اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 8، پاییز و زمستان 1391، صفحات 107-132

    روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدحمیدرضا علوی / استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    مهناز حاج غلامرضایی / دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات / hemmatali57@yahoo.com
    چکیده: 
    از آنجا که ارزش ها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و به عنوان عاملی تأثیرگذار می باشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روش هایی در جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی می پردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یک روش جدید به نام روش پله کانی آموزش ارزش هاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا « پرورش» تشکیل شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Methodology of Teaching Moral and Religious Values
    Abstract: 
    Owing to the fact that values contribute to stabilizing individuals' personality and social life and serve as influential factors in man's life and prevalence of values cherishing them is a necessity. The present paper tries to provide methods of teaching moral and religious values. It is a theoretical research which uses descriptive-analytical method. The research findings present a new method of teaching values called "ladder method". This method which consists of three stages: pre-teaching stage or "the stage of preparatory and awareness ", teaching stage or "the stage of founding", and post-teaching stage or "the stage of education ", provides modus operands to strengthen and stabilize the learned values and promote the trainee's ability to differentiate between values and anti-values
    References: 
    References: 
    • قرآن كريم، ترجمه محمدرضا صفوي، قم، معارف،1387.
    • نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، قم، جمال، 1387.
    • صحيفه كامله سجاديه، ترجمه جواد، فاضل، تهران، اميركبير، 1348.
    • احمدي، احمد، اصول و روشهاي تربيت در اسلام، اصفهان، واحـد فـوق برنامـه پخش فرهنگي دفتر مركزي جهاد دانشگاهي اصفهان،1364.
    • احمدي، احمـد، اصـول و روش‌هاي تربيـت در اسلام، چ چهارم، اصفـهان، دانشگاه اصفهان،1380.
    • اسماعيلي يزدي، عباس، فرهنگ تربيت، قم، دليل ما،1380.
    • اكبري، محمود، مذهب گرايي و مذهب گريزي جوانان، قم، فتيان، 1388.
    • اميني، ابراهيم، اسلام و تعليم و تربيت، چ سوم، قم، بوستان كتاب، 1387.
    • بابايي، عبدالله، ارتباط ارزش‌هاي انساني، زنجان، دستان، 1372.
    • بارگاهي، محمدرضا، زندگي بهتر در پرتو اخلاق، چ دوم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامي جنوب تهران، 1376.
    • باقري، خسرو و عطاران، محمد، فلسفه تعليم وتربيت معاصر، تهران، سوره، 1376.
    • ـــــ ، درآمدي بر فلسفة تعليم وتربيت جمهـوري اسلامي ايران، چ دوم، تهران، علمي و فرهنگي، 1386،ج1.
    • بهشتي، محمد و فقيهي، علي‌نقي و ابوجعفري، مهدي، آراي دانشمندان مسلمان در تعليم وتربيت و مباني آن، چ سوم، تهران، سمت، 1387، ج 4.
    • جوادي‌آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن كريم(مبادي، اخلاق در قرآن)، چ سوم، قم، اسراء، 1379.
    • حسيني، ابوالقاسم، بررسي مقدماتي اصول روان شناسي اسلام، مشهد، آستان قدس رضوي، 1364.
    • حسيني‌زاده، علي، سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت تربيت فرزند، چ نهم، قم، پژوهشگاه حوزه ودانشگاه،1389، ج1.
    • حيدري‌تفـرشي، غلامحسين و رضا يوسفي سعيدآبادي، تربيت اسلامي (روش‌ها، اصول و مفاهيم)، مشهد، آستان قدس رضوي، 1387.
    • خسروي، زهـره، و خسرو باقري، «راهنـماي دروني كردن ارزش‌هاي اخلاقـي ازطريق برنامه درسي»، مطالعات برنامه درسي، 1387، ش 2، ص 8.
    • ديلمي، احمدو آذربايجاني، مسعود، اخلاق اسلامي، چ پنجاه و سوم، قم، دفتر نشر معارف، 1387.
    • رستمي نسب، عباسعلي، فلسفه تربيتي ائمه اطهار، كرمان، دانشگاه شهيد باهنركرمان، 1388.
    • رشيدپور، مجيد، چگونه بايد بود؟، چ سوم، تهران، انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي ايران، 1370.
    • رفيعي، بهروز، آراي دانشمندان مسلمان در تعليم وتربيـت و مباني آن، چ دوم، تهران، سمت، 1388، ج 3.
    • ركني، محمدمهدي، لطايفي از قرآن كريم(برگزيده ازكشف الاسرار و عدة الابرار)، چ هشتم، مشهد، آستان قدس رضوي، 1375.
    • رهنمـا، اكبر، درآمدي بر تربيت اخلاقي: مباني فلسفي ـ روان شناختـي و روش‌هاي آموزش اخلاق، تهران، آييژ، 1388.
    • رهنمايي، احمد، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت، قم، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني، 1388.
    • زهادت، عبدالمجيد، تعليم و تربيت در نهج البلاغه، قم، فتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، 1378.
    • سيدي سيدحسن، بررسي روان شناختي تحول ارزش‌ها، تهران آستان قدس رضوي، 1378.
    • شاملي، عباسعلي، در تكاپوي رسيدن به مدلي از توسعه فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي، جستاري در نظريه ارزشي علامه متفكر آيت الله سيد محمد باقر صدر (رحمه الله)، دانشگاه مونترال كانادا، رساله دكتري، 1999.
