اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 6، پاییز و زمستان 1390، صفحات 57-76

    دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علیرضا اعرافی / دانشیار جامعة المصطفی العالمیه / arafi@chmail.ir
    سیدنقی موسوی تیله بنی / دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فقه تربیتی، جامعة المصطفی العالمیه / snmosavi57@cfu.ac.ir
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف بررسی وضع موجود علوم تربیتی، و ارائه‌ی نمایی از وضع مطلوب و جهت گیری ایده آل و آرمانی مطالعات تربیتی صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. برای تبیین وضعیت موجود، در باب ماهیت و نیز وحدت یا تکثر علوم تربیتی و استقلال علمی آن، دو نظریه ترکیب اتحادی و انضمامی مطرح شده است. با ارائه شواهدی، دیدگاه هویت واحدِ علوم تربیتی و ترکیب اتحادی، ترجیح داده شد. اما از آنجایی که دیدگاه اتحادی نیز با کاستی هایی روبروست، با تعمیق نظرگاه ترکیب اتحادی، پیشنهاد تأسیس دانش تربیت مطرح گردید. برای تئوری سازی این ایده، زوایا و مقتضیات این اندیشه، تبیین شد. «دانش تربیت» این پیشنهاد دارای نگاه جامع به همه ابعاد تربیت است و در پژوهش های تربیتی از روش های چند گانه بهره می برند در عین استدلال از دانش های میان رشته ای موسوم به «علوم تربیتی»، تعامل خود را با یافته های مطالعاتی آنان حفظ می کند و خود نیز مولد گرایش های تخصصی خواهد بود.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Knowledge of Education; the Acceptable Condition of Educational Sciences
    Abstract: 
    The present paper aims at investigating the status quo of educational sciences and suggesting an acceptable condition and an ideal orientation of educational studies. The research method is descriptive-analytical. Two theories , i.e. "unified structure" and "relative structure" on the nature, unity o plurality and scientific independence of educational sciences have been proposed to expound the status quo. The viewpoint on unified nature of educational sciences and unified structure has been established through evidence and proved to be acceptable. However, since the viewpoint on unified structure has some deficiencies, it has been proposed to establish knowledge of education by deepening the viewpoint on unified structure. The various aspects and prerequisites for this thought have been elucidated in order to theorize this idea. "Knowledge of education" constitutes this proposal with its comprehensive view that includes all the dimensions of education, and it uses manifold methods in educational researches. While this knowledge depends in its argument on inter-disciplinary knowledge entitled "educational sciences", this kind of knowledge keeps its own interaction with their research findings and creates specialized trends.
    References: 
    References: 
    • آهنچيان، محمدرضا و يحيي قائدي، «زيرساخت‌هاي مدرن علوم تربيتي»، مجموعه مقالات كنگره ملي علوم انساني سال 1385،علوم انساني بومي-ديني، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي 1387 ج3.
    • اعرافي، عليرضا، «مناسبات علم و دين2»، حوزه و دانشگاه، ش 22، بهار 1379.
    • اعرافي، عليرضا، فقه تربيتي(جديد)، تحقيق و تاليف سيدنقي موسوي، (نسخه پيش از انتشار) ج1.
    • پياژه، ژان، روان‌شناسي و دانش آموزش و پرورش، ترجمه عليمحمد كاردان، چ چهارم، تهران، دانشگاه تهران، 1374.
    • جمعي از نويسندگان، علوم تربيتي ماهيت و قلمرو آن، زير نظر علي‌محمد كاردان، تهران، سمت، 1380.
    • شكوهي، غلامحسين، مباني و اصول آموزش و پرورش، چ دهم، مشهد، به نشر، 1378.
    • صادق‌زاده، عليرضا، «گامي به سوي تحول در الگوي توليد علوم تربيتي: بررسي انتقادي الگوي تباين معرفتي با تعاليم ديني»، مجموعه مقالات كنگره ملي علوم انساني سال 1385،علوم انساني بومي-ديني، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1387ش.
    • ـــــ ، بررسي ارتباط معرفت شناختي دانش آموزش و پرورش باتعاليم وحياني اسلام، پايان نامه دكتري فلسفه تعليم وتربيت دانشگاه تربيت مدرس تهران، راهنما: خسرو باقري، مشاوران: عليرضا اعرافي و علي محمد كاردان، تابستان 1382.
    • كاردان، عليمحمد، «علوم تربيتي: مطالعات ميان رشته‌اي»، نشريه سخن سمت، ش 4.
    • ـــــ‌ ، «وضع آموزش و پرورش و دانش‌‌هاي مربوط به آن در پايان قرن بيستم»، حوزه و دانشگاه، تابستان 1377،ش 14و15.
    • مصباح، محمدتقي، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1378ش.
    • ميالاره،گاستون، معنا و حدود علوم تربيتي، ترجمه: علي‌محمد كاردان، تهران، دانشگاه تهران، 1375ش.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، موسوی تیله بنی، سیدنقی.(1390) دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2)، 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا اعرافی؛ سیدنقی موسوی تیله بنی."دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3، 2، 1390، 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، موسوی تیله بنی، سیدنقی.(1390) 'دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2), pp. 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اعرافی، علیرضا، موسوی تیله بنی، سیدنقی. دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3, 1390؛ 3(2): 57-76