واکاوی راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن (30)
Article data in English (انگلیسی)
حسین کریمی/ دکترای روانشناسی تربیتی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی Karimi1355@gmail.com
محمدجواد زارعان/ دانشیار گروه علوم تربییتی جامعة المصطفی العالمیه mjzarean@gmail.com
علی همت بناری/ استادیار علوم تربیتی جامعة المصطفی العالمیه ah.banari@gmail.com
چکیده
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا مفهوم راهبردهای یادگیری و دیدگاه متناظر با این راهبردها در نظریات یادگیری ـ یعنی نظریات شناخت گرایی ـ مطرح گردید؛ سپس با الهام از روش استنطاقی شهید صدر و در چارچوب رویکرد دانش آموز محور، به بررسی آیات و استخراج آیات ناظر به این رویکرد پرداخته شد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و از حیث گردآوری داده ها توصیفی است و در پی پاسخ به این پرسش است که راهبردهای یادگیری از نگاه قرآن چیست. حاصل این تحقیق، دستیابی به هشت راهبرد است که چهار راهبرد به قرآن اختصاص دارد و در هیچ یک از نظریات یادگیری شناختی به آن اشاره نشده است و دربارة چهار راهبرد دیگر که در نظریات یادگیری از آن سخن به میان آمده، تفاوت هایی با دیدگاه قرآن وجود دارد. برخی از این راهبردها بین فرایند آموزشی و غیرآموزشی مشترک اند و برخی مختص به فرایند آموزشی اند. همچنین برخی از این راهبردها در تمامی مراحل رشدی انسان قابل استفاده اند و برخی نیز به مرحلة خاصی از رشد اختصاص دارند.
کلیدواژه ها: راهبرد، یادگیری، راهبردهای یادگیری.