هدف پژوهش، شناسایی پدیدة جهانی شدن و آثار آن بر تربیت دینی بود و به روش تحلیل اسنادی، اطلاعات موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای جمع آوری شدند. جامعة آماری شامل کلیة منابع و مراجع موجود مرتبط با پدیدة جهانی شدن و تربیت دینی بود که تعدادی از افراد جامعه به شیوة نمونه گیریِ در دسترس به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از فرم های فیش برداری استفاده شد. یافته ها نشان دادند: دین و آموزه های دینی یکی از عناصر فرهنگ و هویت است که پدیدة جهانی شدن برای آن تهدید یا فرصت است؛ سه نوع برخورد با پدیدة جهانی شدن قابل مشاهده است: برخورد منفی، مثبت و میانة این دو رویکرد؛ نتیجة بحث آنکه از مهم ترین فرصت های جهانی شدن، انتقال محتوای دینی است و مهم ترین پیامدهای منفی آن، تحت فشار قرار گرفتن دین و اعتقادات بومی است؛ در جهانی شدن، دین و تفکر مردم تحت فشار سکولاریسم و نسبیت گرایی واقع می شود؛ مهم ترین راهکار در نظام تربیتی اسلام برای برقراری ارتباط مطلوب با پدیدة جهانی شدن، رشد پرورش تفکر نقاد و ایجاد توان کنترل درونی در متربیان است.