    • شعباني، حسن، مهارت‌هاي آموزشي و پرورشي (روش‌ها و فنون تدريس)، چ نوزدهم، تهران، سمت، 1384.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، تعاليم اسلامي، قم، بوستان كتاب، 1387.
    • عباسي‌مقدم، مصطفي، اسوه‌هاي قرآني و شيوه‌هاي تبليغي آنان، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1379.
    • عثمان، عبدالكريم، روانشناسي از ديدگاه غزالي و دانشمندان اسلامي، ترجمه دكتر سيد محمد باقر حجتي، دفتر دوم، حالات و جنبش‌هاي رواني رفتار، عاطفه و دين، بي جا، نشر فرهنگ اسلامي، 1361.
    • عطاران، محمد، آراء مربيان بزرگ مسلمان درباره تربيت كودك، چ چهارم، تهران، مدرسه، 1375.
    • علوي، حميدرضا، بررسي تطبيقي نظرات تربيتي اسلام وژان ژاك روسو، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر، 1388.
    • ـــــ ، فرهنگ تفضيلي مفاهيم فلسفي و قلسفي-تربيتي «فارسي-انگليسي»، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر، 1389.
    • غزالي، محمد، كيمياي سعادت، بي‌جا، بي‌تا، ج 2.
    • فايضي، علي، تربيت، روش‌ها، اخلاق، چ دوم، تهران، طراحان نشر، 1378.
    • فهيم‌نيا، محمدحسين، مباني و مفاهيم اخلاق اسلامي در قرآن، قم، موسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1389.
    • قرائتي، محسن، درس‌هايي از قرآن، قم، دفترانتشارات اسلامي قم، 1375.
    • قطب، محمد، روش تربيتي اسلام و كابرد آن، ترجمه، محمود ابراهيمي، سنندج، آراس، 1389.
    • كارتلج، ميلبرن، جي اف، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به كودكان، ترجمه محمد حسين نظري‌نژاد، مشهد، آستان قدس رضوي، 1369.
    • گريز، آرنولد، فلسفه تربيتي شما چيست؟، ترجمه دكتر بختيار شعباني وركي، دكتر لطفعلي عابدي، دكتر نعمت الله موسي پور و همكاران، مشهد، به نشر، 1383.
    • لودين، شهين، كاربرد دريچه‌هاي پنهان تربيت، مشهد، واسع، 1383.
    • مرادي، ژيلا، دروني شدن ارزشها، تهران، مدحت، 1387.
    • مريجي، شمس‌الله، عوامل مؤثر در انحراف ارزشها، تهران، مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما، 1387.
    • مصباح، مجتبي، بنياد اخلاق «روشي نو در آموزش فلسفه اخلاق»، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1382.
    • مظلومي، رجبعلي، گامي در مسير تربيت اسلامي، تهران، آفاق، 1389
    • موسوي لاري، مجتبي، رسالت اخلاق درتكامل انسان، قم، دفترتبليغات اسلامي، 1376.
    • ميلر، دبليو.آر؛ ميلر، ماري اف، راهنماي تدريس در دانشگاه‌ها، ترجمه ويدا ميري، تهران، سمت، 1386.
    • نقيب‌زاده، عبدالحسين، نگاهي به فلسفه آموزش وپرورش، تهران، طهوري، 1380.
    • ياسپرس، كارل، افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، خوارزمي، 1357.
    • Bailey, Richard, Teaching values and citizenship a cross the curriculum, London, Routledge falmer,2004.
    • Brugman, Daniel, The Teaching And Measurement Of Moral Judgment Development, Journal Of Moral Education, 2003, Vol,32, No 2.
    • Carr, David, Moral Values and The Arts In Environmental Education, Towards An Ethics Of Aesthetic Appreciation, USA,Journal of Philosophy of Education, 2004,VOL 38, No .2.
    • D .Williams, David ;C. Yanchar .Stephen; C. Jensen, Larry, Character Education In Education In A Public High School, A Multi-Year Inquiry into Unified Studies, USA, Brigham Young University, Utah, Povo, Journal Of Moral Education, 2003,Vol,32, No,1.
    • Dix, G.H, Child study – with special application to the teaching of religion, London, Longmans, Green and co,1915.
    • Gaur, RR. Sangal, R. Bag aria, GP, Introduction To Value Education,New Delhi, Excel books,2010.
    • Haydon,Graham, values education :sustaining the ethical environment, London, university of London, UK.Journal Of Moral Education,2004, vol 33, No .2.
    • Kirchenbaum, Haward, , A Comprehensive Model For Values Education And Moral Education, phi Delta Kappa,1992, V 73, N10, ( Eric).
    • Shukla, R.P, Value education and human rights, New Delhi, sarup & sons,2004.
    • Venkataiah, N, Value education, New Delhi, S.B. Nangia, 2007.
    • W.Musschenga, Albert Education For Moral Integrity,Oxford, Journal Of Education, 2001, Vol, 35, No,2.
    • http://www.cort land.edu/character/articles/100ways/doc
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1391) روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(2)، 107-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدحمیدرضا علوی؛ مهناز حاج غلامرضایی."روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4، 2، 1391، 107-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز.(1391) 'روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(2), pp. 107-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علوی، سیدحمیدرضا، حاج غلامرضایی، مهناز. روش‌شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4, 1391؛ 4(2): 107-132