اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز و زمستان 1400، صفحات 81-96

    تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیده منصوره موسوی / دانشجوی دکتری گروه روا ن شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / hadadmos2468@gmail.com
    فهیمه انصاریان / استادیار گروه علوم تربیتی (گرایش فلسفه تعلیم و تربیت)، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    ✍️ معصومه صمدی / دانشیار گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران / fsamadi30@yahoo.com
    لطف اله عباسی سروک / استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، تحلیل ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های سازنده عرصة تربیت دینی، براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: روش تحلیلی که شامل تجزیه، ترکیب، کشف روابط و کشف شبکه مفهومی ، جست وجوی ارتباط میان مفاهیم مختلف و بازشناسی روابط و شبکه ها بود. یافته های پژوهش در قالب پاسخ به سؤال تحلیل ابعاد و مؤلفه های تربیت دینی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. جامعة آماری این پژوهش، سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و منابع و مقالات معتبر دینی است. یافته های این پژوهش شامل ابعاد 4 گانه تربیت دینی و 10 مؤلفه تربیت دینی و 44 شاخص اصلی تربیت دینی است که در سند تحول بنیادین مطرح گردیده اند از این رو می توان گفت: سند تحول بنیادین در عرصة تربیت دینی، با منابع معتبر دینی و با نظر صاحب نظران تربیت دینی همسو بوده و نگاه سند به تربیت دینی جامع بوده و زیربنای اصلی تمامی ساحت های تربیتی می باشد. با توجه به اهمیت نقش تربیت دینی مطالعه مذکور برای تصمیم گیرندگان برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین کاربرد دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منصوره، انصاریان، فهیمه، صمدی، معصومه، عباسی سروک، لطف اله.(1400) تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2)، 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیده منصوره موسوی؛ فهیمه انصاریان؛ معصومه صمدی؛ لطف اله عباسی سروک."تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 2، 1400، 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منصوره، انصاریان، فهیمه، صمدی، معصومه، عباسی سروک، لطف اله.(1400) 'تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2), pp. 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیده منصوره، انصاریان، فهیمه، صمدی، معصومه، عباسی سروک، لطف اله. تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(2): 81-96