این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی درصدد واکاوی نقادانة رویکردهای جهانی رایج در تربیت ارزش ها، مقایسة آنها با مبانی و مقاصد تربیت اسلامی و ترسیم رویکرد جامعی برای بنا نهادن «الگوی اسلامی تربیت ارزش های دینی» است. رویکردهای رایج دینی و فلسفی فضیلت مدار، بر آموزش سیرت شایسته و تربیت منش مطلوب تکیه کرده اند؛ ولی رویکردهای رایج غیردینی، بر خودشکوفایی و خودتبیینی ارزش ها اصرار می ورزند. مطالعة خاستگاه و واکاوی ذهنیت سکولار حاکم بر این رویکردها، تفاوت کلی نگرش آنها با رویکرد اسلام به دین را به خوبی روشن می سازد.
رویکرد تلفیقی اسلام به تربیت هم زمان؛ ارزش های عقلی و دینی، و امکان، بلکه وقوع هماهنگی تربیت دینی و عقلانی، تفاوت کلیدی رویکرد اسلامی به تربیت ارزش ها با رویکردهای دینی رایج است که به تعامل کامل عقل و دین در هندسة معرفتی اسلام برمی گردد. ارزش های دینی در رویکرد اسلامی، جامع همة ارزش های انسانی، اعم از فردی و اجتماعی است؛ درحالی که همت اصلی الگوهای دینی و فضیلت گرای رایج، وقف تربیت ارزش های اخلاقی و آموزش سیرت نیکو بوده، قلمرو تربیت ارزش ها در آنها به حوزه های فردی و شخصی محدود می شود.
زارعان، محمدجواد، ساجدی، ابوالفضل، خطیبی، حسین.(1391) رویکردهای رایج به تربیت ارزشهای دینی و مقایسهی آنها با رویکرد اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(2)، 9-31
محمدجواد زارعان؛ ابوالفضل ساجدی؛ حسین خطیبی."رویکردهای رایج به تربیت ارزشهای دینی و مقایسهی آنها با رویکرد اسلامی". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4، 2، 1391، 9-31
زارعان، محمدجواد، ساجدی، ابوالفضل، خطیبی، حسین.(1391) 'رویکردهای رایج به تربیت ارزشهای دینی و مقایسهی آنها با رویکرد اسلامی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4(2), pp. 9-31
زارعان، محمدجواد، ساجدی، ابوالفضل، خطیبی، حسین. رویکردهای رایج به تربیت ارزشهای دینی و مقایسهی آنها با رویکرد اسلامی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4, 1391؛ 4(2): 9-31