اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، بهار و تابستان 1389، صفحات 125-145

    تربیت دینی و فاعل ارادی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    علی مصباح / دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌قدس‌سره / a-mesbah@qabas.net
    عباس گرائی / كارشناس ارشد علوم تربيتي / geraei2144@qabas.net
    چکیده: 
    در بخش اول این مقاله، برای رسیدن به برخی مبانی تربیت دینی، به تبیین مبادی افعال ارادی انسان از دید فیلسوفان می پردازیم. با تبیین مبادی افعال ارادی انسان، نشان خواهیم داد که انسان برای انجام عملی ارادی، ابتدا به معرفت و شناخت نیازمند است. پس از آن باید اذعان به مفید بودن فعل کند و به دنبال آن میل و گرایش در او ایجاد شود و این میل به قدری شدت یابد که منجر به اراده و پس از آن، انجام فعل، شود. فروعاتی که از این تبیین تفریع می شود، می تواند به منزلة مبانی در تربیت دینی استفاده شود. در بخش دوم، پس از تعیین اهداف تربیت دینی از یک طرف، و به کارگیری فروعات به دست آمده از طرف دیگر، به بررسی برخی از راه کارهایی می پردازیم که ما را در نیل به اهداف تربیت دینی یاری می رساند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، گرائی، عباس.(1389) تربیت دینی و فاعل ارادی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1)، 125-145

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی مصباح؛ عباس گرائی."تربیت دینی و فاعل ارادی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2، 1، 1389، 125-145

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، گرائی، عباس.(1389) 'تربیت دینی و فاعل ارادی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2(1), pp. 125-145

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، گرائی، عباس. تربیت دینی و فاعل ارادی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 2, 1389؛ 2(1): 125-145