اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 7، بهار و تابستان 1391، صفحات 165-184

    عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، قم / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به بررسی عوامل بازدارنده‌ی مؤثر بر پژوهش های دانشجویی پرداخته است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه‌ی آماری شامل 700 نفر از دانشجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هستند که 200 نفر از آنان، به شیوه‌ی تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته، با پایایی 91/0 بر مبنای مقیاس درجه بندی 5 سطحی لیکرت جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون خی دو نشان داد که به ترتیب عوامل فردی (فنی و تخصصی)، انگیزشی، نحوه‌ی ارائه خدمات پژوهشی، اداری - ساختاری و فرهنگی در پژوهش های دانشجویی نقش بازدارندگی دارند. پایین بودن علاقه به پژوهش، برگزار نشدن کارگاه های روش تحقیق، تأکید بر آموزش محوری به جای پژوهش محوری، کمبود نشریات و منابع مرجع حوزه تخصصی رشته ها، فقدان قوانین مشخص برای ارزیابی فعالیت های پژوهشی دانشجویان و عدم دسترسی به استادان مجرب برای راهنمایی پژوهش دانشجویی از اولویت دارترین موانع هستند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Preventive Factors Influencing University Students' Research Projects
    Abstract: 
    The present paper reviews the preventive factors that influence university students' research projects. The research is a descriptive-survey and the statistical population includes 700 students from, Teacher Training College affiliated to Azad University in Qom. The sample includes 200 students who were selected according to stratified random. The data were gathered from a researcher-made questionnaire with 0/91 reliability based on Likert's five level scaling. The data were analyzed by X2 test and showed that personal (technical and professional), motivational, research facilities presentation, bureaucratic- structural and cultural factors have a preventive role in students' research works. The main obstacles are respectively: low interest in research, lack of workshops on research method, giving emphasis instructions rather than to research, lack of specialized periodicals and references, lack of specific rules for assessing students' research works, and having no access to experienced professors who supervise student research.
    References: 
    References: 
    • استادي، آيين، «موانع وراهکارهاي پژوهش دانشجويي دردروس معارف اسلامي»، ماهنامه آموزشي،اطلاع رساني معارف، ش20، 53-52، 1383.
    • اميري، رضا، «پژوهش علمي وموانع آن درايران»، فرهنگ پژوهش، ش100،ص53-52، 1381.
    • بهروان، حسين، بررسي عوامل مؤثربرانگيزه وتحقيق دربين اعضاي هيئت علمي دانشگاه درخصوص موانع پيشرفت فعاليت‌هاي پژوهشي دردانشگاه صنعتي اصفهان، پايان نامه كارشناسي ارشدبرنامه ريزي آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي، 1386.
    • جواديان، يحيي، 1381، «نگرش دانشجويان پزشكي در مورد اهميت پژوهش»، مجله دانشگاه علوم پزشكي وخدمات بهداشتي – درماني قزوين، ش22،
    • حسن‌زاده، رمضان، روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، ساوالان، 1382.
    • خدمت، حسين و همكاران، روش تحقيق در علوم پزشكي، تهران، طيب، 1378.
    • سازمان مديريت دولتي، نظام آموزشي مديران كشور: مديريت پايه سطح 1، تهران، آموزش مديريت دولتي، 1377.
    • سرشتي، منيژه و افسانه كاظميان و فاطمه دريس، «موانع انجام تحقيقات ازديدگاه اساتيد و كاركنان دانشگاه علوم پزشكي شهركرد»، راهبرد‌هاي آموزش، ش8، 1389.
    • سعادتي، ليلا، «بدون جايگاه، بدون آينده»، روزنامه همشهري همشهري، 31/2/1382.
    • سواري، کريم و شهباز غلامي، «بررسي عوامل موثر بر پژوهش دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ماهشهر»، مجموعه مقالات همايش نهضت توليد علم، جنبش نرم افزاري و آزاد انديشي منطقه 6 دانشگاه ازاد اسلامي، 1384.
    • سواري، كريم و منوچهر تقي‌پور، «بررسي موانع پژوهش دردانشگاه پيام نور از ديدگاه اعضاء هيئت علمي منطقه هفت»، اولين همايش ملي توسعه دانشگاه مجازي، دانشگاه پيام نوركاشان، 1382.
    • صافي، احمد، «اهميت و جايگاه پژوهش درآموزش و پرورش؛ تلاش، چالش‌ها و سياست‌هاي آينده»، پژوهش نامه آموزشي، ش 35، 1380.
    • ظهور، عليرضا و عليرضا فكري، «موانع پژوهش ازديدگاه اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران»، پايش، سال دوم ش2،1381
    • عرب مختاري، روح‌اله، «شناسايي موانع و مشکلات پژوهش دررشته تربيت بدني وعلوم ورزشي دانشگاههاي دولتي کشورازديدگاه دانشجويان تحصيلات تکميلي»، پايان نامه کارشناسي ارشدرشته تربيت بدني وعلوم ورزشي، دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران، 1386.
    • عطارزاده، مجتبي، دانشگاه و نوآوري؛ کارکرد و آسيب‌شناسي، فصلنامه دانشگاه اسلامي، ش40، زمستان، 1387، ص42-23.
    • فضل الهي، سيف اله، «شناسايي والويت بندي موانع توليد علم از ديدگاه اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي استان قم» معرفت، ش 141، 1388، ص142-127.
    • متين، نعمت الله، «اعتبارات و ارتقاي كيفيت پژوهش»، فصلنامه پژوهشنامه آموزشي، ش23، 1379
    • محمدي، امير، «واقعيت‌ها و راه چاره‌ها»، رهيافت، ش 20، 1378،
    • منصوري، جواد، فرهنگ و استقلال، چ سوم، تهران، وزارت امور خارجه، 1370.
    • يحيي، فريبا، «تحول روند شاخص‌هاي تحقيقاتي»، رهيافت، ش 23، 1379، ص، 26-23.
    • Halid, D, Darrell, RI, Determinant of research productivity in higher education. Research in higher education, 36(6), 1998, 931-607
    • Mowery,D and B,sampt, universities in national innovation system.oxford,university press, 2004.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1391) عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(1)، 165-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4، 1، 1391، 165-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1391) 'عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(1), pp. 165-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های دانشجویی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4, 1391؛ 4(1): 165-184