اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز و زمستان 1400، صفحات 23-42

    تربیت دینی در مدارس انگلستان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عبدالرضا ضرابی / استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / zarabi@qabas.net
    چکیده: 
    دین و جایگاه آن در کشور بریتانیا، قدمتی تاریخی دارد و از زمان های بسیار دور، به عنوان چالشی در مقابل دولت های مختلف قرار داشته است. این مقاله با هدف بررسی جایگاه تربیت دینی در مدارس انگلستان تدوین یافته است. از آنجایی که تنوع دینی در این کشور، به واسطه‌ی مهاجرت های پیاپی از کشورهای گوناگون زیاد است، وضعیت این کشور از این جهت به گونه ای متفاوت رقم خورده است. در این مقاله، نویسنده سعی دارد که تنوع دینی در انگلستان و جایگاه ادیان و فرقه های مختلف دینی و تأثیرات آنها را، به ویژه در مدارس این کشور بررسی کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Religion and Education in England
    Abstract: 
    Religion has a long history in Britain and has long been a challenge to various governments. This article examines the role of religious education in UK schools. Due to the successive migrations from different countries, there is a vast religious diversity in this country. Hence, in this country, the situation is different in this regard. In this article, the author tries to study the religious diversity in England and the position of different religions and sects and their effects, especially in schools in this country.
    References: 
    References: 
    • Bede the Venerable, 2003, “Ecclesiastical History of the English People”, London, Penguin,
    • British Journal of Religious Education, 25, no.2, p.89–102.
    • Conroy, J., D. Lundie, R. A. Davis, V. Baumfield, Ph. Barnes, T. Gallagher, K. Lowden, N. Bourque, and K. Wenell, 2013, Does religious education work? A multi-dimensional investigation, London, Bloomsbury Academic.
    • Cooling, T, 1994, Concept cracking: Exploring Christian beliefs in school, Nottingham, Stapleford Project.
    • Cox, Edwin, 1966, Changing Aims in Religious Eduction, London, Routledge.
    • Dawkins, R, 2003, A Devil’s Chaplain, London, Weidenfeld & Nicholson.
    • Des, 1989, DES Circular 3/89: The education reform act 1988 – Religious education and collective worship, London, Department for Education and Science.
    • Gates, B, 1982, Religious Education Directory for England andWales, Lancaster, Religious Education Council.
    • _____ , 1993, Time for Religious Education and Teachers to Match, A digest of under provision, Lancaster, Religious Education Council.
    • _____ , 2005a, “Editorial”, British Journal of Religious Education 27, no.2, p.99–102.
    • _____ , 2005b, Faith schools and colleges of education since 1800, In Faith schools consensus or conflict? ed. R. Gardner, J. Cairns, and D. Lawton. Oxford: Routledge- Falmer, p.14–35.
    • _____ , 2006, “Religion as cuckoo or crucible, beliefs and believing as vital for citizenship and citizenship education”, Journal of Moral Education 35, no.4, p.571–594.
    • Hayward, M, 2010, Shap: a brief history, http://www.shapworkingparty.org.uk/history.
    • Ifnet, 2009, Inter faith organisation in the UK: A directory, London, Inter Faith Network for the UK.
    • Ipgrave, J, 2014, forthcoming, Multiculturalism, communitarianism, cohesion, and security, The impact of changing responses to British Islam on the nature of English RE, In Civic enculturation and citizenship new religious plurality, ed. R. Heffner et al. London, Bloomsbury.
    • Jackson, R, 1997, Religious education: An interpretive approach, London, Hodder and Stoughton.
    • _____ , 2003a, Should the state fund faith based schools? A review of the arguments.
    • _____ , 2003b, Citizenship as a replacement for religious education or RE as complementary to citizenship education, International perspectives on citizenship, education and diversity, ed. R. Jackson, p.67–92. London, Routledge Falmer.
    • _____ , 2004, Rethinking religious education and plurality: Issues in diversity and pedagogy, London, Routledge Falmer.
    • Loukes, H, 1965, New ground in Christian education, London, SCM Press.
    • Miller, J, 2009, So, “what do the Toledo Guiding rinciples have to do with me?”, Resource 31, no.2, p.6–9.
    • Robinson, E,1977, Original vision, Oxford, Religious Experience Research Unit.
    • Smart, N, 1968, Secular education and the logic of religion, London, Faber.
    • Thompson, P, 2004, Whatever happened to Religious Education? Cambridge, Lutterworth Press.
    • Wright, A, 2011, Critical religious education: multiculturalism and the pursuit of truth, Cardiff, University of Wales Press.
    • منابع مربوط به بررسي و نقد
    • رضا، محمد.اس، 1371، اسلام در بريتانيا، ترجمه سيدمجيد روئين‌تن، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بين‌المللي.
    • گرهلم، توماس و جرج ليتمن، 1378، حضور نوين اسلام در اروپاي غربي، ترجمه محمد قاليباف خراساني، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بين‌المللي.
    • وزيري، فهيمه، 1383، اسلام و مسلمانان در انگلستان، قم، بوستان کتاب.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ضرابی، عبدالرضا.(1400) تربیت دینی در مدارس انگلستان. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2)، 23-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالرضا ضرابی."تربیت دینی در مدارس انگلستان". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13، 2، 1400، 23-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ضرابی، عبدالرضا.(1400) 'تربیت دینی در مدارس انگلستان'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(2), pp. 23-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ضرابی، عبدالرضا. تربیت دینی در مدارس انگلستان. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13, 1400؛ 13(2): 23-42