اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ، شماره ، پیاپی ، 1404، صفحات -

    سیر رشد ایمانی بر اساس برداشت¬های استاد علامه مصباح ره از ادعیه مأثوره (31)

    چکیده: 
    توجه به ادعیه ماثوره واصله از سوی امامان طاهرین علیهم السلام و بهره مندی از آن در ابعاد مختلف، سیره علمی و عملی علمای بزرگوار شیعه در طول تاریخ تشیع بوده است. شارحان ادعیه از بین عالمان سلف، هر یک  بر اساس مشی علمی و ذوق خاص خویش به بُعدی از ابعاد ادعیه توجه کرده¬اند که شروح در دسترس نشانگر این تفاوت در رویکردها است. توجه تربیت محور حضرت استاد علامه آیت الله مصباح یزدی ره به دعا یکی از این شیوه هاست. حضرت استاد ره عمدتا در  چند کتاب از جمله کتاب¬های بدرود بهار، دعای مکارم الاخلاق، صهبای حضور، شکوه نجوا، سجاده های سلوک، بر درگاه دوست، و ره توشه به شرح مجموعه ای از دعاهای واصله از سوی ائمه معصومین علیهم السلام عمدتا با این نگاه پرداخته و نظامی از مسائل تربیتی را به نوعی بیان داشته اند. تلاش برای ترسیم سیری عملی و مرحله¬ای از  تربیت اسلامی بر اساس  شرح استاد بر ادعیه و بیان روش استاد در این امر موضوعی است که این پژوهش دنبال می کند. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت تحلیل محتوای آن، روش استنتاجی را در پیش گرفته است به این معنا که مفاد به دست آمده،استنتاجی از شروح استاد بر ادعیه مورد نظر می¬باشد و بالطبع، استناد محتوای ارائه شده به حضرت استاد صرفا بر اساس برداشت نویسنده از آن منابع می¬باشد. بر اساس این تحقیق، سیر تربیت ایمانی و ارتباط انسان با خدای متعال از شناخت خدا و خود شروع شده، در گذر روابط عاطفی و گرایشی رشد کرده و در بستر ابعادی از رفتار نتیجه می¬دهد. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    محمد جواد زارعان/ دانشیار گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه mjzarean@gmail.com
    چکیده
    توجه به ادعیه ماثوره واصله از سوی امامان طاهرین علیهم السلام و بهره مندی از آن در ابعاد مختلف، سیره علمی و عملی علمای بزرگوار شیعه در طول تاریخ تشیع بوده است. شارحان ادعیه از بین عالمان سلف، هر یک  بر اساس مشی علمی و ذوق خاص خویش به بُعدی از ابعاد ادعیه توجه کرده¬اند که شروح در دسترس نشانگر این تفاوت در رویکردها است. توجه تربیت محور حضرت استاد علامه آیت الله مصباح یزدی ره به دعا یکی از این شیوه هاست. حضرت استاد ره عمدتا در  چند کتاب از جمله کتاب¬های بدرود بهار، دعای مکارم الاخلاق، صهبای حضور، شکوه نجوا، سجاده های سلوک، بر درگاه دوست، و ره توشه به شرح مجموعه ای از دعاهای واصله از سوی ائمه معصومین علیهم السلام عمدتا با این نگاه پرداخته و نظامی از مسائل تربیتی را به نوعی بیان داشته اند.
    تلاش برای ترسیم سیری عملی و مرحله¬ای از  تربیت اسلامی بر اساس  شرح استاد بر ادعیه و بیان روش استاد در این امر موضوعی است که این پژوهش دنبال می کند.
    پژوهش حاضر بر اساس ماهیت تحلیل محتوای آن، روش استنتاجی را در پیش گرفته است به این معنا که مفاد به دست آمده،استنتاجی از شروح استاد بر ادعیه مورد نظر می¬باشد و بالطبع، استناد محتوای ارائه شده به حضرت استاد صرفا بر اساس برداشت نویسنده از آن منابع می¬باشد.
    بر اساس این تحقیق، سیر تربیت ایمانی و ارتباط انسان با خدای متعال از شناخت خدا و خود شروع شده، در گذر روابط عاطفی و گرایشی رشد کرده و در بستر ابعادی از رفتار نتیجه می¬دهد. 
    کلید واژه ها:  تربیت ایمانی، دعا، علامه مصباح یزدی
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) سیر رشد ایمانی بر اساس برداشت¬های استاد علامه مصباح ره از ادعیه مأثوره (31). دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ()، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سیر رشد ایمانی بر اساس برداشت¬های استاد علامه مصباح ره از ادعیه مأثوره (31)". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ، ، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) 'سیر رشد ایمانی بر اساس برداشت¬های استاد علامه مصباح ره از ادعیه مأثوره (31)'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، (), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سیر رشد ایمانی بر اساس برداشت¬های استاد علامه مصباح ره از ادعیه مأثوره (31). اسلام و پژوهش‌های تربیتی، , 1404؛ (): -