چگونگی تولید نظریه
Article data in English (انگلیسی)
چگونگي توليد علم
مقام معظم رهبري در پاسخ به پژوهشگران حوزه فرمودند:
«توليد نظريه و پرورش نيروي تفكر، رسالت اساسي مراكز آموزشي حوزه و دانشگاه است. به سخن ديگر بررسي آراء و نظريات در رشتههاي مختلف علمي و ديني و همچنين ارتباط با رشتههاي مختلف علمي و ديني جزء وظائف و رسالت دانشگاهيان و اصحاب حوزه است.»[1]
در اينجا لازم است اين نكته نيز روشن گردد كه در سطوح ديگر آموزشي مثل دبستان، دوره راهنمايي و دبيرستان نيز آشنا كردن شاگردان بر مبناي رشتههاي مختلف علمي، ديني و پرورش نيروي تفكر در دانشآموزان هدف اساسي كار مربيان را تشكيل ميدهد.
بايد چگونگي آموزش علوم ديني را در سطوح گوناگون آموزشي روشن نمود، ارتباط تفكر را با رشتههاي مختلف مشخص كرد و صلاحيت علمي معلمان و استادان را در اين سطوح معين نمود.[2]
توليد نظريه و پرورش نيروي تفكر خود مبتني بر مقدماتي است كه بدون فراهم كردن آن مقدمات، افراد قادر به توليد نظريه نخواهند بود.
در سطوح مختلف، آموزش به صورت ارائه مطالب از سوي معلم و تلاش شاگرد در فرا گرفتن آنچه معلم بيان ميكند جاري و ساري است. اين شيوه در مراكز آموزشي جهان نيز به معرض اجرا گذاشته ميشود. كتابهايي كه در شيوه آموزشي از سوي كشورهاي بزرگ جهان از جمله آمريكا منتشر شده حاكي از نقش مؤثر معلمان در ارائه مطالب درسي است. البته، گفتگو دربارة مشاركت دانشآموزان، در بحث و طرح سؤال از سوي ايشان و حتي نقش فعال دانشآموزان صورت ميگيرد، اما مطالعه آنچه در مراكز آموزشي جهان ميگذرد نقش انفعالي شاگردان را در سطوح گوناگون نشان ميدهد. معلمان در سطوح گوناگون به ارائة مطالب علمي ميپردازند.
نگارنده در كتاب «رسالت تربيتي و علمي مراكز آموزشي»، شش جلد از كتابهاي آمريكايي مربوط به شيوه آموزش را مورد نقد و بررسي قرار داده است.
مؤلفان كتاب «الگوهاي تدريس»، زير عنوان «خانواده و پردازش اطلاعات»، از هفت الگو بحث ميكنند. اين الگوها عبارتند از 1ـ الگوي تدوين مفهوم،
2ـ الگوي تفكر استقرائي، 3ـ الگوي آموزش تحقيق 4ـ آموزش از طريق ارائه
5ـ حفظ كردن، 6ـ عقل در حال رشد. 7ـ الگوي تحقيق در علم زيستشناسي.[3] همانطور كه ملاحظه ميشود، تفكر يا تحقيق، كه جنبههاي مختلف را دربر ميگيرد، مورد نظر مؤلفان نبوده است.
برخي از نويسندگان از روشهاي گوناگون بحث ميكنند. در اين زمينه بايد نشان داد كه چگونه با روشهاي گوناگون به خصوص روش ايراد سخنراني، روش طرح سؤال و فعاليتهاي علمي و از حفظ خواني ميتوان به دانشآموز كمك كرد تا از طريق كشف به يادگيري بپردازد و در جهت هدفهاي اصلي آموزش پيش برود. همانطور كه ملاحظه ميشود، اين دسته از نويسندگان درباره روش تحقيق به عنوان «روش آموزش» بحث نميكنند.
در موضوع «آموزش راهبردي يا استراتژيك و يادگيري» در بخش آموزش علوم گفته ميشود، مفاهيم علمي بايد به وضوح به شاگردان ارائه و آموزش داده شوند. در اجراي روش تحقيق به عنوان «روش آموزش»، شاگردان خود به ارائه مفاهيم علمي ميپردازند.[4]
شيوه پيشنهادي مبتني بر چند اصل است:
1. اجراي اصول يادگيري در زمينه فعال بودن يادگيرنده
2. اجراي روش تحقيق در آموزش.
3. آشنا كردن شاگردان به مراحل تحقيق.
4. ارائة مبحث علمي در كلاس به وسيله همه شاگردان.
5. مشخص نمودن اجزاء اصلي يك مبحث علمي (نظريات، مفاهيم تازه، اصول و قوانين حاصل از نظريات).
6. فعال بودن شاگرد؛ به اين معنا كه او خود از پيش به مبحث علمي مورد نظر آشنا باشد، اركان اصلي هر مبحث علمي را تشخيص دهد، ضمن مطالعه اجزاء اصلي هر مبحث، خود از نظريات، مفاهيم تازه، اصول و قوانين مطرح شده يادداشت برداري و آماده باشد تا در كلاس همراه ديگر شاگردان خود شخصاً به ارائة مبحث علمي بپردازد.
7ـ آشنايي كامل معلم به مبحث علمي به گونهاي كه در كلاس درس نقش راهنما را ايفا كند و بحثهاي شاگردان را هدايت نمايد.
8ـ اجراي آموزش به صورتي كه آثار تربيتي را همراه داشته باشد. (بايد توجه داشت كه معلم يا استاد در كلاس درس فرصت خاصي را به طرح امور تربيتي اختصاص نميدهد).
