این مقاله در پی آن است تا نشان دهد افلاطون و امام خمینی(ره)، دو متفّکر و فیلسوف عرصة سیاست و تربیت، علی رغم اختلاف برخی از متفکران، مشترکاً برای حکومت نقش فعّالی در تربیت قائل اند و بر خلاف گروهی دیگر از اندیشمندان؛ سمت وسویی ماورایی به اهداف تربیتی حکومت می دهند؛ اما در روش و محدوده این کارویژه و هدف حکومتی، اختلاف نظر دارند. ریشة این اختلاف در سه عرصه است: از لحاظ روشی، مدل افلاطوین تربیت، خطی و مدل امام خمینی(ره). تکاملی است؛ از لحاظ محتوایی، افلاطون به احکام عقلی بسنده می کند، اما امام(ره) به حس، عقل، قلب و وحی استناد می کند. در صحنة عمل نیز افلاطون حاکم دانا را متصدی اصلی تربیت می داند؛ در حالی که امام(ره) عوامل فردی، مدنی و حکومتی را در ذیل ارادة الاهی مؤثر می داند.
فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود.(1390) نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسهای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره). دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3(1)، 133-162
یحیی فوزی؛ مسعود کریمی بیرانوند."نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسهای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3، 1، 1390، 133-162
فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود.(1390) 'نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسهای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3(1), pp. 133-162
فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود. نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسهای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره). اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3, 1390؛ 3(1): 133-162