material motives. There is a significant relationship between the academic levels of the subjects and their views on the structure, the way programs were implemented and spiritual motive. The relationship of gender and occupational rank with the material motive, manpower, spiritual motive, and structural-executive dimensions is not significant. There is no significant relationship between age variable and the aforementioned aspects, and married individuals have a more negative attitude towards material motive
References:
- بختيار نصرآبادي، حسنعلي و رضاعلي نوروزي، «بررسي عوامل درون آموزشگاهي مؤثر در گرايش دانشآموزان به امور تربيتي» (فروردين و ارديبهشت 1383)، علوم انساني، سال سيزدهم، ش 50، ص 85 -102.
- پاکسرشت، محمدجعفر و ديگران (1384)، درآمدي بر تعليموتربيت اسلامي، تهران، سمت.
- جعفري علمآبادي، علي (1378)، بررسي نگرش اعضاء ستادهاي تربيتي مدارس منطقه رضويه نسبت به فعاليتهاي پرورشي، پاياننامة دوره كارشناسي ارشد، مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد.
- حاجي، مرتضي (1387)، تربيت(دلائل و ضرورتهاي تلفيق فعاليتهاي آموزشوپرورش)، تهران، لوح بصر.
- حسني، محمد، «آيا تزکيه بر تعليم مقدم است» (مهر 1385)، روانشناسي و علوم تربيتي، دوره سيوشش، ش 2، ص105- 128.
- حسيني، سيدرضا، «تعليم وتربيت در گفتوگو با عليمحمد کاردان» (فروردين و ارديبهشت/ خرداد و تير 1385) ماهنامه خبري پژوهشگران، ش 6 و 7، ص15- 27.
- صفوي، امانالله (1387)، تاريخ آموزشوپرورش ايران، از ايران باستان تا ١٣٨٠، تهران، رشد.
- علاقهبند، علي (1368)، جامعه شناسي آموزشوپرورش، تهران، کتابخانه فروردين.
- کريمي، عبدالعظيم (1383)، آموزش به مثابه پرورش، تهران، پژوهشکده تعليموتربيت.
- لطيفي، سلمان (1374)، بررسي ميزان تحقق اهداف مسابقات فرهنگي هنري در آموزشگاههاي شهرستان نيشابور ازنظر مديران، مربيان پرورشي و دانشآموزان، پاياننامه كارشناسي ارشد، برنامهريزي درسي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي تهران.
- مرادي، اسداله (1382)، آسيبشناسي تربيت ديني در گفتوگو با انديشمندان و صاحب نظران، تهران، مدرسه.
- مرتضوي، سيدجليل (1381)، بررسي آراي دانشآموزان دوره راهنمايي درباره نحوه برگزاري مسابقات قرآن، پاياننامه دوره کارشناسي رشته امور تربيتي عمومي، مرکز آموزش عالي فرهنگيان شهيد رجايي شيراز.
- منظريتوكلي، حمدالله (1372)، بررسي آراي مربيان پرورشي استان كرمان در ارتباط با عوامل موثر در افزايش انگيزش شغلي آنان، پاياننامه کارشناسي ارشد، برنامهريزي آموزشي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه اصفهان.
- واحدي، شهرام (1381) «بررسي اثربخشي برنامههاي امور پرورشي (مسابقات فرهنگي هنري) بر فرزندان شاهد فعال و غيرفعال مقطع راهنمايي پسرانه در استان آذربايجان غربي»، طرح کاربردي بنياد شهيد و امور ايثارگران. بازيابي شده در 9/ 5 / 1390، از
- http://www.navideshahed.com/fa/index.php?Page=definition&UID=35049
- هراتي، حسين، «امورتربيتي، دستآوردها، بايستهها و کاستيها » (1377) در: هفتمين مجمع علمي جايگاه تربيت و امورتربيتي در آموزشوپرورش، تهران، نشر ليلي.
- Bertrand, Oliver (1992), Planing Human Resources: Methods, Experiences and Practices, Paris, UNESCO: International Institute for Educational planning.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا.(1392) آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی و امور تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسشنامه آسیبشناسی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 5(1)، 127-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد مزیدی؛ ماه منیر ایران پور؛ فریبا خوشبخت."آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی و امور تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسشنامه آسیبشناسی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 5، 1، 1392، 127-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا.(1392) 'آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی و امور تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسشنامه آسیبشناسی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 5(1), pp. 127-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مزیدی، محمد، ایران پور، ماه منیر، خوشبخت، فریبا. آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی و امور تربیتی از دیدگاه مربیان پرورشی مقاطع مختلف تحصیلی شهر شیراز؛ ساخت و بررسی پرسشنامه آسیبشناسی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 5, 1392؛ 5(1): 127-148