اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 29، بهار و تابستان 1402، صفحات 51-64

    تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سمیه نخعی / استادیار، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، گروه روان شناسی، زابل، ایران / nakhaeisamin@gmail.com
    اعظم صفت گل / دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بین اللمل کیش / sefatgol.azam@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف تأثیر آموزش برنامة کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطة اول شهر زابل در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود که از بین آنها سی دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک دورة هشت جلسه ای نود دقیقه ای آموزش برنامة کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از آزمون محقق ساختة پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که آموزش برنامة کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر متوسطة اول شهر زابل مؤثر است؛ به طوری که اندازة اثر بر یادگیری دانش آموزان 57/0 و بر یادداری دانش آموزان 64/0 بود. ازاین رو می توان گفت که با به کار بستن برنامة کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه می توان یادگیری و یادداری دانش آموزان را افزایش داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نخعی، سمیه، صفت گل، اعظم.(1402) تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15(1)، 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سمیه نخعی؛ اعظم صفت گل."تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15، 1، 1402، 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نخعی، سمیه، صفت گل، اعظم.(1402) 'تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15(1), pp. 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نخعی، سمیه، صفت گل، اعظم. تأثیر آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ی اول شهر زابل. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 15, 1402؛ 15(1): 51-64