اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ، شماره ، پیاپی ، 1404، صفحات -

    بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش ­آموزان (30)

    چکیده: 
    یکی از مهم¬ترین مباحث حوزه¬ی قرآنی، انس با قرآن است. پژوهش حاضر باهدف واکاوی فهم دانش¬آموزان در خصوص عوامل و آثار انس با قرآن به انجام رسید. در این پژوهش سعی گردید تا با رویکرد پدیدارشناسانه به بازسازی معنایی و استخراج مقولات از نوع فهم و ارزیابی دانش¬آموزان نسبت به عوامل و آثار انس با قرآن پرداخته شود. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬ی باز پاسخ و مصاحبه انجام گرفت. از میان دانش¬آموزان استان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400، 17 نفر نمونه¬ی پژوهشی به صورت هدفمند مطابق با اصل اشباع نظری داده¬ها انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل یافته¬ها بر اساس دیدگاه کرسول (2012) و کاترین کارتر (1993) انجام گرفت. نتایج به دست آمده از عوامل مؤثر در انس با قرآن در دانش-آموزان تحت سه مقوله¬ی فراگیرِ فردی، خانوادگی و اجتماعی بدین شرح است؛ مقوله فردی با زیرمجموعه ی عوامل ماورا طبیعی، خدمت به جامعه، علایق شخصی، ارضای نیازها و اجر اخروی؛ مقوله¬ی خانوادگی با عوامل ترغیب، توصیه و همراهی خانواده و فضا و جو حاکم بر خانواده؛ و مقوله اجتماعی با عوامل معلم، دوستان، رسانه جمعی، مسجد و جلسات قرآنی. همچنین آثار اُنس با قرآن با تأکید بر سه عامل دانش، نگرش و رفتار در ساحات تربیت دینی، اخلاقی، علمی، عاطفی و اجتماعی به صورت روابط پایدار و متقابل در این مقاله بیان شدند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * نعیمه شفیعی اپورواری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان و معلم اداره آموزش وپرورش شهرستان راور کرمان  Naghme.sh69@yahoo.com
    سید حمیدرضا علوی/ استاد فلسفه تعلیم و تربیت. بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.(hralavi@uk.ac.ir).

    چکیده
    یکی از مهم¬ترین مباحث حوزه¬ی قرآنی، انس با قرآن است. پژوهش حاضر باهدف واکاوی فهم دانش¬آموزان در خصوص عوامل و آثار انس با قرآن به انجام رسید. در این پژوهش سعی گردید تا با رویکرد پدیدارشناسانه به بازسازی معنایی و استخراج مقولات از نوع فهم و ارزیابی دانش¬آموزان نسبت به عوامل و آثار انس با قرآن پرداخته شود. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬ی باز پاسخ و مصاحبه انجام گرفت. از میان دانش¬آموزان استان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400، 17 نفر نمونه¬ی پژوهشی به صورت هدفمند مطابق با اصل اشباع نظری داده¬ها انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل یافته¬ها بر اساس دیدگاه کرسول (2012) و کاترین کارتر (1993) انجام گرفت. نتایج به دست آمده از عوامل مؤثر در انس با قرآن در دانش-آموزان تحت سه مقوله¬ی فراگیرِ فردی، خانوادگی و اجتماعی بدین شرح است؛ مقوله فردی با زیرمجموعه ی عوامل ماورا طبیعی، خدمت به جامعه، علایق شخصی، ارضای نیازها و اجر اخروی؛ مقوله¬ی خانوادگی با عوامل ترغیب، توصیه و همراهی خانواده و فضا و جو حاکم بر خانواده؛ و مقوله اجتماعی با عوامل معلم، دوستان، رسانه جمعی، مسجد و جلسات قرآنی. همچنین آثار اُنس با قرآن با تأکید بر سه عامل دانش، نگرش و رفتار در ساحات تربیت دینی، اخلاقی، علمی، عاطفی و اجتماعی به صورت روابط پایدار و متقابل در این مقاله بیان شدند.

    کلید واژه ها: قرآن، عوامل اُنس با قرآن، آثاراُنس با قرآن، پدیدارشناسی،  فهم دانش¬آموزان

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش ­آموزان (30). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ()، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش ­آموزان (30)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ، ، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) 'بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش ­آموزان (30)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، (), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). بررسی پدیدارشناسانه‌ی عوامل و آثار اُنس با قرآن از منظر دانش ­آموزان (30). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، , 1404؛ (): -