بنابراين، شيوة آموزش بايد به گونهاي باشد كه فرد را در مسير رشد فكري و عقلاني، رشد اجتماعي، رشد عاطفي، رشد اخلاقي و معنوي و رشد بدني هدايت كند. در اجراي اين روش است كه، شاگرد با روش تحقيق آشنا ميشود، چگونگي اجراي روش تحقيق را به وسيله دانشمندان در تدوين مباحث علمي فرا ميگيرد، خود شخصا از نظريات، مفاهيم تازه اصول و قوانين، دركي عميق كسب ميكند. به سخن ديگر، ثمرة علم را ميچشد.
با اجراي اين روش، شاگردان مستعد در سطح عالي ميتوانند به طرح سؤالات اساسي مبادرت كنند و خود به تحقيق اصيل اقدام نمايند.
معمولاً در سطح ابتدايي و متوسطه و دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد شاگردان اطلاعات علمي لازم را در هر رشته كسب ميكنند. اين نكته روشن است كه تا فرد در يك رشته تخصص پيدا نكند، نميتواند به تحقيق اصيل مبادرت كند. اينكه برخي از مؤلفان تصور ميكنند تحقيق محور آموزش ابتدايي يا متوسطه است، توجه به عدم تخصص شاگردان ندارند. هدف از طرح روش تحقيق در سطوح مختلف، آشنا كردن شاگردان به روش تحقيق و مراحل اساسي اين فرايند است. در دورهاي كه شاگرد تخصص لازم را در رشتهاي معين كسب كرده است و به سخن ديگر، به آراء و نظريات دانشمندان آشنا شده است، در اين دوره خود ممكن است با تحليل شرايط و اوضاع و احوال، به طرح سؤالي تازه مبادرت كند و خود شخصا به تحقيق بپردازد و «توليد علم» كند.
در زمينه پرورش نيروي تفكر، توجه خوانندگان را به سميناري كه در سال 1988 در پاريس تشكيل شده بود جلب ميكنم. در اين سمينار، متخصصان تعليم و تربيت آمريكا، انگليس، فرانسه، استراليا و برخي از كشورهاي ديگر شركت كرده بودند. موضوع بحث در سمينار، پرورش بود. نگارنده مقالات شركت كنندگان را كه در كتاب «فراگرفتن تفكر و يادگيري» درج شده است، در كتاب پرورش تفكر مورد نقد و بررسي قرار داده است. برخي از شركت كنندگان ارائة درسي در منطق را پيشنهاد نمودهاند. به نظر نويسنده، اگر آموزش منطق به وسيله معلم صورت گيرد و شاگرد به حفظ چند قاعده يا اصل بپردازد در اين صورت، فكر شاگرد پرورش نمييابد. گروهي از شركت كنندگان معتقدند، تدريس رشتههاي علمي خود به خود موجب رشد تفكر ميشود. مطالعه رشتههاي علمي از طريق آنچه نگارنده پيشنهاد كرده است، يعني طي مراحل تحقيق آن طور كه دانشمند در تدوين مبحث علمي انجام ميدهد، نيروي تفكر را در شاگرد رشد ميدهد. شاگرد خود به تحليل مبحث علمي ميپردازد، مسئله يا سؤال اساسي را در هر مبحث مشخص ميكند، اطلاعات لازم را جمعآوري ميكند و چگونگي تدوين نظريه علمي را از طريق تفسير اطلاعات فرا ميگيرد. در اجراي اين روش، شاگرد خود به بررسي انتقادي نظريه ميپردازد و نظريه علمي مدلل را مورد تأييد قرار ميدهد. همان طور كه ملاحظه ميشود، شاگرد از طريق تفكر و طي مراحل تحقيق به كسب علم ميپردازد و نيروي تفكر خود را پرورش ميدهد.
مسئله تربيت معلم و تربيت استاد در ايجاد تحول علمي در كشور و در اشاعة علم و آماده كردن شاگردان براي طرح انديشههاي تازه اهميت ويژه دارد.
در شرايط كنوني بايد معلمان دبستان را از ميان ليسانسيهها انتخاب كرد و از وجود آنها در تدريس رشته تخصصي استفاده نمود. در دبيرستان نيز بايد از ليسانسيههاي برجسته و افرادي كه درجه فوق ليسانس در رشته تخصصي دارند استفاده كرد. در دانشگاه نيز بايد از افرادي استفاده كرد كه در سطح دكتري تحصيل كرده باشند. آنچه اهميت دارد آشنايي معلمان ابتداي، متوسطه و استادان دانشگاه با اصول تعليم و تربيت، تعليم و تربيت اسلامي، روانشناسي تربيتي، شيوة آموزش و شيوة تحقيق است.
- ـ مقام معظم رهبري، روزنامه اطلاعات، 17 بهمن 1381، ش 22107.
- ـ علي شريعتمداري، رسالت تربيتي و علمي مراكز آموزشي، تهران، سمت، چ دوم، 1375.
- ـ ـــــــــــــــ ، پرورش تفكر، تهران، مؤسسه پژوهشي ابنسينا، جامعه پژوهشگران، 1378.
- - Beauely Jones, and Others, stategic Teaching and Learning Cognitive, instructionin the Content areas A.S.C.D, 1987.
- - Bruce Jones, and Marcha Weil, Models of Teaching, Prentice Hall, internation Editors, 1986.