اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 6، پاییز و زمستان 1390، صفحات 5-36

    طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدصادق موسوی نسب / استاديار علوم تربيتي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني / mosavi@qabas.net
    چکیده: 
    تربیت فرایندی است که باید تجزیه و تحلیل شده، سپس مراحل آن تبیین شود. محققان باید با مطالعه در ابعاد وجودی انسان و شناسایی راه های نفوذ مربی در متربی، مسیر تربیت را تبیین کنند. حاصل این مطالعه در قالب یک «الگو» قابل عرضه است. مربیان با به کارگیری این الگو در صحنة عمل، به کار و تلاش خود سرعت و دقت بیشتری بخشیده، به ارزیابی فعالیت های تربیتی خود می پردازند. این تحقیق با مراجعه به آیات تربیتی قرآن و گزارشاتی که این کتاب الاهی از اقدامات تربیتی پیامبران(ص) ارائه کرده، تدوین یافته است. روش این پژوهش، تفسیر موضوعی است؛ ابتدا آیات مربوط جمع آوری، و سپس دسته بندی و تحلیل شده، با استفاده از این گزاره ها، الگوی مدلی پنج مرحله ای پیشنهاد می شود تا مسیر کاری مربی دینی را سامان دهد. این عناوین عبارت اند از: 1. کسب صلاحیت، 2. ایجاد ارتباط، 3. دعوت به نگرش توحیدی، 4. دعوت به زندگی دینی و 5. ارزشیابی و تداوم تربیت.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Providing a "General Model of Adult Religious Education in Quran" with Emphasis on the Educator's Duties
    Abstract: 
    Education is a process which should be analyzed and whose stages should be defined. Researchers should elucidate the path of education by studying man's existential dimensions and recognizing the ways through which the educator can influence the trainee. The result of such a study can be offered as a "model". When educators put this model into practice, their work will be fast and accurate, and it will be possible for them evaluate their educational activities. The present investigation is founded on the Quranic verses and the accounts of prophets' educational lifestyle as narrated in this divine book. The research method is thematic commentary. First, the relevant Qur'anic verses have been compiled, classified and analyzed. According to these propositions, a five –stage model has been proposed in order to devise the path to be followed by the instructor of religion. These five stages are as follows: 1. acquiring qualification; 2. establishing relationship; 3. invitation to a monotheistic attitude; 4. invitation to religious life; and 5. evaluation and continuation of education
    References: 
    References: 
    • ابن‌هشام، عبدالملك، السيرة النبوي، ترجمه سيدهاشم رسولي، چ پنجم، تهران، كتابچي، 1375.
    • الماسي، علي‌محمد، تاريخ آموزش و پرورش اسلام و ايران، چ چهارم، تهران، امير‌كبير، 1379.
    • بحراني، سيد هاشم، البرهان في تفسير القرآن، تهران، بنياد بعثت، 1416ق.
    • به پژوه، احمد، اصول برقراري رابطة انساني با كودك، تهران، نهضت پويا، 1386.
    • جعفريان، رسول و همكاران، پژوهشي در سيرة نبوي، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385.
    • جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن كريم، چ هفتم، قم، اسراء، 1388.
    • حر عاملي، محمدبن حسن، وسائل الشيعۀ، قم، مؤسسة آل البيت، 1409ق.
    • رسول‌زاده، عباس و جواد باغباني، شناخت مسيحيت، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1389.
    • سانتراك، جان دبليو، روان‌شناسي تربيتي، ترجمه حسين دانش‌فر و همكاران، تهران، رسا، 1387.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، تفسير الميزان، ط.التاسعة، قم، مؤسسة النشر الاسلامي، 1430ق.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، مجمع‌البيان في تفسير القرآن، تصحيح سيدهاشم رسولي محلاتي، بيروت، دار‌الاحياء التراث العربي، 1379ق.
    • كليني، محمد‌بن يعقوب، كافي، تهران، المكتبة الاسلامية، بي‌تا.
    • ماير، فردريك، تاريخ انديشه‌هاي تربيتي، تهران، سمت، 1374.
    • مصباح، محمد‌تقي، جامعه و تاريخ، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1368.
    • مصباح، محمدتقي، راه و راهنماشناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1376.
    • ملكاوي، فتحي حسن، گامي به سوي نظريه‌پردازي در تعليم و تربيت اسلامي، ترجمه اسدالله طوسي و غلامرضا متقي‌فر، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1380.
    • نهج‌البلاغه، ترجمة محمد دشتي، قم، مشرقين، 1379.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق.(1390) طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2)، 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدصادق موسوی نسب."طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3، 2، 1390، 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق.(1390) 'طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(2), pp. 5-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی نسب، سیدمحمدصادق. طراحی و تبیین «الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن» با تأکید بر وظایف مربی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3, 1390؛ 3(2): 5-36