اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال اول، شماره اول، پیاپی 1، بهار و تابستان 1388، صفحات 131-143

    چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین اسکندری / دانشجوي دكتري فلسفة تعليم و تربيت، دانشگاه تربيت مدرس / eskandari3@yahoo.com
    چکیده: 
    مثلث سیاست، پژوهش، و عملکرد حرفه‏ای، تقریباً در اکثر حوزه‏های فعالیت بشری وجود دارد. هرچه تعامل بین این سه ضلع بیشتر باشد، حوزه‌ی مورد نظر، رشد و تکامل بیشتری خواهد داشت و برعکس. تعامل بین این سه ضلع در حوزه‏هایی چون صنعت و اقتصاد، و بهداشت و درمان به طور نسبی بالا است. اما این سه ضلع مثلث در حوزه‏های علوم انسانی، به ویژه در تعلیم و تربیت، استحکام لازم را ندارد. نظام آموزش و پرورش برای ارتقاء کمی و کیفی ارتباط و تعامل سه ضلع مذکور باید پژوهش را محور کار خود قرار دهد. اقدام‏پژوهی، پژوهش‏هایی است که به وسیله معلمان یا مدیران سطوح پایین‏تر انجام می‏شود که هدف حل مشکلات و مسائل واقعی مربوط به فرایند یاددهی ـ یادگیری است. پژوهش‏سنجی به معنای سنجش کیفیت پژوهش‏هایی است که در یک زمینه خاص انجام گرفته‏اند و فراپژوهش به معنای تفسیر، نتیجه‏گیری و یافته‏های پژوهش‏هایی است که موضوع مشترکی را دنبال کرده‏اند. در نتیجه‌ی پژوهش‏سنجی و فراپژوهش، اطلاعات و داده‏هایی گردآوری می‏شود که باید بعد از خلاصه و سازماندهی‏شدن در اختیار کسانی قرار گیرد که می‏تواند برای آنها مفید و حتی حیاتی باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The "Production and Usage" Cycle of Knowledge in Educational System
    Abstract: 
    The triad of politics, research, and the professional function are present in almost every field of human activity. The more the interaction among these three sides is present, the more developed would be the given field, and vice versa. On the other hand, the research findings for eliminating the practical and actual difficulties would assist the practitioners in these fields. The three sides of the above mentioned triangle in the field of liberal arts – especially education and training – are not of enough strength. To increase the quantity and the quality of the interaction and relationship among these three sides of the triangle, it is necessary for the education system to focus on the research. We suggest the strategy of "development and expansion of research action" for realizing goal (a), i.e. producing knowledge, and two strategies of "expansion of research evaluation and meta-research" and "diffusion of research findings" for achieving goal (b), i.e. using knowledge. By "research action" we mean researches done by teachers and managers at lower levels aimed at solving actual problems related to the process of teaching-learning. Research evaluation means the evaluation of researches done in a specific field, and meta-research means interpretations, conclusions and findings related to researches pursuing an almost specific goal. As the result of research evaluation and meta-research, some data is gathered that should be summarized and organized and consequently be presented to those who can benefit from theses crucial findings
    References: 
    References: 
    • ـ اگلستون، جان، تدريس و يادگيري طراحي و تكنولوژي، ترجمه داريوش نوروزي، حسين اسكندري، تهران، ژنگ، 1384.
    • ـ بازرگان، عباس، «نقش اطلاع‏رساني در پژوهش‏هاي آموزشي» تعليم و تربيت 9، 1374، ص9ـ20.
    • ـ سرمد، زهره، عباس بازرگان و اله حجازي، روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگاه، 1380.
    • -Bassey, M, "Review of Education Research", Research Intelligence, 71, P 22 – 29, 2000.
    • -Crafts Council Learning Through Making: A National Enquiry into the Value of Creative Practical Education in Britain. London: Crafts Council, 1998.
    • -Bazargan, A, Production and Utilization of Educational Information in Islamic Republic of Iran: A case study. Genevea: International Bureau of Education, 1997.
    • -DfEE Teachers: Meeting the Challenge of Change. London: HMSO, 1998.
    • -DfEE, Professional Development. London: Development for Education and Employment, 2000
    • -Gee, J.P., Hull,G. and Lankshear, C. The New Work Order: Behind the Language of new capitalism. St Leonards, NSW: Allen and Unwin, 1996.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسکندری، حسین.(1388) چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(1)، 131-143

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین اسکندری."چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1، 1، 1388، 131-143

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسکندری، حسین.(1388) 'چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(1), pp. 131-143

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسکندری، حسین. چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1, 1388؛ 1(1): 131-143