اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 6، پاییز و زمستان 1390، صفحات 5-36

    طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدصادق موسوی نسب / استادیار علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / mosavi@qabas.net
    چکیده: 
    تربیت فرایندی است که باید تجزیه و تحلیل شده، سپس مراحل آن تبیین شود. محققان باید با مطالعه در ابعاد وجودی انسان و شناسایی راه های نفوذ مربی در متربی، مسیر تربیت را تبیین کنند. حاصل این مطالعه در قالب یک «الگو» قابل عرضه است. مربیان با به کارگیری این الگو در صحنة عمل، به کار و تلاش خود سرعت و دقت بیشتری بخشیده، به ارزیابی فعالیت های تربیتی خود می پردازند. این تحقیق با مراجعه به آیات تربیتی قرآن و گزارشاتی که این کتاب الاهی از اقدامات تربیتی پیامبران(ص) ارائه کرده، تدوین یافته است. روش این پژوهش، تفسیر موضوعی است؛ ابتدا آیات مربوط جمع آوری، و سپس دسته بندی و تحلیل شده، با استفاده از این گزاره ها، الگوی مدلی پنج مرحله ای پیشنهاد می شود تا مسیر کاری مربی دینی را سامان دهد. این عناوین عبارت اند از: 1. کسب صلاحیت، 2. ایجاد ارتباط، 3. دعوت به نگرش توحیدی، 4. دعوت به زندگی دینی و 5. ارزشیابی و تداوم تربیت.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق.(1390) طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2)، 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدصادق موسوی نسب."طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3، 2، 1390، 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق.(1390) 'طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2), pp. 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق. طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3, 1390؛ 3(2): 5-36