اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ، شماره ، پیاپی ، 1404، صفحات -

    واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30)

    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا مفهوم راهبردهای یادگیری و دیدگاه متناظر با این راهبردها در نظریات یادگیری ـ یعنی نظریات شناخت گرایی ـ مطرح گردید؛ سپس با الهام از روش استنطاقی شهید صدر و در چارچوب رویکرد دانش آموز محور، به بررسی آیات و استخراج آیات ناظر به این رویکرد پرداخته شد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و از حیث گردآوری داده ها توصیفی است و در پی پاسخ به این پرسش است که راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن چیست. حاصل این تحقیق، دستیابی به هشت راهبرد است که چهار راهبرد به قرآن اختصاص دارد و در هیچ یک از نظریات یادگیری شناختی به آن اشاره نشده است و درباره‌ی چهار راهبرد دیگر که در نظریات یادگیری از آن سخن به میان آمده، تفاوت هایی با دیدگاه قرآن وجود دارد. برخی از این راهبردها بین فرایند آموزشی و غیرآموزشی مشترک اند و برخی مختص به فرایند آموزشی اند. همچنین برخی از این راهبردها در تمامی مراحل رشدی انسان قابل استفاده اند و برخی نیز به مرحله‌ی خاصی از رشد اختصاص دارند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    حسین کریمی/ دکترای روانشناسی تربیتی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی    Karimi1355@gmail.com
    محمدجواد زارعان/ دانشیار گروه علوم تربییتی جامعة المصطفی العالمیه    mjzarean@gmail.com
    علی همت بناری/ استادیار علوم تربیتی جامعة المصطفی العالمیه    ah.banari@gmail.com
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا مفهوم راهبردهای یادگیری و دیدگاه متناظر با این راهبردها در نظریات یادگیری ـ یعنی نظریات شناخت گرایی ـ مطرح گردید؛ سپس با الهام از روش استنطاقی شهید صدر و در چارچوب رویکرد دانش آموز محور، به بررسی آیات و استخراج آیات ناظر به این رویکرد پرداخته شد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و از حیث گردآوری داده ها توصیفی است و در پی پاسخ به این پرسش است که راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن چیست. حاصل این تحقیق، دستیابی به هشت راهبرد است که چهار راهبرد به قرآن اختصاص دارد و در هیچ یک از نظریات یادگیری شناختی به آن اشاره نشده است و دربارة چهار راهبرد دیگر که در نظریات یادگیری از آن سخن به میان آمده، تفاوت هایی با دیدگاه قرآن وجود دارد. برخی از این راهبردها بین فرایند آموزشی و غیرآموزشی مشترک اند و برخی مختص به فرایند آموزشی اند. همچنین برخی از این راهبردها در تمامی مراحل رشدی انسان قابل استفاده اند و برخی نیز به مرحلة خاصی از رشد اختصاص دارند.
    کلیدواژه ها: راهبرد، یادگیری، راهبردهای یادگیری.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ()، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ، ، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) 'واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، (), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، , 1404؛ (): -