اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 4، پاییز و زمستان 1389، صفحات 127-142

    تنبیه از دیدگاه روان‌شناسی و اسلام

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    شهنام ابوالقاسم / استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن / Dr_shahnam_Abolghasemi@Yahoo.com
    تمنا داودی / دانشجویی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
    چکیده: 
    از دیرباز مناقشه بر میزان اثربخشی تنبیه میان دیدگاه های مختلف روان شناختی، علوم تربیتی و اسلام وجود داشته است . تنبیه به معنای آگاهانیدن، بیدارکردن، واقف گردانیدن به چیزی و آگاه و هوشیارکردن آمده است. معمولاً روان شناسان تنبیه بدنی را جایز نمی دانند و برای آن عوارض نامطلوبی همچون ترس، عدم یادگیری رفتاردرست، توجیه صدمه زدن به دیگران، پرخاشگری نسبت به عامل تنبیه کننده، جانشین شدن یک پاسخ نامطلوب به جای پاسخ نامطلوب دیگر و الگو برداری از آن توسط دیگران برمی شمارند . تنبیه کودک باید به اندازه جرم و گناه او باشد، نه بیشتر از آن . اگرکودک عقوبت رفتار اشتباه یا خلاف را نمی داند و یا پیش از تنبیه، متنبه شد نباید او را تنبیه کرد. نباید به خاطر تشفی خاطر و تخلیه هیجانی کودک را تنبیه کرد . بهتر است از روش های جانشین تنبیه همچون اشباع، افزایش سن رشد، گذشت زمان، تقویت رفتار ناهمساز و نادیده گرفتن استفاده کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالقاسم، شهنام، داودی، تمنا.(1389) تنبیه از دیدگاه روان‌شناسی و اسلام. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(2)، 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهنام ابوالقاسم؛ تمنا داودی."تنبیه از دیدگاه روان‌شناسی و اسلام". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2، 2، 1389، 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالقاسم، شهنام، داودی، تمنا.(1389) 'تنبیه از دیدگاه روان‌شناسی و اسلام'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(2), pp. 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالقاسم، شهنام، داودی، تمنا. تنبیه از دیدگاه روان‌شناسی و اسلام. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2, 1389؛ 2(2): 127-142