اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 7، بهار و تابستان 1391، صفحات 31-66

    بررسی و نقد نظریة تربیتی فمینیسم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدآصف محسنی (حکمت) / دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / asif1354@gmail.com
    چکیده: 
    فمینیسم، به مثابة نظام فکری برآمده از انگارة اومانیسم، بازتاب مکتب های فکری مدرن غربی، در بحث زنان است. با توجه به ویژگی های مشترک همة گرایش ها، می توان تعریف و نظریة تربیتی مشترک و نسبتاً فراگیر برای آنها در نظر گرفت. فمینیست ها عرصه تعلیم و تربیت را بهترین بستر برای توانمندسازی زنان و ترویج دیدگاه های نقادانة مبتنی بر جنسیت، رسیدن به برابری کامل زن و مرد، گسترش رشتة مطالعات زنان و غیره از اهداف خود در این عرصه می دانند. برای رسیدن به این اهداف، اصول و روش های همچون نقد، تشابه محوری، مخالفت با خانه داری و مادری، الگوسازی فمینیستی و غیره را در پیش گرفته اند. در ارزیابی و نقد فمینیسم باید توجه داشت که اولاً، نباید نهضت دفاع ازحقوق و کرامت زنان را با فمینیسم یکسان پنداشت؛ ثانیاً، آثار مثبتی که این نهضت داشته، نه آثار اندیشه های فمینیستی، بلکه آثار طرح بحث حقوق زنان در غرب است؛ ثالثاً، در یک نگاه جامع ضمن توجه به آثار مثبت طرح بحث حقوق زنان، باید به پیامدهای ویرانگر اندیشه های فمینیستی نیز توجه نمود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسنی (حکمت)، محمدآصف.(1391) بررسی و نقد نظریة تربیتی فمینیسم. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(1)، 31-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدآصف محسنی (حکمت)."بررسی و نقد نظریة تربیتی فمینیسم". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4، 1، 1391، 31-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسنی (حکمت)، محمدآصف.(1391) 'بررسی و نقد نظریة تربیتی فمینیسم'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4(1), pp. 31-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسنی (حکمت)، محمدآصف. بررسی و نقد نظریة تربیتی فمینیسم. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 4, 1391؛ 4(1): 31-66