بررسی پدیدارشناسانهی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش آموزان (30)
Article data in English (انگلیسی)
* نعیمه شفیعی اپورواری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان و معلم اداره آموزش وپرورش شهرستان راور کرمان Naghme.sh69@yahoo.com
سید حمیدرضا علوی/ استاد فلسفه تعلیم و تربیت. بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.(hralavi@uk.ac.ir).
چکیده
یکی از مهم¬ترین مباحث حوزه¬ی قرآنی، انس با قرآن است. پژوهش حاضر باهدف واکاوی فهم دانش¬آموزان در خصوص عوامل و آثار انس با قرآن به انجام رسید. در این پژوهش سعی گردید تا با رویکرد پدیدارشناسانه به بازسازی معنایی و استخراج مقولات از نوع فهم و ارزیابی دانش¬آموزان نسبت به عوامل و آثار انس با قرآن پرداخته شود. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬ی باز پاسخ و مصاحبه انجام گرفت. از میان دانش¬آموزان استان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400، 17 نفر نمونه¬ی پژوهشی به صورت هدفمند مطابق با اصل اشباع نظری داده¬ها انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل یافته¬ها بر اساس دیدگاه کرسول (2012) و کاترین کارتر (1993) انجام گرفت. نتایج به دست آمده از عوامل مؤثر در انس با قرآن در دانش-آموزان تحت سه مقوله¬ی فراگیرِ فردی، خانوادگی و اجتماعی بدین شرح است؛ مقوله فردی با زیرمجموعه ی عوامل ماورا طبیعی، خدمت به جامعه، علایق شخصی، ارضای نیازها و اجر اخروی؛ مقوله¬ی خانوادگی با عوامل ترغیب، توصیه و همراهی خانواده و فضا و جو حاکم بر خانواده؛ و مقوله اجتماعی با عوامل معلم، دوستان، رسانه جمعی، مسجد و جلسات قرآنی. همچنین آثار اُنس با قرآن با تأکید بر سه عامل دانش، نگرش و رفتار در ساحات تربیت دینی، اخلاقی، علمی، عاطفی و اجتماعی به صورت روابط پایدار و متقابل در این مقاله بیان شدند.
کلید واژه ها: قرآن، عوامل اُنس با قرآن، آثاراُنس با قرآن، پدیدارشناسی، فهم دانش¬آموزان