اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 5، بهار و تابستان 1390، صفحات 133-162

    نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    یحیی فوزی / عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) / Ier@Qabas.net
    مسعود کریمی بیرانوند / کارشناس ارشد اندیشة سیاسی در اسلام
    چکیده: 
    این مقاله در پی آن است تا نشان دهد افلاطون و امام خمینی(ره)، دو متفّکر و فیلسوف عرصة سیاست و تربیت، علی رغم اختلاف برخی از متفکران، مشترکاً برای حکومت نقش فعّالی در تربیت قائل اند و بر خلاف گروهی دیگر از اندیشمندان؛ سمت وسویی ماورایی به اهداف تربیتی حکومت می دهند؛ اما در روش و محدوده این کارویژه و هدف حکومتی، اختلاف نظر دارند. ریشة این اختلاف در سه عرصه است: از لحاظ روشی، مدل افلاطوین تربیت، خطی و مدل امام خمینی(ره). تکاملی است؛ از لحاظ محتوایی، افلاطون به احکام عقلی بسنده می کند، اما امام(ره) به حس، عقل، قلب و وحی استناد می کند. در صحنة عمل نیز افلاطون حاکم دانا را متصدی اصلی تربیت می داند؛ در حالی که امام(ره) عوامل فردی، مدنی و حکومتی را در ذیل ارادة الاهی مؤثر می داند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Role of Government in Education; a Comparative Analysis of Plato and Imam Khomeini's Views
    Abstract: 
    The present paper tries to show that Plato and Imam Khomeini, as two thinkers and philosophers of politics and education, though they have some different viewpoints, both believe in the active role of government in education, and they, unlike other thinkers, grant educational goals of government a metaphysical orientation. However, they have different opinion about the method and limits of this special task and governmental goal. This difference exist in three domains: regarding the method, Plato's model of education is linear but Imam Khomeini's model is evolutionary. Concerning the content, Plato prefers the intellectual (rational) judgments, but Imam Khomeini bases his view on sense, reason, heart, and revelation. In practice, according to Plato, a wise ruler is the proper one who is responsible for education, while Imam Khomeini believes that when individual, civil, and governmental factors come within God's desire, they are influential
    References: 
    References: 
    • ابوالحمد، عبدالحميد، مباني سياست، تهران، توس، چ 7، 1376.
    • افلاطون، جمهوري، ترجمة فؤاد روحاني، تهران، علمي فرهنگي، چ 5، 1368.
    • خميني، سيدروح‌الله، تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني (تبيان، دفتر هجدهم)، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، چ 5، 1387.
    • خميني، سيدروح‌الله، آداب نماز، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، چ 16، 1388.
    • خميني، سيدروح‌الله، آيين انقلاب اسلامي(گزيده‌اي از آراء و انديشه امام خميني)، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، چ 4، 1376.
    • خميني، سيدروح‌الله، حكومت اسلامي و ولايت فقيه در انديشة امام خميني، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، ۱۳۸۴.
    • خميني، سيدروح‌الله، شرح چهل حديث، تهران، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي و مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، نرم افزار مجموعه آثار امام خميني (نرم افزار)
    • خميني، سيدروح‌الله، شرح حديث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني، (نرم افزار)
    • خميني، سيدروح‌الله، صحيفة امام خميني، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني،(نرم افزار)
    • برن، ژان، افلاطون، ترجمة سيدابولقاسم پورحسيني، تهران، هما، 1363.
    • بوردو، ژرژ، ليبراليسم، ترجمة عبدالوهاب احمدي، تهران، ني، 1378.
    • حسين‌زاده، محمّد، مباني معرفت ديني، قم، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، چ 6، 1382، ص22، 23.
    • حقيقت، صادق، روش‌شناسي علوم سياسي، قم، انتشارات دانشگاه مفيد،چ 2، 1387، ص 48.
    • سروش، عبدالكريم، مدارا و مديريت، تهران، صراط، 1376.
    • سروش محلاتي، محمد، «اهداف و آرمان‌هاي حكومت»، فلسفه، كلام و عرفان، شماره 20 و21، تابستان و پاييز 1380
    • شرفي، محمدرضا، تربيت اسلامي با تأكيد بر انديشه امام خميني، تهران، پنجره، 1379.
    • عالم، عبدالرحمن، تاريخ فلسفه سياسي غرب(از آغاز تا پايان سده‌هاي ميانه)، تهران، انتشارات وزارت امورخارجه، چ 8، ۱۳۸۴.
    • قربانزاده، قربانعلي، مباني مصلحت عمومي در انديشة سياسي امام خميني، تهران، پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي، 1381.
    • كاپلستون، فريدريك، تاريخ فلسفة يونان و روم، ترجمة سيدجلال الدين مجتبوي، تهران، سروش، چ 2، 1368.
    • نقيب‌زاده، ميرعبدالحسين، نگاهي به فلسفة آموزش و پرورش، تهران، كتابخانه طهوري، چ 8، 1376.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود.(1390) نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(1)، 133-162

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یحیی فوزی؛ مسعود کریمی بیرانوند."نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3، 1، 1390، 133-162

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود.(1390) 'نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3(1), pp. 133-162

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فوزی، یحیی، کریمی بیرانوند، مسعود. نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 3, 1390؛ 3(1): 133-162